ارتقای اخلاق اجتماعی مسلمانان؛ دستاورد مهم راهپیمایی اربعین
کد خبر: 4165238
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷

ارتقای اخلاق اجتماعی مسلمانان؛ دستاورد مهم راهپیمایی اربعین

رئیس مجمع اساتيد، قاریان و حافظان قرآن کریم گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای راهپیمایی اربعین ارتقای اخلاق اجتماعی مسلمانان است. جوشش و خروش مردمی که در ایام اربعین ایجاد می‌شود بر اثر وجود پر جاذبه «حب‌الحسین فی قلوبنا» بوده و در پی آن وحدت و هم دلی بین امت‌ها ایجاد و اتحاد و انسجام در جامعه اسلامی ایجاد می‌شود.

محسن ورمزیار رئیس مجمع اساتید قاریانو حافظان قرآن کریم همدانمحسن ورمزیار، رئیس مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به دستاوردهای اجتماعی اربعین، اظهار کرد: ارتقای اخلاق اجتماعی مسلمانان که با محبت، هم دلی، میهمان نوازی و سخاوت در کنار یکدیگر جمع می‌شوند یکی از دستاوردهای مهم اجتماعی این رزمایش عظیم است.

وی یادآور شد: جوشش و خروش مردمی که در ایام اربعین امام حسین(ع) ایجاد می‌شود بر اثر مغناطیس پر جاذبه «حب‌الحسین فی قلوبنا» بوده و در پی آن وحدت و هم دلی بین امت‌ها ایجاد و اتحاد و انسجام در جامعه اسلامی ایجاد می‌شود.

ورمزیار گفت: فرهنگ سازی وحدت اسلامی با تمسک به اربعین حسینی به عنوان مرکز ثقل هویتی امت اسلامی از جمله دستاوردهای اجتماعی پیادهروی اربعین است. افزایش امیدواری در بین مسلمانان علیرغم وجود مشکلات زندگی، پیدا کردن طریق حق از باطل با استفاده از قطب نمای حسینی و احیای امر به معروف و نهی از منکر بر اساس هدف اعلامی قیام امام حسین از جمله دستاوردهای مهم اجتماع اربعینیان است.

رئیس مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم با اشاره به دستاوردهای سیاسی پیاده روی اربعین گفت: اربعین حسینی یک پدیده دینی است که بعد سیاسی آن به متن و بطن جامعه منتقل شده، جلوه های این اجتماع در افزایش قدرت نرم و اقتدار جهان اسلام کاملا مشهود است. این اجتماع میلیونی تجلی وحدت و انسجام در جهان اسلام بوده و بسیج سیاسی شیعیان حول اسلام ناب و شبکه سازی فرهنگی و اجتماعی و ایجاد نظم جدید اجتماعی شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آیات و روایات الهی سیره امام حسین(ع) عدالت طلبی و ظلم ستیزی بوده که امروزه توسط حرکت های خودجوش مردم علیه قدرت‌های استکباری در حال شکل‌گیری است. بصیرت افزایی و دشمن شناسی ثمره شناخت نهضت اربعین حسینی است، این نهضت همان کلید تشخیص حق از باطل است که امروزه با خیل عظیم جمعیت به رخ جهانیان کشیده شده و انسان سازی در آن رخ می‌دهد.

پیاده روی اربعین مانور اقتدار، عظمت و عزت مسلمانان است

وی با بیان اینکه اربعین حسینی علاوه بر دستاوردهای فردی، اجتماعی و سیاسی دستاوردهای جهانی نیز دارد، افزود: پیاده‌روی اربعین مانور اقتدار، عظمت و عزت اسلام و به ویژه شیعیان در دنیاست، در اربعین علاوه بر اینکه قدرت عظیم نهضت حسینی به رخ جهانیان کشیده می‌شود، دل‌های مسلمانان به یکدیگر نزدیک تر شده و حیرت و ناامیدی دشمنان اسلام را در پی خواهد داشت.

ورمزیار با اشاره به اینکه تقویت جبهه مقاومت اسلامی برای آینده مسلمانان با تمسک به اربعین رقم خواهد خورد، گفت: امیدواریم در سایه سار پیاده روی اربعین اتحادیه جهانی اربعین شکل بگیرد و در پی آن تمدن نوین اسلامی و جامعه جهانی اسلامی تشکیل شود. در روایات اسلامی تأکیدات فراونی به زیارت امام حسین(ع) شده که در این بین به زیارت اربعین با پای پیاده سفارش خاصی شده است، همین زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده در روز اربعین سبب شعله‌ور شدن عشق و محبت به ایشان شده و زمینه اجتماع چند میلیونی مسلمانان را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه این عشق و مودت نسبت به امام حسین(ع) سال به سال بر این اجتماع می‌افزاید، تصریح کرد: راهپیمایی اربعین عظیم‌ترین آیین دینی جهان اسلام بوده و دستاوردهای بی‌نظیری را به وجود آورده است. این دستاوردها هم در حوزه فردی، هم اجتماعی، سیاسی و هم بین‌المللی مشهود است.

ورمزیار تصریح کرد: از جمله دستاوردهای فردی زیارت اربعین با پای پیاده پاک شدن زائر در رودخانه پاک و نورانی امام در طول مسیر ۸۰ کیلومتری بین نجف تا کربلا به صورت پیاده است، خودسازی، تهذیب در این طریق الی الله، احساس همراهی با امام بودن که سبب کسب فیض فردی از دریای معارف حسینی می‌شود. شناخت بیشتر نسبت به شخصیت امام حسین(ع) و قیام امام در برابر ظالم حاکم، تجلی و شکوفایی ثمرات ایمان قلبی به همراه آرامش روحی و روانی که در این زیارت نهفته است‌ از جمله دستاوردهای فردی این زیارت است.

رئیس مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در بخش پایانی سخنانش گفت: گرچه پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر نمود بیشتری یافته و به صورت گسترده انجام می‌گیرد اما باید بدانیم زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده در روز اربعین از گذشته‌های دور بوده و یک سنت پسندیده در دین اسلام است. اما این حضور بنا بر موقعیت‌های زمانی و حکومت‌های مختلف حاکمان شدت و ضعف پیدا کرده و اکنون با فراهم شدن شرایط تبدیل به یک مانور جهانی شده است.

انتهای پیام
captcha