قدم زدن در کنار سردار دل‌ها در مسیر مقاومت + فیلم
کد خبر: 4170367
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
گزارش ایکنا از بخش سراسرنمای موزه دفاع مقدس

قدم زدن در کنار سردار دل‌ها در مسیر مقاومت + فیلم

بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که با دستور و مساعدت این سردار شهید تاسیس شده یکی از غنی‌ترین موزه‌های تاریخ جنگ در دنیاست که ولی‌الله رازقی‌نسبت در بازدید خبرنگاران ایکنا از آن به تشریح جزئیات و موارد مختلف آن پرداخته است.

ولی‌الله رازقی‌نسبت؛ مسئول موزه و بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی در موزه انقلاب و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره شکل‌گیری و تشریح نحوه مهیاسازی این بخش به‌ عنوان قلب تپنده موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: این مجموعه در سال 1397 با توجه به نیازی که موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مبنی‌ بر ضرورت وجود بخشی موزه‌ای در حوزه جبهه مقاومت احساس می‌کرد طی نامه‌نگاری مستقیم با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و اعلام موافقت از سوی حاج‌قاسم روند تحقیق و احداث خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه دستور مستقیم راه‌اندازی بخش سراسرنمای مقاومت در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سوی شخص سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به رده‌های مختلف نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شد تا در نهایت شاهد شکل‌گیری این بخش موزه‌ای باشیم خاطرنشان کرد: در بخش نخست، کار مطالعاتی برای برداشتن گام‌های مقدماتی در راستای تأسیس بخش «سراسرنمای مقاومت» صورت گرفت و درنهایت بعد از گذشت یک‌سال در شهریور 1398 گام اجرایی این مجموعه با حضور متخصصان امر در بخش‌های مختلف آغاز و بنا بر آن قرار گرفت تا این بخش در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در 12 غرفه طراحی و اجرایی شود.

نحوه شکل‌گیری سراسرنمای مقاومت

رازقی‌نسبت در تشریح نحوه شکل‌گیری بخش سراسرنمای مقاومت در این موزه به بخشی از سخنان سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی درباره اهمیت بازتاب اقدامات صورت گرفته توسط محور مقاومت به عموم مخاطبان اشاره کرد و گفت: در بحث محور مقاومت جمله‌ای کلیدی از سوی سردار دل‌ها حاج قاسم به‌عنوان پیشانی‌نوشت فعالیت تمامی همکاران‌مان در تأسیس این موزه وجود داشت که ایشان فرموده بودند «دفاع مقدس قله است و مقاومت در دامنه آن قرار گرفته است.»

وی با اشاره به آنکه در حقیقت مسئله مقاومت، محور مقاومت و تلاش برای بازنمایی اقدامات صورت‌ گرفته در این عرصه با زبان و نگاه موزه‌ای سرمنشأ خود را از حماسه هشت سال دفاع مقدس وام گرفته است، افزود: حال نقطه قوت و عطف آن حماسه‌سازی به مسئله مقاومت خرمشهر، آزادسازی این شهر کلیدی که مسیری برای فتوحات بعدی رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل قرار گرفت؛ به‌ عنوان اصلی‌ترین مسیر و ریل‌گذاری فعالیت ما در راه‌اندازی بخش سراسرنمای مقاومت موزه در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان آنکه تمرکز بر همان نقطه عطف -آزادسازی خرمشهر- با مسئله مقاومت مردم ایران در خود شهر خرمشهر طی آن 34 روز مقاومت جانانه باعث شد تا مسیر آغاز ما در حوزه راه‌اندازی بخش سراسرنمای مقاومت از خود محله‌های خرمشهر وام گرفته شود. در همین راستا ورودی مخاطبان برای حضور در این بخش از موزه را پل معروف خرمشهر که عبور رزمندگان ما از آن سرآغاز پیروزی و ظفرمندی آنها در ادامه مسیر نبرد بود قرار دادیم.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلمفصل مهم دشمن‌شناسی

رازقی‌نسبت در تشریح بخش‌های 12گانه سراسرنمای مقاومت این موزه گفت: در ابتدا غرفه اول ما به غرفه دشمن‌شناسی؛ مسئله جنایت، خرابکاری‌هایی که تفکر استکباری و دولت‌های مستکبر در طول تاریخ علیه بشریت انجام داده و با نگاه معطوف به تاریخ آکنده است و تلاش کردیم تا تمامی آن جنایت‌ها را این‌بار با زبان موزه‌ای و نگاه مدرن هنرمندانه و فناورانه به تصویر بکشیم.

وی با تأکید بر آنکه تمامی بخش‌های 12‌گانه موزه سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هم از زبان هنری و هم به شکل تام و تمام به روایت‌های مستند آمیخته است خاطرنشان کرد: تلاش ما بر آن بود تا اصل و اساس لزوم شکل‌گیری مقاومت و فعالیت محور مقاومت را برای تمامی دوستان و بازدیدکنندگان این موزه به شکل عینی، عملیاتی و ملموس تبیین کنیم. به‌همین سبب در بخش‌های مختلف با بحث محوری مقاومت، تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا رد و نشانه آن سال‌ها و تاریخ مقاومت را به شکلی هنری و بصری در غرفه نخست به مخاطبان ارائه دهیم.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

از سقوط صدام تا بازسازی عتبات عالیات

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تشریح غرفه دوم که به ‌نام «عراق» شناخته می‌شود گفت: در غرفه عراق، بخش‌هایی چون عتبات عالیات عراق قبل‌از سقوط صدام و همچنین عراق بعد از سقوط صدام، با محور اتفاقات و وقایعی که در این بازه زمانی به وقوع پیوسته است را در نمایی کلی به مخاطبان ارائه می‌کنیم.

وی با بیان آنکه همگان می‌دانند که در حقیقت حاج‌قاسم بنیان‌گذار اصلی ستاد بازسازی عتبات بوده ‌است یادآور شد: به‌همین سبب تلاش کردیم در غرفه عراق اقداماتی که ستاد بازسازی عتبات انجام داده‌ تا حرمین شریفین بار دیگر با شکوه و جلالی که پیش ‌از آن بهره می‌برد تا میزبان عاشقان و شیفتگان مکتب و نهضت حسینی باشد را روایت کنیم. 

رازقی‌نسبت افزود: مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و عراق و بهره‌ بردن از این مثلث طلایی در طراحی بخش غرفه عراق، درنهایت خیزش مردم عراق در برابر نگرش استبدادی رژیم بعث و سرکرده آنها صدام محورهایی بود که  تلاش ما را بر آن داشت تا تمامی مسیر انقلابی مردم عراق که در مواردی به سرکوبی تلخ منجر شد را بازنمایی کنیم. البته که در نهایت تمام آن مبارزات و مسیر انقلابی مردم عراق به خلع، سقوط و اعدام صدام منتج شد.

رازقی‌نسبت در تشریح یکی از قسمت‌های ویژه غرفه عراق به سلاح شخصی صدام اشاره کرد و گفت: سلاح کمری و دست‌سازی که صدام جلوی کاخ ریاست‌جمهوری آن را در دست گرفته بود و در قامت قدرت‌نمایی آن را شلیک کرد و جنگ علیه کشور ما را اعلام و آغاز می‌کند نه تنها در حد نام یا اسم که خود همان سلاح امروز در ویترین موزه مقاومت ایران قرار دارد. این تنها یکی از بخش‌های جذاب و پربازدید موزه سراسرنمای مقاومت شناخته می‌شود.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

غرفه شهدا و خاطره تلخ شب افتتاح

رازقی‌نسبت در تشریح بخش سوم که به‌ نام بخش «شهدا» معروف است توضیحات خود را این‌گونه ادامه داد:  در رابطه با شهدای محور مقاومت؛ اسامی و تصاویر شهدای شاخص محور مقاومت را در بدو ورود به این غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌ایم. بعد از بازدید سردار حاج قاسم سلیمانی و نظر نهایی او در حوزه ارائه اطلاعات، تذکارها و ملاحظاتی که داشتند، اصلاحاتی در این بخش صورت گرفت و درنهایت به مرحله افتتاح و بازدید عمومی رسید.

رازقی‌نسبت در ادامه این گفت‌وگو به ‌اتفاق تلخی که به گاه افتتاح موزه سراسرنمای مقاومت به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی و قلب تپنده موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با محوریت حاج‌قاسم داشت اشاره کرد و گفت: یکشنبه روزی برای افتتاح موزه مقاومت قرار بود تا میزبان سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی باشیم تا سردار با حضور خود نتیجه کار را مشاهده کنند. در آستانه بازگشایی و افتتاح بخش سراسرنمای مقاومت موزه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در روز جمعه خبر شهادت سردار دل‌ها به دست ما رسید. متاسفانه پیش از آنکه شخص سردار نتیجه کار را ببینند؛ با خبر تلخ آسمانی شدن سردار دل‌ها مواجه شدیم.

وی تصریح کرد:  تلاش کردیم تا برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان به ‌ویژه نسل نوجوان و جوان با شیوه زیست و زندگی سردار دل‌ها؛ همان زنگی ساده و روستایی سردار را آنچنان که در روستای قنات ملک شهرستان رابر استان کرمان داشته‌اند، یا دوران نوجوانی و جوانی را که در همان روستا به کارها و مشاغل مختلفی مشغول بودند تا کمکی برای معیشت خانواده باشند پیشاروی مخاطبان، ترسیم و تصویر کنیم.

رازقی‌نسبت در ادامه روایت خود یادآور شد: همچنین بخشی دیگر از بازنمایی زیست، منش، سلوک و سیره حاج‌قاسم سلیمانی در این موزه را به بخش‌های مختلف عملیاتی و سمت‌هایی که سردار دل‌ها در دوران دفاع مقدس در بخش فرماندهی، سپس قرار گرفتن در قرارگاه قدس شرق کشور، مبارزه با اشرار و قاچاقچیان تا حضور در مقام فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تمام در قالب زبان، نگاه و روایت هنرمندانه به مخاطبان ارائه کنیم.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

اعلام خبر سقوط داعش به مقام معظم رهبری

رازقی‌نسبت یکی از بخش‌های جذاب غرفه شهدا در این بخش موزه را مربوط به پیامی دانست که سردار دل‌ها به مقام معظم رهبری مبنی‌بر پایان سیطره شجره‌ خبیثه داعش اعلام کرده‌اند دانست و خاطرنشان کرد: درنهایت سفر حاج‌قاسم که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور داشت و ترور ناجوانمردانه سردار در نزدیکی فرودگاه بغداد فصلی دیگر از روایت غرفه شهدا موزه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین تشییع پیکر حاج‌قاسم در دو کشور ایران و عراق که به گواه تاریخ و ادعای تمامی رسانه‌های خارجی بعد از تشییع پیکر حضرت امام(ره) دومین تشییع پیکر پرشکوه و پرجمعیت تاریخ کشورمان بوده؛ و بحث اقامه نماز مقام معظم رهبری بر پیکر حاج‌قاسم قسمت‌های بعدی غرفه شهدا را به خود اختصاص داده‌اند.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

روزشمار سقوط رژیم غاصب صهیونیستی

رازقی‌نسبت در تشریح غرفه بعدی بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به غرفه فلسطین با محوریت تمامی اتفاقات و وقایع تاریخی که در سرزمین‌های اشغالی طی بیش از هفت دهه مقاومت ملت مظلوم فلسطین در مواجهه با غاصبان کشور از دیوار حائلی که رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کرده؛ تمام وقایع و اتفاقاتی که بر این دیوار سپری شده اشاره کرد و گفت: در تمامی این بازنمایی‌ها تلاش شده تا به شکل هنرمندانه و ترکیب آن با کارکرد نوین و مدرن موزه‌های جنگ جهان بهره برده شود. همچنین اتاق جنگ که طراحی عملیات توسط نیروهای مقاومت بود بخش دیگر از این مجموعه است، قسمت‌های متنوع غرفه فلسطین را بازنمایی می‌کند.

وی قسمت پایانی غرفه فلسطین در بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به سقوط اسرائیل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری طی 25 سال آینده که به‌صورت روزشما شاهد فروپاشی کامل رژیم غاصب صهیونیستی مربوط دانست و اشاره کرد: تمامی بخش‌ها و اتفاقاتی که برشمردم به‌گونه‌ای در غرفه‌های مختلف و متنوع موزه سراسرنمای مقاومت به مخاطبان ارائه ‌شده است که آنها خود را بخشی از تاریخ سپری شده قلمداد کنند نه صرفاً فقط تنها در مقام بازدید کننده! به بیان دیگر آنکه تمامی طراحی‌ها به ‌گونه‌ای صورت‌ گرفته که چه بازدیدکنندگان داخلی و چه بازدیدکنندگان خارجی حاضر در غرفه‌ها این موزه می‌توانند خود را به‌ عنوان یکی از حاضران در بطن و متن تاریخ اتفاقات و حوادث رخداد قلمداد کنند.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

رازقی‌نسبت در تشریح غرفه ششم  موزه سراسر نمای مقاومت که با نام لبنان و معرفی این کشور است پرداخت و گفت: در این بخش جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیست که در لبنان انجام داده است؛ بحث پیدایش حزب‌الله؛ عملیات‌های استشهادی که صورت‌گرفته و جنگ‌های مختلفی که میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است به‌ عنوان محورهای اصلی و اساسی در روایت موزه‌ای گنجانده شده‌است.

وی ادامه داد: وسایلی که به لطف شهدای مدافع حرم و فرماندهان حزب‌الله که بسیاری از آنها به حقیقت کارکرد موزه‌ای دارند در اختیار ما قرار گرفته است. تلاش کردیم تا تمام اقداماتی که جبهه مقاومت طی این سال‌های در مواجهه با رژیم صهیونیستی انجام داده مانند آنچه که در بخش عراق بود را مستقیم و بی‌واسطه به مخاطبان ارائه دهیم.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

سوریه؛ داعش و آرزوی بر باد رفته

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به غرفه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در این موزه اشاره کرد که به سه بخش مختلف تقسیم شده‌است و گفت: بخشی به تصاویر و عکس‌های مستندی برمی‌گردد که توسط خلیفه داعش در قالب یک نقشه جغرافیایی چاپ شده بود اشاره دارد و آنها مدعی بودند که این وسعت سرزمینی دولت اسلامی را شامل می‌شود. در این موزه شاهد هستیم که رهبر داعش تقسیم‌بندی‌هایی را برای خود داشته و به اصطلاح دولتمرادان او، اسامی شهرها را نیز تغییر داده بودند.

وی با بیان آنکه سرکردگان داعش با طراحی این نقشه جغرافیایی، تغییر نام شهرها و نامگذاری آن ولایات با رویکرد خود در صدد تأسیس ساختار حکومتی جدید و تعریف آن بودند و این بخشی دیگر از بازتاب خشونت آنها را با را برای عموم مخاطبان بازتاب می‌دهد تصریح کرد: تلاش کردیم در قالب همین تصاویر از بحث عضوگیری آنها تا جنایاتی که انجام داده، کشتارهای تلخ و بی‌رحمانه‌ای که به راه انداخته بودند را با دیوارنگاره‌ها و در ادامه بحث حضور جبهه مقاومت و شکست داعش که تماماً در این تصاویر کار شده را به مخاطبان ارائه دهیم.

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تصریح کرد: همچنین تلاش کردیم به دلایل حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه اشارتی متقن و مستند داشته باشیم که یکی از اصلی‌ترین این دلایل، بحث درخواست رسمی دولت رسمی و قانونی سوریه از جمهوری اسلامی برای بیرون راندن نیروهای داعش در این کشور بود.

وی افزود: هم چنین دستاوردهایی که سربازان محور مقاومت در بحث مبارزه با داعش داشته‌اند؛ به‌عنوان فصلی دیگر از بخش‌های غرفه داعش در موزه سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از آزادسازی مناطق اشغالی تا تلاش‌هایی که برای بازسازی این کشور تا به امروز صورت‌گرفته را به مخاطبان ارائه داده‌ایم.

رازقی‌نسبت با بیان آنکه در غرفه داعش گنجینه‌هایی گرانبها، ابزار و اسباب فوق‌العاده متعددی را به پیشگاه مخاطبان ارائه کرده‌ایم و می‌توانیم ادعا کنیم که در قالب موزه‌های جنگ سراسر جهان غنی‌ترین بخش اسناد و مدارک را از داعش در اختیار داریم افزود: چیزی حدود 150هزار سند که توسط خود حاج‌قاسم برای این موزه فرستاده شده است. تمامی آنها در سه حوزه «کودک و نوجوان»؛ «حکومت‌داری» و «فقه» دسته‌بندی شده، ترجمه و اسکن شده، در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. تمامی این وسایل با توضیح کامل در مجموعه‌ها و ویترین‌ها به بازدیدکنندگان ارائه شده ‌است.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

افغانستان و اهالی مقاومت

این مدیر و فعال فرهنگی-هنری در تشریح غرفه بعدی به نام افغانستان به شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در این کشور اشاره کرد و گفت: مجاهدان افغان؛ ابرقدرت‌هایی که در باتلاق مبارزان و اهالی مقاومت این خطه گرفتار شده بودند و آنچه که در تاریخ مختلف مقاومت سربازان محور مقاومت در افغانستان طی تجاوزهای مختلفی که توسط کشورهای گوناگون از اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان و مریکا صورت‌ گرفته را در این غرفه نشان داده‌ایم.

وی یادآور شد: همچنین شکست و سرافکندگی که تمامی آن کشورها در افغانستان تجربه کرده‌، درنهایت از آن کشور خارج شده‌اند که تمام آنها نمادی از پیروزی مقاومت است را در غرفه افغانستان به مخاطبان ارائه کرده‌ایم.

رازقی‌نسبت غرفه دیگر در بخش موزه سراسرنمای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را مربوط به غرفه قاره افریقا دانست و گفت: در این بخش تحولات دوره اسلامی در این قاره؛ رهبران و افراد تأثیرگذار در حوزه مقاومت در قاره افریقا را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهیم. در این ‌میان قهرمانانی چون شهید زک زاکی،ا ماندلا یا دیگر افراد شاخصی که در قاره افریقا بحث محور مقاومت را زنده نگه داشته‌اند به مخاطبان ارائه می‌شود.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلمکشتار 8372 مسلمان بوسنی

رازقی‌نسبت در تشریح غرفه بعدی به نام غرفه بوسنی به جنایت‌هایی که صرب‌ها علیه مسلمانان صورت داده‌اند اشاره کرد و افزود: در بحث نسل کشی جنایتکاران در کشور بوسنی و قتل‌عام 8372 نفر مسلمانی که در آن نسل‌کشی جان خود را از دست داده‌اند و تونلی که در زمان محاصره شهر سارایوو توسط صرب‌ها به تدبیر مستشاران ایرانی و دیگر مستشاران در محور مقاومت از طراحی تا اجرا احداث شده بود را در بخش غرفه‌ بوسنی به مخاطبان ارائه می‌دهیم.

به گفته مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نتیجه احداث آن تونل درنهایت به اتصال شهر سارایوو به خارج شهر و پایان محاصره چهار و نیم ساله منتج شد.

وی با اشاره به آنکه بخشی از همین تونل‌ها در خود شهر سارایوو امروز تبدیل به موزه‌ای از گونه موزه‌های جنگ شده است گفت: ما نیز در تعامل با موزه ملی جنگ بوسنی بخشی از آن را در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه کرده‌ایم.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

محور مقاومت یمن

رازقی‌نسبت در تشریح دو غرفه باقی مانده از بخش‌های 12گانه سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به غرفه‌های یمن و بحرین اشاره کرد و با تاکید برآن‌که در این دو بخش از سیستم طبقه‌بندی اطلاعات استفاده کرده‌ایم تصریح کرد: تلاش داشتیم در این بخش‌ها به شکل کلی این دو کشور را به مخاطب معرفی کنیم. به همین سبب چندان وارد جزئیات نشده‌ایم. تلاش کردیم تا تاریخچه کشور یمن؛ موقعیت ژئوپلیتیک آن؛ اتفاقاتی که در دوران علی عبدالله صالح افتاده؛ مبارزاتی که انصارالله با حکومت دیکتاتوری او داشته‌اند را به روایت بنشینیم.

وی با تاکید بر آنکه دو عملیاتی که توسط انصارالله صورت‌گرفته است یعنی عملیات «آرامکو» و عملیات «نصرمن‌الله» را با جزئیات بیشتر به مخاطبان ارائه داده‌ایم افزود: در بحث کودکان نیز به این مهم اشاره داشتیم که در یمن تقریباً بنا بر آمار هر پنج دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد و این فصلی دیگر از جنایاتی است که توسط رژیم استکبار در این کشور صورت‌ گرفته است. همه اینها را در کنار توان و قدرت انصارالله که طی سال‌های مقاومت برای پایان این حکومت دیکتاتوری انجام داده‌اند را به مخاطبان ارائه داده‌ایم.

بحرین و کشتارهای میدان لؤلؤ

زارقی‌نسبت به غرفه آخر در بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: غرفه آخر به غرفه بحرین بازمی‌گردد. در این غرفه به مختصات و موقعیت بحرین؛ درصد مسلمانان شیعه و درصد جمعیتی بحرین اشاره کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بخشی به شروع اعتراضات مردمی؛ افرادی که رژیم آل‌خلیفه در مقابل آنها ایستاده‌اند؛ کشتاری که در میدان لؤلؤ صورت‌گرفته است و شعار شهدای بحرین فصلی دیگر از داده‌های غرفه بحرین به مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

جمعه//// قدم زدن با افتخار بر محوز مقاومت؛ دوشادوش سردار دل‌ها + فیلم

نماد پیروزی دفاع مفدس و محور مقاومت

رازقی‌نسبت در انتها و خروجی بازدید از موزه سراسرنمای مقاومت به پل خرمشهر اشاره کرد و گفت: پلی که توسط رزمندگان خودمان تخریب شد تا اجازه ندهیم دشمن بار دیگر بتواند به بخش‌های خونین‌شهر دست پیدا کند و آن را مجدداً مورد اشغال قرار دهد. هرچند که این پل بعدها بعد از آزادسازی خرمشهر توسط خود رزمندگان تعمیر شد و از آن به‌ عنوان پل پیروزی نیز یاد می‌شود.

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: ماکت این پل را در بخش انتهایی موزه قرار داده‌ایم تا تمامی مخاطبان و حاضران در این موزه هنگام خروج درحقیقت هم از روی آن عبور کنند و هم فصلی جانانه از مقاومت پیروزی‌بخش رزمندگان اسلام در دوران حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس را به واسطه ساخت این ماکت تجربه کنند.

رازقی‌نسبت در ادامه توضیحات خود در روایت تصویری برای کسانی که در بخش موزه سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب و دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند به طراحی و سناریوی مجموعه این موزه اشاره کرد و گفت: برای بحث ساخت، عملیات و اجرایی شدن بخش‌متنوع این موزه چیزی قریب به 12 سال زمان نیاز داشتیم؛ اما از نظر تکنولوژی و سناریویی که طراحی‌شده است بی‌تردید این مجموعه و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به یکی از برترین موزه‌ها در غرب آسیا بدل کرده ‌است.

مدیر بخش سراسرنمای مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان گفت: امروز با افتخار شعار مدرن‌ترین موزه غرب آسیا و همچنین شعار فراتر از موزه را برای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین بخش سراسرنمای مقاومت آن برگزیده‌ایم. موزه‌ای که با سناریوی روایی، بازتاب‌دهنده واقعیت‌های تاریخی است و آنچنان که پیش ‌از این نیز در این گفت‌وگو اشاره داشتم در این موزه، از تجهیزات و وسایلی که کاملاً واقعی و مورد استفاده در تاریخ مقاومت و فعالیت محور مقاومت در بخش‌ها و کشورهای مختلف بوده ‌است بهره برده و به مخاطبان ارائه داده‌ایم. تلاش کرده‌ایم تا از زبان هنر و کارهای تجسمی در تراز موزه‌های جهانی؛ داشته‌ها و اندوخته قدرتمند سربازان محور مقاومت را به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه دهیم.

گزارش و گفت‌وگو از امین خرمی

فیلم و تدوین از حامد عبدلی

عکس از طاهره بابایی

انتهای پیام
captcha