موضوع تکریم سالمندان وارد متون درسی مدارس شود
کد خبر: 4174266
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
سیدصولت مرتضوی:

موضوع تکریم سالمندان وارد متون درسی مدارس شود

سیدصولت مرتضوی بحران اصلی در کشور را عدم توجه به تکریم سالمندان دانست و خواستار اختصاص یک درس در هر پایه به موضوع تکریم سالمندان شد.

موضوع تکریم سالمندان وارد متون درسی مدارس شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست شورای ملی سالمندان کشور امروز سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی و دبیر شورای ملی سالمندان در وزارت کار برگزار شد.
 
مژگان رضازاده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گزارشی از روند سالمندی و برنامه‌های تدوین شده در این خصوص ارائه کرد و گفت: دبیرخانه شورای ملی سالمندی به ریاست وزیر کار در بهزیستی مستقر است. کشور ما شتاب جمعیتی به سمت سالمندی دارد و اگر این مسئله را به دقت پیگیری نکنیم در آینده دچار بحران خواهیم شد.
 
وی ادامه داد: سند شورای ملی سالمندی تدوین و ابلاغ شده است. در شورای ملی سالمندی دو کارگروه سلامت و رفاه اجتماعی داریم که کارگروه رفاه اجتماعی از سوی وزارت کار در حال پیگیری مسائل است. وضعیت سالمندی در ایران رشد و شتابی بسیار بیشتری از سایر کشورهای جهان دارد و در این زمینه تقریباً منحصر به فرد هستیم. استان‌های گیلان، مازندران و تهران پیرترین استان‌های کشور هستند و ما با دانشگاه گیلان وارد تعامل شده‌ایم تا برنامه‌های سالمندی و شهر دوستدار سالمند را از این استان آغاز کنیم. تعداد موالید در ایران رو به کاهش است و جمعیت سالمندی در ۴۳ سال اخیر دو برابر شده است.
 
رضازاده عدم استفاده از تجارب بازنشستگان، درمان، بیمه پایه و مراقبتی، مسکن، ورزش و اوقات فراغت، مناسب‌سازی محیط و ... را از مشکلات کنونی سالمندان ایران برشمرد و گفت: نیازمند شتاب در برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان هستیم و حداقل دو بار در سال باید جلسه شورای ملی سالمندان برگزار شود.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: از ابتدا شورای ملی سالمندان باید طوری طراحی شود که اعضا امکان حضور و قدرت اجرایی داشته باشند. وقتی ۱۰ وزیر عضو این شورا هستند اما امکان حضور ندارند، مشکل تشکیل و تصمیم‌گیری در جلسات ایجاد می‌شود. وزرا می‌توانند یک نماینده دائم و صاحب اختیار به شورا معرفی کنند تا کار شورا پیش برود.
 
شورای عالی سالمندی
 
علی محمد قادری، رئیس بهزیستی نیز با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، گفت: ۲۰ تا ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت سالمند خواهند بود و شرایط به سمتی می‌رود که باید از اتباع برای مراقبت از سالمندان استفاده کنیم. بر همین اساس از وزیر کار درخواست دارم برای توجه بیشتر به مسئله سالمندی شورای ملی سالمندان به شورای عالی سالمندی ارتقا داده شود.
 
در ادامه محسنی بندپی، نماینده مجلس نیز گفت: آمارهای سالمندی تکان دهنده است و بسیاری از کشورها از سونامی سالمندی سخن می گویند. متأسفانه شتاب سالمندی ما بیشتر از شتاب برنامه‌ریزان ماست. در بسیاری از کشورها برای سه برابر شدن جمعیت ۱۲۰ سال فرصت دارند اما ما برای دو برابر شدن جمعیت ۲۰ سال فرصت داریم.
 
وی ادامه داد: وضعیت بانوان در این خصوص خطرناک‌تر است و به همین دلیل فراکسیون سلامت سالمندان برای اولین بار در مجلس تشکیل شده است. هزینه‌های سالمندی برای نظام سلامت بسیار تکان‌دهنده است و سازمان‌های بیمه‌گر ما حتی پای کار نیامده‌اند و نظام ارجاع را هم نداریم. در اسناد بالادستی نیز ردپایی از مهم‌ترین مسئله کشور نداریم.
 
بندپی خواستار پای کار آمدن استانداران در خصوص سالمندی شد و پیشنهاد کرد با ظرفیت‌های خیریه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی نخبگانی که صاحب فکر و اندیشه هستند عضو این شورا شوند و اقدامات اجرایی طراحی شود.
 
احمد شاهیوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان نیز سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران را تشریح کرد و در ادامه نمایندگان دستگاه‌های مختلف پیشنهادهای خود را ارائه دادند.
 
در بخش پایانی این جلسه نیز مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: عبور از جوانی و میانسالی و پیری و کهنسالی جزو ذات طبیعت است و بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد جمعیت هر کشور دوران سالمندی را تجربه خواهند کرد.
 
امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده
 
وی افزود: لفظ بحران سالمندی لفظ زیبایی نیست. یکی از افتخارات ما این است که امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده است. باید اصطلاحات را نیز اصلاح کرد. دیگر اکنون مثل اوایل انقلاب نمی‌شود گفت ۶۵ ساله‌ها مستمری بگیرند.
 
وزیر کار ادامه داد: اصلاحات سنجه‌ای در زمینه بازنشستگی باید تغییر کند. این ظلم است که به فرد ۵۵ ساله بگوییم بازنشسته بشود. اکنون دیگر نمی‌توان گفت کسی که ۶۵ سال دارد پیر است بلکه به این رده سنی سالمندی جوان گفته می‌شود. باید از این افراد باتجربه استفاده کرد. یک پزشک برخی مواقع تا ۸۵ سال به راحتی عمل جراحی انجام می‌دهد. باید اصطلاحات را اصلاح کنیم.
 
بن مایه دینی تکریم سالمندان
 
وی افزود: مسئله اساسی تکریم سالمندان است که بن مایه دینی دارد. باید بحران جوانی به معنای عدم تکریم بزرگان مورد توجه باشد. متأسفانه در حوزه فرهنگی بی‌برنامگی داشته‌ایم و باید توجه بیشتری داشته باشیم. سالمند تکریم و معیشت می‌خواهد. نباید طوری با سالمند برخورد کنیم که نگاهش به جیب دیگران باشد. سالمندی را باید بالای ۷۰ سال دانست که این افراد اکنون یا تحت صندوق‌های حمایتی هستند یا بازنشسته هستند. در حوزه معیشت دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد را داریم. توجه این دو نهاد عزت نفس برای سالمندان ایجاد کرده است. در حوزه تکریم سالمندان باید برنامه‌ریزی فرهنگی کرد‌. حال چطور باید تکریم کرد؟ ما چقدر مسجد، حسینیه، مدرسه و ... داریم؟ این اماکن به هیئت مدیره و شورای حل اختلاف، انجمن اولیا و .‌‌.. نیاز دارد.
 
وزیر کار خواستار ورود مبحث تکریم سالمندی به متون درسی شد و گفت: در متون درسی از ابتدایی تا رده‌های بالاتر یک درس در هر پایه به مسئله تکریم سالمندان اختصاص داده شود. همچنین صندوق‌های بازنشستگی باید به اوقات فراغت سالمندان توجه کنند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنان خود بر لزوم تغییر ساختار شورای ملی سالمندان تأکید کرد.
انتهای پیام
captcha