ترویج وقف قرآنی در گرو مشارکت دستگاه‌های فرهنگی است
کد خبر: 4173947
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

ترویج وقف قرآنی در گرو مشارکت دستگاه‌های فرهنگی است

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری گفت: علاوه بر اوقاف، سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز در ترویج وقف به‌ویژه وقف قرآنی نقش دارند زیرا این مجموعه‌ها متولی امور فرهنگی جامعه هستند و در حوزه قرآنی نهادهای متولی می‌توانند یاری‌گر باشند.

رضا اسماعیلی، معاون فرهنگی اوقاف

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف ریشه تاریخی در ایران اسلامی دارد، اظهار کرد: تاریخ گواهی می‌دهد که ایرانیان از دیرباز با تأسی به رهنمودهای مبلغان و علمای دینی در مسئله وقف جدی عمل کرده‌ و وظیفه دینی خود را به خوبی انجام داده‌اند و امروز نیز این سنت پسندیده و صدقه جاریه در جامعه مرسوم است.

وی با ذکر اینکه موقوفات با نیت قرآنی به مراتب کمتر از سایر زمینه‌های وقف بوده است در خصوص چرایی این موضوع، ادامه داد: یک علت شاید این باشد که نیازمندی‌ها و ضرورت‌های جامعه به خوبی به مردم و واقفان معرفی نشده است و لذا نیات واقفان کمتر به سمت اولویت‌ها سوق یافته است.

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت کار رسانه‌ای در حوزه وقف، بیان کرد: امروز رسانه به ما آموزش می‌دهد و حتی تعیین می‌کند که چگونه فکر کنیم و چه بگوییم، لذا جا دارد بُعد رسانه‌ای کار تقویت و گره‌های ذهنی مخاطبان باز شود و با کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای هم نیازمندی‌ها و اولویت‌ها بیان و هم ابهامات احتمالی رفع شود. چه بسا انسان‌های خیراندیش که وقف و موضوعات وقفی را نمی‌شناسند و لذا انجام کارهای رسانه‌ای و آگاهی‌افزایی موضوعیت دارد تا نواقص حوزه وقف حتی‌الامکان جبران شود.

نقش اوقاف در ایجاد وقف‌های جدید

اسماعیلی در خصوص رسالت اوقاف در ایجاد وقف‌های جدید به‌ویژه در حوزه قرآنی، توضیح داد: بخشی از وظیفه اوقاف ناظر بر حفظ و حراست و نیز احیای موقوفات موجود است و اینکه بهره‌برداری از موقوفه‌ها بر حسب نیات واقفان انجام گیرد؛ بخش دیگر وظیفه اوقاف نیز ایجاد موقوفه‌های جدید بر حسب ضرورت‌ها و نیازمندی‌های جامعه است و در این راستا، نقش اوقاف در بُعد رسانه‌ای و تبلیغاتی قابل چشم‌پوشی نیست یعنی هم تلاش می‌کند سنت حسنه وقف را تقویت کند و هم نیات واقفان را به سوی اولویت‌ها سوق دهد.

وی ادامه داد: اوقاف و امور خیریه برای تحقق وظایف خود و تقویت وقف، ابزار و امکانات مطلوب یعنی امامزادگان و بقاع متبرکه و رقبات را در اختیار دارد که بهترین ظرفیت برای ترویج و فرهنگ‌سازی وقف هستند؛ اوقاف چهارمحال‌وبختیاری اقداماتی در همین خصوص را در این اماکن مقدس آغاز کرده و در بقاع متبرکه فضاهای تبلیغاتی دایر کرده است تا به انحاء مختلف بتوانیم موضوع وقف را به زائران و آحاد مردم بشناسانیم.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: این فضاهای تبلیغاتی که در رقبات نیز ایجاد شده است شامل نصب بنرها و پوسترهای حاوی پیام‌، پخش بروشور، پخش سخنرانی و... است. 

اسماعیلی معرفی الگوهای وقف را از دیگر راهکارهای تقویت وقف مطرح کرد و گفت: البته این کار نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی قوی دارد، اوقاف وظیفه دارد به پژوهش و تفحص در خصوص واقفان بپردازد و تا می‌تواند اسناد و اطلاعات دقیق مربوط به زندگی‌نامه و شرح حال واقفان قدیم و جدید را جمع‌آوری کند و این اطلاعات در موقوفه‌ها نصب شود تا در معرض دید عموم مردم قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: برپایی همایش‌های بزرگداشت واقفان دیگر اقدامی است که در جهت پاسداشت سنت حسنه وقف و گرامیداشت واقفان باید انجام شود که در همین راستا، اوقاف و امور خیریه استان برنامه‌ریزی برای برپایی همایش «بی بی ماه بیگم» را در دستور کار قرار داده است. بانویی که در سال‌های دور با وقف املاک خود سفره‌ای برای ایتام گسترانیده و بسیاری از اقشار مختلف نان‌آور از این سفره شدند. 

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: علاوه بر اوقاف، سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز در ترویج وقف به‌ویژه وقف قرآنی نقش دارند زیرا این مجموعه‌ها متولی امور فرهنگی جامعه هستند و در حوزه قرآنی نهادهای متولی می‌توانند یاری‌گر باشند. خوب است که برخی برنامه‌های فرهنگی به سمت موقوفات سوق یابند تا هم واقف و هم فضای وقفی به مخاطبان معرفی و شناسانده شوند و مردم در جریان فعالیت‌های جاری در موقوفات قرار گیرند.

اسماعیلی بیان کرد: تصور کنید اگر بتوانیم در استان یک موقوفه درآمدزای قرآنی داشته باشیم که بتواند چرخه فعالیت‌های قرآنی را به حرکت درآورد یعنی این حوزه را هم پشتیبانی کند و هم فضایی در اختیار فعالان قرآنی قرار دهد تا کلاس‌ها و برنامه‌ها و اجتماعات خود را برگزار کنند، یقین بدانید افزایش یا کاهش اعتبارات مصوب قرآنی هیچ خدشه‌ای در روند فعالیت‌های قرآنی ایجاد نخواهد کرد و حتی اگر روزی نهادهای قرآنی هیچ بودجه‌ای دریافت نکنند، با اتکا به موقوفه درآمدزای قرآنی می‌توان امور را پیش برد.

وی با تأکید بر اینکه اوقاف به‌تنهایی برای ایجاد چنین موقوفه‌ای در حوزه قرآن کفایت نمی‌کند، ادامه داد: همه دستگاه‌های فرهنگی اگر پای کار بیایند و هم‌افزایی صورت بگیرد، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود. 

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برنامه‌ریزی این نهاد برای موقوفه مشارکتی قرآنی را نیز یادآور شد و افزود: در این راستا، مشارکت دستگاه‌های مختلف به‌ویژه آموزش و پرورش نیاز است تا بتوان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را در گام نخست نسبت به موضوع قرآن و ضرورت آن اقناع و سپس مشارکت آنان را برای موقوفه قرآنی جلب کنیم. 

اسماعیلی در پایان گفت: موقوفه مشارکتی قرآنی مستلزم مشارکت آحاد جامعه است تا پا بگیرد و به ثمر بنشیند لذا با توجه به‌ تجربه اوقاف در زمینه اجرای طرح موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در استان، بر آنیم تا نقاط ضعف و قوت اجرای این طرح را بررسی و احصا کنیم تا در عملیاتی کردن موقوفه مشارکتی قرآنی از این تجارب بهره ببریم.

انتهای پیام
captcha