اصلی‌ترین امر در کفویت ارزش‌های اصلی زندگی است
کد خبر: 4174278
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
بانکی‌پور:

اصلی‌ترین امر در کفویت ارزش‌های اصلی زندگی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در بین کفویت‌ها اصلی‌ترین کفویت چیزی است که برای رسیدن به آرامش جز ارزش‌های اصلی زندگی است، گفت: ارزش چیزی است که اگر در زندگی به آن نرسید احساس شکست می‌کنید، پس ابتدا ببینید چه چیزی برای شما ارزش است.

طبق صریح قرآن آرامش رکن رکین خانواده استبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، صبح امروز، ۱۸ مهرماه در سومین جلسه از سلسله‌ جلسات عوامل تحکیم خانواده که در مسجد الزهرا(س) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، با اشاره به آیه ۲۱ سوره روم که خداوند می‌فرماید: «وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً...؛ و از نشانه‏‌هاى او اينكه از نوع خودتان همسرانى براى شما آفريد تا به ایشان آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد...»، گفت. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» رکن رکین زندگی خانوادگی است. 

این کارشناس خانواده رسیدن به آرامش را کفویت همسران دانست و افزود: از «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» بهره‌های زیادی در تشکیل و تحکیم خانواده می‌توان برد که در بخش تشکیل خانواده به‌دست می‌آید که محور انتخاب همسر باید همین آرامش باشد، یعنی با کسی ازدواج کنید که شما را به آرامش برساند. درواقع اگر می‌خواهید آرامش پیدا کنید باید کفو یکدیگر باشید و کفویت هم انواعی دارد؛ ولی آیا باید همه موارد کفویت تحقق پیدا کند که کار خیلی سخت می‌شود، اما بر کدام بخش از کفویت باید تأکید کنید؟ 

وی ادامه داد: آن بخشی از کفویت مهم است که روی آن حساس هستید؛ مثلاً یک چیزی جزء ارزش‌هایتان است؛ به این معنا که اگر در زندگی خدشه پیدا کند شما طعم احساس خوشبختی را نمی‌چشید. ارزش‌ها به این معناست که اگر همه چیز در زندگی شما باشد ولی این مورد در زندگی شما نباشد احساس بدبختی می‌کنید. 

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان ایمان را مهم‌ترین ارزش در جامعه ایمانی دانست و اظهار کرد: در جامعه ایمانی اصلی‌ترین چیز برای انسان ایمان است؛ یعنی اگر طرف به همه چیز برسد ولی ایمانش خدشه‌دار شود، احساس می‌کند که همه چیزش را باخته است؛ پس اگر ایمانش محکم باشد ولو چیزهای دیگر زندگی را به‌دست نیاورد این فرد احساس شکست در زندگی نمی‌کند و حتی می‌گوید الحمدلله توانستم ایمانم را حفظ کنم، این به معنی ارزش است که ایمان مهم‌ترین ارزش برای چنین افرادی است. 

وی افزود: پس اگر کس در زندگی‌اش ارزش اصلی‌اش ایمان بود پس طبق روایات مؤمن کفو مؤمن است و دیگر بقیه ارزش‌ها موضوعیت ندارد؛ مثلاً تفاوت اقتصادی، اجتماعی و… موضوعیت چندانی در آرامش آن‌ها ندارد فقط کافی است این زن و شوهر از نظر ایمانی متناسب باشند. 

بانکی‌پور اظهار کرد: در جامعه‌ای که پیامبر(ص) ایجاد کردند این موضوع خیلی مهم بود و ارزش به ایمان یک ارزش برجسته شده بود و پیامبر(ص) همه ارزش‌ها را تحت‌الشعاع ایمان قرار می‌داد تا جایی که حضرت یکی از اصحاب را برای ازدواج با یکی از اعیان فرستادند و اصلاً نگران نبودند که اینها از نظر اقتصادی به هم نمی‌خورند؛ حتی اوایل انقلاب هم همین‌طور شده بود و فضای کشور دارای یک ارزش ایمانی بود. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روی ارزش‌ها متمرکز شوید، گفت: ببینید الان آیا ارزش ایمانی ارزش منحصر شماست که اگر هست روی ایمان متمرکز شوید، اما الان در جامعه مشاهده می‌شود که ارزش ایمان در زندگی فردی و اجتماعی کمتر شده و ارزش اقتصادی برجسته شده است؛ ممکن است دو زوج متدین هم باشند، اما ارزش اقتصادی برای آن‌ها مهم و جدی است؛ ولی کسانی که ارزش اقتصادی برای آن‌ها مهم است حتماً باید کفویت اقتصادی را در ازدواج لحاظ کنند وگرنه دچار مشکل می‌شوند هر چند هر دو متدین باشند.

بانکی‌پور به اهمیت ارزش مشترک زوجین در رسیدن به آرامش اشاره و بیان کرد: ابتدا ببینید چه ارزشی برای شما ارزش است حتی اگر متدین هستید خیلی چیزها هست که ارزش دارد؛ اما به این معنا نیست پس به تعریف ارزش دقت کنید که ارزش چیزی است که اگر در زندگی به آن نرسید احساس شکست می‌کنید. مثلاً یکی علم برای او ارزش است که اگر نتواند درس بخواند تمام دنیا هم به او بدهند احساس شکست می‌کند، چنین کسی باید مسئله علم در کفویت او باشد و با کسی ازدواج کند که ارزش علم برای او چنین باشد و معنای زندگی آن‌ها با علم گره‌ خورده باشد. 

وی ادامه داد: اما اگر زن‌ و مردی ازدواج کنند که یکی ارزش علم برای او برجسته باشد و دیگری ارزش اقتصادی برای او برجسته باشد این دو احساس آرامش با هم ندارند؛ چون ارزش زندگی آن‌ها متفاوت است پس در بین کفویت‌ها اصلی‌ترین کفویت چیزی است که جز ارزش‌های اصلی زندگی است. مثلاً بعضی‌ها روی فرهنگ قومیتی خیلی پایبند هستند و مثل واجبات شرعی برای آن‌ها یک اصل است که این افراد باید خیلی دقت کنند که حتماً با کفوی فرهنگی خودشان ازدواج کنند که اگر دقت نکنند بعداً دچار تعارض می‌شوند. 

بانکی‌پور در پایان به اهمیت رعایت کفویت سن و فرهنگ اشاره کرد و گفت: آن کفویت‌هایی ملاک و مهم است که ارزش‌های آن برای شما خیلی مهم است، البته خیلی از کفویت‌ها باید به‌طور طبیعی رعایت شود؛ مثلاً کفویت سن و فرهنگ مهم است؛ حالا زوجین در ارزش‌ها یک ارزش برای آن‌ها مهم است و تفاهم دارند؛ اما یکی پیرمرد است و یکی دختر ۲۰ ساله است، اینها که کفوی همدیگر نیستند حتی اگر از نظر ایمانی تراز باشد؛ اما تفاوت سنی، نوع نگاه و خوشی و ناخوشی را عوض می‌کند. 

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha