نظام آموزشی فعال و پویا متناسب با زمان خود برنامه‌ریزی می‌کند
کد خبر: 4171311
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعه‌الزهرا مطرح شد

نظام آموزشی فعال و پویا متناسب با زمان خود برنامه‌ریزی می‌کند

حجت‌الاسلام مجتبی فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: در فرهنگ اسلامی فارغ از تحصیل نداریم و دائما باید مشغول کسب علم باشیم گرچه این کسب مهارت و علم می‌تواند شئون مختلف داشته باشد زیرا نظام آموزشی فعال و پویاست که متناسب با زمان خود بر حسب نیازهای اجتماعی و فراگیران برنامه‌ریزی کند.

ارسال// آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعه‌الزهرا برگزار شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، امروز 4 مهرماه در مراسم مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعه الزهرا(س)، که در این نهاد علمی برگزار شد، گفت: خدا در قرآن به گونه‌های مختلف با انسان حرف زده است، از جمله در موردی به بیان الگو و ضرورت داشتن آن پرداخته و فرموده است: «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا.»

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه نظاام الگو داشتن و تأسی به الگوها جزء فطریات بشر است، افزود: هر کسی در زندگی به فردی اقتدا و تکیه می‌کند، خداوند پیامبر(ص) را برای ما اسوه حسنه معرفی کرده است و نقش این فرهنگ‌سازی در دوره معاصر بر عهده طلاب و استادان حوزه علمیه است تا در بین مردم نهادینه کنند. اگر کسی به خدا و روز قیامت امید دارد، باید از پیامبر اسوه و الگو بگیرد.

وی اظهار کرد: اگر قرار است به پیامبر(ص) تأسی کنیم، ادعیه به ما یاد داده‌اند که بگوییم: «اللهم أعنّا على أن نستنّ بسنّته و نسير بسيرته...»؛ ما را به این سنت یاری فرما. در روایات بیان شده است که پیامبر وارد مسجد شدند و دیدند دو مجلس برپاست، گروهی از افراد مشغول تعلیم و مباحث علمی هستند و گروه دیگر مشغول عبادت و درخواست حاجت از خدا؛ پیامبر(ص) فرمودند هر دو مجلس خوب است و کسانی که تضرع و عبادت می‌کنند جای خود را دارند، ولی مجلس علمی فضیلت بالاتری دارد و تأکید فرمودند خداوند مرا برای معلمی فرستاده‌ است و خودشان هم وارد جلسه علمی شدند.

کسب علم؛ سنت دائمی پیامبر(ص)

فاضل خطاب به طلاب سال اول تصریح کرد: خواهران و دختران بزرگوار از جمله کارهایی که باید بر آن تأکید شود این فرمایش پیامبر(ص) است که فرمودند: «اطلب العلم من المهد الی اللحد.» علم و آموزش حتی یک روز هم تعطیل‌بردار نیست و باید در تمام عمر دانش بجوییم و علم خود ر ا افزایش دهیم. در فرهنگ اسلامی فارغ از تحصیل نداریم و دائما باید مشغول کسب علم باشیم گرچه این کسب مهارت و علم می‌تواند شئون مختلف داشته باشد زیرا نظام آموزشی فعال و پویاست که متناسب با زمان خود بر حسب نیازهای اجتماعی و فراگیران برنامه‌ریزی کند. آیت‌الله شهید مطهری که به تعبیر امام کتبشان صددرصد اسلامی است، دنبال تربیت انسان‌ها بودند که هدف اسلام است. از این رو نمی‌توان گفت که نظام تعلیم و تربیت این اقتضا را دارد که از 25 سال پیش یک روش و منهج ثابت داشته باشد بلکه باید به‌روز شود و امروز طبق فرمایش رهبری باید تبلیغ در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تقسیم کار گرچه عامل توسعه و شاخصه یک کشور است یعنی آموزش و پژوهش باید در حیطه خود فعالیت داشته باشند، افزود: اینکه صددرصد همه چیز تفکیک شود درست نیست و باید این مجموعه‌ها با هم همکاری کنند. تبلیغ در اولویت است، زیرا باید حقایق و واقعیاتی که مکتوم شده‌اند تبیین و ترویج شوند، وگرنه این اولویت به معنای تفکیک کامل یک حیطه از حیطه دیگر نیست. اگر جای پیامبر(ص) نشسته‌ایم، باید پا جا پای او بگذاریم. لذا تبلیغ در رأس امور است. همچنین از جمله مواردی که در فرهنگ اهل بیت(ع) بر آن تأکید شده علم‌آموزی و تبلیغ دین است. مکرراً به امام عصر(عج) می‌گوییم: «و نصرتی لکم معده»؛ یعنی نصرت ما آماده برای شماست؛ از این رو باید بیشتر در این باره اندیشه کنیم؛ یعنی ای امام زمان، با همه امکانات آماده یاری رساندن به تو هستیم. ما از خواهران می خواهیم از نعمت جوانی خود بهره مفید ببرند و همه هوش و حواس و رفتارشان در این مسیر باشد و هر سال بسنجیم که چه مقداری در این مسیر قدم برداشته‌ایم تا سرباز واقعی آن حضرت شویم. 

کار روحانیت تداوم کار انبیاست

همچنین سیده زهره برقعی؛ مدیر جامعه الزهرا(س)، در سخنانی با بیان اینکه اهل علم و روحانیت هزار سال است که مرکز امید مردم برای امور فراوانی بوده و یکی از مهمترین آنها تبیین مسائل دینی و اسلامی است، اظهار کرد: کار روحانیت کار انبیاست و باید با این دید به کار حوزه نگریست؛ در سوره مبارکه اعراف می‌خوانیم: «وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۚ أَفَلَا تَتَّقُونَ»؛ مسئله، توحید است، زیرا مسئله انبیاء این بود. دعوت به توحید فقط به معنای عقیده به وحدانیت خدا نیست، بلکه پایه و استوانه و زمینه اساسی یک جهان‌بینی است که زندگی را می‌سازد و جامعه توحیدی ایجاد و فرد را آماده پاسخگویی به شبهات می‌کند. پاسخگویی به مسائل اسلامی نیازمند آموزش پژوهش و کنشگری فرهنگی و جهادی است.

برقعی با اشاره به اینکه مسئله تبلیغ باید با روش‌های نوین و کارآمد به خوبی ارائه شود، اضافه کرد: این امر باید در جمع خانوادگی پررنگتر شود و نهاد خانواده نیز با قوت و درایت بیشتری عمل کند. از این رو باید فرمایش اخیر رهبری درباره تبلیغ از زوایای مختلف تحلیل و اجرا شود. باید حوزه مأموریت‌های مختلفی مانند تهذیب، تربیت و تبلیغ، مشاوره اسلامی و هنر و ادبیات اسلامی را دنبال کرد و تحقق این موارد نیازمند تبلیغ و تبیین و روشنگری است و زمینه‌سازی تبلیغ و تربیت و تهذیب با تقویت زنجیره مهارت‌ها ارتقا خواهد یافت.

طلاب اهل تفکر خلاق باشند

وی تاکید کرد: طلاب باید اهل تفکر خلاق و حل مسئله و روابط مؤثر اجتماعی با تکیه بر تقوا باشند و یاد بگیرند که مدبرانه برای تطهیر درون خود بکوشند تا میان روح خود و رسالت طلبگی‌شان سنخیت ایجاد کنند و شادابی درونی داشته باشند و با حس نومیدی مبارزه کنند و باید دغدغه‌مند شوند و با تقویت مهارت مسئولیت‌پذیری برای خودسازی خودشان تلاش کند و در ادامه برای اصلاح جامعه قیام کنند؛ یعنی طلبه سالم، سلیم و مصلح باشد.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه شناخت درست الگوی دینداری انگیزه طلاب را برای یادگیری و خودسازی ارتقا خواهد داد، تصریح کرد: باید استحکام و نظام‌بخشی نظام تعلیم و تربیت براساس شناخت و خودسازی طلاب و مسئولان اتفاق بیفتد، زیرا رابطه دوسویه میان مهارت و خودسازی فرد و نظام‌سازی حوزوی برقرار است و تقویت هرکدام موجب تقویت بخش دیگر می‌شود. 

برقعی بیان کرد: الگوپذیری از افراد اثربخش، طلاب را به تحرک و پویایی ترغیب می‌کند. همچنین باید امکان فراگیری مهارت‌های اختصاصی برای طلاب ایجاد شود. رشد شخصی و خودشکوفایی و افزایش سلامت جسمی و روانی و تقویت مشارکت و همکاری و رشد مهارت‌های ارتباطی و تجهیز به روش‌های مقابله با فشارهای روحی و روانی باید در طلاب ایجاد شود تا بتوانند به عنوان بانوان تراز و پیشران در عرصه تعلیم و تربیت حوزوی تأثیر بپذیرند و تأثیرگذار باشند. در اردیبهشت ماه در مراسم تکریم استادان پیشنهاد دادم در مراسم سال آینده در راستای هویت‌بخشی و اعتباربخشی به طلاب، خودشان دست‌اندرکار اصلی برنامه باشند و تشکل‌های نوپا دست به کار شدند و امروز شاهد برپایی برنامه‌ای خوب از سوی طلاب هستیم. همچنین، امسال چهلمین سال تأسیس جامعه الزهراست. باید به طلاب نقش بدهیم و از آنان حمایت کنیم تا افتخارآفرینان برگزاری چهلمین سال تاسیس این مؤسسه علمی با نقش‌های مختلف باشند. 

انتهای پیام
captcha