وحدت شیعه و سنی، سیلی محکمی به دشمن است
کد خبر: 4172789
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴

وحدت شیعه و سنی، سیلی محکمی به دشمن است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان با بیان اینکه اگر بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی اختلاف باشد، دشمن می‌تواند نفوذ کرده و از اختلافات بهره‌برداری کند، گفت: در موضوع اهانت به قرآن، شیعه و سنی این حرکت را محکوم و اعلام انزجار کردند و قطعاً این وحدت، سیلی محکمی به دشمنان است.

وحدتحجت‌الاسلام مرتضی نقیپ‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان در خصوص اهمیت وحدت در جامعه اسلامی گفت: وحدت شیعه و سنی از زمان اهل‌بیت(ع) مورد توجه بوده و روایات بسیاری در مورد تقیه، احترام به اهل‌سنت، ارتباط با اهل‌سنت، نماز خواندن پشت سر اهل‌سنت برای حفظ وحدت و... وجود دارد و اهل‌بیت(ع) برای حفظ نظام تشیع و مدارا کردن با اهل‌سنت این دستورات را صادر کردند.

وی ادامه داد: البته این وحدت به معنای کوتاه آمدن از اعتقادات نیست. امامت، از اصول دین و تولی و تبری از فروع دین است اما به جهت اهداف بالاتر یعنی همان بقای اسلام، وظیفه داریم مسائلی را رعایت کنیم. وحدت به معنای وحدت جغرافیایی و اعتقادی نیست بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند این وحدت برای حفظ بقا است زیرا دشمن واحدی به‌نام استعمار داریم که باید با وحدت، نقشه‌های آنها را نقش بر آب کنیم.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور در پاسخ به این سؤال که علمای شیعه در طول تاریخ نسبت به وحدت چه رویکردی داشتند، اظهار کرد: در دوره‌های مختلف تاریخ علما به موضوع وحدت پایبند بودند. در قرن هفتم هجری شیخ‌طوسی و شاگرد ایشان علامه‌حلی مباحث مفصلی در باب وحدت دارند. در قرن ششم عبدالجلیل قزوینی‌رازی از داعیه‌دارن بحث وحدت بوده و از ۱۵۰ سال گذشته که استعمار ظهور بیشتری داشت و به دنبال تفرقه بود سبب شد علما بیشتر به این موضوع بپردازند که آیت‌الله بروجری و سایر علما اقداماتی داشتند و پس از انقلاب و با اقدام امام خمینی(ره) در نامگذاری هفته وحدت این موضوع به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه اختلافات فقهی نمی‌تواند عاملی برای فاصله گرفتن مذاهب اسلامی از هم باشد، تصریح کرد: اختلاف فقهی در بین تشیع نیز وجود دارد و مراجع به دلیل تفاوت فهم و استنباط، نظرات متفاوتی در مورد بعضی احکام دارند؛ این اختلافات فقهی بین مراجع هیچ وقت وحدت شیعیان را تحت تأثير قرار نداد و این موضوع در مورد اهل‌سنت نیز وجود دارد زیرا مشترکاتی بین تشیع و اهل‌سنت وجود دارد مانند قبله، پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) که مورد احترام تمام مذاهب هستند و... که این مشترکات بسیار قوی‌تر از اختلافات کوچکی است که در مسائل فقهی وجود دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان با اشاره به اقدامات دشمن در اهانت به ساحت مقدس قرآن، بیان کرد: وحدت و ضرورت آن اینجا مشخص می‌شود؛ اگر بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی اختلاف باشد، دشمن می‌تواند نفوذ کرده و با دامن زدن به اختلافات بین این نحله‌ها شکاف و اختلاف ایجاد کند و از این اختلاف بهره‌برداری خود را انجام دهد. در موضوع اهانت به قرآن، شیعه و سنی این حرکت را محکوم و اعلام انزجار کردند و قطعاً این وحدت، سیلی محکمی به دشمنان است. در قرآن نیز موضوع حفظ وحدت بسیار مهم است که نمونه آن را می‌توان در داستان حضرت موسی(ع) دید.

وی در پاسخ به این سؤال که علیرغم اشتراکات فراوان در اصول دین، دشمن چگونه از تفرقه افکنی برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کند، گفت: زمانی که تفرقه شکل بگیرد بین اقشار جامعه شکاف ایجاد می‌شود. در ایران مذاهب و قومیت‌های مختلفی وجود دارند اگر هر کدام از آنها نسبت به دیگری احساس نفرت داشته باشند دشمن سوءاستفاده می‌کند و برای فاسد کردن و تجزیه کشور کار می‌کند به همین دلیل تمام رهبران الهی و امامین انقلاب بر موضوع وحدت، انسجام ملی و وحدت دینی تأکید داشته‌اند تا دشمن نتواند منافع خود را از طریق تفرقه به دست آورد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در پایان وحدت عملی در کشور را خوب دانست و اظهار کرد: وحدت در کشور ما با توصیه‌های مقام معظم رهبری به شدت برقرار است. البته گروه‌هایی با تند روی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند اما آن چیزی که قاطبه ملت ایران به آن پایبند هستند اطاعت از رهبر معظم انقلاب در بحث وحدت، توهین نکردن به مقدسات یکدیگر، همزیستی مسالمت‌آمیز و محبت‌آمیز است و در بسیاری نقاط ایران این وحدت وجود دارد و دشمن را ناامید کرده است.

انتهای پیام
captcha