آموزش مفاهیم برتر به کودکان در سایه داستان‌های قرآنی
کد خبر: 4170274
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
آیت‌الله اراکی بیان کرد:

آموزش مفاهیم برتر به کودکان در سایه داستان‌های قرآنی

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز توجه به قصه‌گویی امری لازم است، گفت:‌ آموزش مفاهیم برتر برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان و ضرب‌المثل بسیار تأثیرگذار است به شرط آنکه این آموزه‌ها قرآنی باشد.

نشست آیت الله اراکی با مدیرکل کانون پرورش فکری استان مرکزی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، آیت‌الله محسن اراکی، نماینده مردم استان در خبرگان رهبری، عصر چهارشنبه، 29 شهریور در نشست با کارکنان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اراک ضمن آرزوی موفقیت و تقدیر از اقدامات صورت گرفته در این حوزه، بیان کرد: کودکان و نوجوانان باید با همت بلند پرورش داده شوند؛ چراکه این نوع تربیت در رشد استعدادهای آنان اثرگذارست.

وی با بیان اینکه برای تربیت کودکان و نوجوانان باید الگوهایی همچون انبیا و اوصیای الهی تعریف کرد، ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با زندگی پیامبران الهی را مورد تأکید قرار داد و افزود: امروز توجه به قصه‌گویی در کانون امری لازم است. آموزش مفاهیم برتر برای کودکان ونوجوانان در قالب داستان و ضرب‌المثل بسیار تاثیرگذارست به شرط آنکه این آموزه‌ها قرآنی باشد؛ چراکه هیچ‌یک از کتاب‌های موجود به اندازه قرآن داستان ندارد.

آیت‌الله اراکی در تکمیل توضیحات خود با اشاره به ادبیات غنی ایرانی، اظهار کرد: با ادبیات ملت‌ها آشنایی دارم در هیچ ملتی تا این مقدار سرمایه داستانی و ادبیاتی ندیدم. خمسه نظامی، بوستان و گلستان سعدی، اشعار پروین اعتصامی، مثنوی علامه‌های بزرگ از جمله آثاری هستند که باید به زبان روز درآمده و متناسب این زمان برای کودکان ونوجوانان بازگو شود.

وی به نقش مهم سرود و تقویت این مهم بین کودکان و نوجوانان توصیه و جریان‌سازی در راستای تربیت دینی را خواستار شد و گفت: نقش سرود در حماسه جنگ را شاهد بودیم و سرود بچه‌های آباده نمونه بارز آن است. می‌توان کودکان را با سرود آشنا کرد و بسیاری از آموزه‌ها را در همین قالب به آنان تعلیم داد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یادآور شد: برای هر مرحله رشد یک برنامه ویژه لازم است و باید برای مراحل زندگی بشر متناسب با آن شرایط سنی فعالیت‌های جانبی در نظر گرفته شود.

آیت‌الله اراکی در خصوص پیشنهاد مدیرکل کانون استان مبنی بر همکاری و عقد تفاهم‌نامه بین کانون پرورش فکری با حوزه علمیه، گفت: نکته قابل تأملی است. حوزه علمیه باید در امر کودک و نوجوان ورود کرده و در این راستا از تجربه فعالان این بخش و کارگاه‌های مربیان کانون استفاده شود. از سوی دیگر محتوای غنی حوزه علمیه نیز می‌تواند به کانون کمک کند.

ضرورت برقراری ارتباط بین کانون پرورش کودک و نوجوان با حوزه علمیه

احسان منصوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، درخواست همکاری بیشتر با حوزه علمیه را داشت و اضافه کرد: از حوزه علمیه اراک تقاضای ارتباط بیشتر با کانون اعلام شده است. مجموعه کانون می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه کودک و نوجوان ویژه طلاب نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط این قشر از جامعه با کودکان داشته باشد.

منصوری ادامه داد: حوزه علمیه نیز باید ورود کند تا تعامل همکاری بیشتری داشته باشیم. کتاب‌های فلسفی در کانون کامل نیست و از نقطه نظرات محتوایی حوزه علمیه در این خصوص می‌توان بهره گرفت. با ایجاد تعامل و هم‌افزایی ببشتر با حوزه می‌توان در آینده جریان‌سازی کرد و از لحاظ محتوایی قوی‌تر از امروز عمل کرد. اگر تفاهم‌نامه فی‌مابین این دو مجموعه منعقد شود می‌تواند از برکات بسیار برخوردار باشد.

یادآور می‌شود، با هماهنگی آیت‌الله اراکی، نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری قرار شد جلسه‌ای در قم برگزار شود تا در خصوص تنظیم تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و حوزه علمیه قدم‌هایی برداشته شود.

انتهای پیام
captcha