وعده وزیر اوقاف الجزایر برای تسریع کار ساخت مسجد قطب
کد خبر: 4171566
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

وعده وزیر اوقاف الجزایر برای تسریع کار ساخت مسجد قطب

وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر  اعلام کرد که با هماهنگی مقامات محلی تلاش می‌شود تا تکمیل مسجد بزرگ قطب در شهر تاریخی تیبازه سریعا به انجام برسد.

به گزارش ایکنا به نقل از هوریزونز،  یوسف بلمهدی، وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر  تاکید کرد که با هماهنگی مقامات محلی استان تیبازه تلاش می‌شود تا مهلت تکمیل «مسجد قطب» این شهر کاهش یابد.
بلمهدی در حاشیه سفر کاری خود به ایالت تیبازه برای بررسی روند پیشرفت کارها و موانع پیشرفت کار ساخت مسجد قطب که میزان تکمیل آن به 75 درصد رسیده است، توضیحاتی داد.

وی گفت با هماهنگی استاندار تلاش می‌شود تا مهلت ساخت این مسجد بزرگ کاهش یابد و قبل از ماه رمضان نمازخانه آن برای استفاده مردم راه اندازی شود.

بلمهدی مسجد قطب را یک بنای مذهبی عظیم و چراغی دانست که در راستای برنامه دولت که به دنبال گسترش شعائر دینی در الجزایر است، خدمات لازم را به مومنان ارائه خواهد داد.

این بنای بزرگ گنجایش 10 هزار نمازگزار مرد و 1200 نمازگزار زن را دارد و در زمینی به وسعت 15000 متر مربع ساخته می‌شود و دارای چندین امکانات دیگر نیز خواهد بود.

پروژه ساخت این مسجد در سال 2011 به ثبت رسید و کار آن در سال 2012 آغاز شد، اما در سال 2021 متوقف شد و این طرح با تاخیر روبرو شد. کارهای باقی مانده شامل آماده‌سازی نمازخانه اختصاصی آقایان و سالن بانوان به اضافه حیاط بیرونی و همچنین گنبد اصلی و چهار مناره است.

 همچنین این مسجد شامل پارکینگ با گنجایش 150 ماشین، یک بخش آموزشی شامل کتابخانه، کلاس‌های آموزشی، سالن سخنرانی، رستوران و 7 فروشگاه و یک باغ در فضای باز است که دارای فواره و مکان‌هایی برای استراحت است.

مسجد قطب بخشی از یک برنامه دولتی است که شامل ساخت 10 مسجد در سراسر الجزایر در دهه اول قرن 21 است. توقف چندباره این پروژه منجر به فسخ قرارداد با شرکت برنده در سال 2011 شد و در سال 2021 قراردادی با یک شرکت ترکیه‌ای برای راه‌اندازی مجدد پروژه منعقد شد.

«مسجد قطب» در غرب شهر تیبازه در فضایی مشرف به دریا و در کنار میدان عمومی شهر قرار دارد و یک مرکز فرهنگی اسلامی و یک مدرسه قرآنی در جوار آن ساخته خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha