مبانی قرآنی مبارزه مردم با رژیم صهیونیستی/ «مُسَبِّحات» قرآن در تعریض قوم اسرائیل است
کد خبر: 4176395
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

مبانی قرآنی مبارزه مردم با رژیم صهیونیستی/ «مُسَبِّحات» قرآن در تعریض قوم اسرائیل است

ابوالفضل خوش‌منش ضمن اشاره به مبانی قرآنی در مبارزه مردم با رژیم صهیونیستی، گفت: امروز توجه ما باید به سور قرآنی «مُسَبِّحات» باشد؛ این آیات تعریض است به قومی که خباثت در خونشان است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اجتماع جامعه قرآنی کشور برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه و محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی با حضور مدیران، اساتید، پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی کشور شب گذشته چهارشنبه، ۲۶ مهرماه، بعداز نماز مغرب و عشا در حسینیه الزهرا (س) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

ابوالفضل خوش‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حافظ کل قرآن کریم در این مراسم سخنانی را پیرامون مبانی قرآنی و مبارزه مردم با رژیم صهیونیستی ارائه کرد و با اشاره به آیات ۳۸ و ۳۹ سوره توبه گفت: خدای متعال در این دو آیه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ ﴿۳۸﴾ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید شما را چه شده است که چون به شما گفته مى‌‏شود در راه خدا بسیج‏ شوید کندى به خرج مى‏‌دهید آیا به جاى آخرت به زندگى دنیا دل خوش کرده‏‌اید متاع زندگى دنیا در برابر آخرت جز اندکى نیست. إِلَّا تَنْفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا وَیَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَیْئًا وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۳۹﴾ اگر بسیج نشوید خدا شما را به عذابى دردناک عذاب مى‌‏کند و گروهى دیگر به جاى شما مى‌‏آورد و به او زیانى نخواهید رسانید و خدا بر هر چیزى تواناست».

وی ادامه داد: انتخاب این دو آیه در طلیعه این بحث برای اهدا به این جمع قرآنی از باب یادکرد تلاوت مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی، قاری که صاحب‌نظران از آن به عنوان قاری بیداری اسلامی یاد کردند، بود که چند بار این سوره را با صدای ماندگارش تلاوت کرد و آیات حماسی و جهادی که خواند و همچنین مرحوم شهیدی‌پور، آن استاد خبیر به فنون و رموز تلاوت قرآن که گفتند این تلاوت در سال ۱۹۶۷ بعد از شکست خفت‌بار سه ارتش رسمی عربی در برابر این قوم ظالم و جنایتکار اجرا شد. خطاب این قاری بزرگ به امت عربی و امت اسلامی و سران عرب در روزگاری بود که دنیای غرب و دنیای ظلم و جور و جفا، جهان اسلام و جهان عرب را با امثال کسانی می‌شناخت که می‌دانیم و امروز این ورق برگشته است و این منطقه با عظمت را با نام امام راحل، مقام معظم رهبری، امام موسی صدر، حاج قاسم سلمیانی، رزمندگان و سربازان مقاومت و فرهنگ شهادت می‌شناسیم که امروز زنده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: آن چیزی که امروز مهم است توجه ما به سور «مُسَبِّحات» باید باشد. همان سوره‌هایی از قرآن که با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند و شامل هفت سورهٔ اِسراء، حَدید، حَشْر، صَفْ، جمعه، تَغابُن و اَعْلی هستند که با یکی از مشتقات واژه سبح آغاز می‌شوند. پرداختن به تسبیح خداوند متعال و مبدأ هستی، تعظیم رسول الله(ص)، تعظیم قرآن و تعریض به کسانی که در برابر این فضل و عزت صف‌آرایی کرده‌اند یعنی همین قوم ظالم از مضامین مشترک این سوره‌ها است. در این سوره‌ها بعد از خدای بزرگ، رسول الله را جایگاه بزرگی داده است و خدای متعال هدیه‌ای که به پیامبر(ص) داده است را به گونه‌ای وصف کرده است که آثار بزرگ تربیتی، تعلیمی، انسانی، جهادی و اجتماعی از اوصاف ایشان را ارائه کرده است.

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: تمام این آیات تعریض است به قومی که خباثت در خونشان است. آن‌ها به جای عزت به ذلت رسیدند و به رغم فهم آن‌ها عزت به کسی داده شد که آن‌ها او را امی می‌نامیدند و حسد این مسائل آن‌ها را می‌کشت. در تمامی این آیات، قوم یهود تعریض و رسول الله(ص) تعظیم شده است. اگر در قرآن تدبر کنید به روشنی و آشکاری پیدا است که قوم یهود بیش از اینکه از موسی(ع) بهره ببرند، درس زندگی را از فراعنه به ارث بردند و فرا گرفتند.

خوش‌منش بیان کرد: آنچه به این قوم می‌شود منطق خودشان است که به آن عمل نکردند و در پاسخ پیامبر زمانشان گفتند «وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِیَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ». بسیاری از ابنا امت اسلامی از این ظلم و جور به ستوه آمده‌اند؛ امروز کسانی که از قوم بنی اسرائیل کشته می‌شوند معادل چندین هزار هزار نفر هستند و قرآن به روشنی به آن اشاره کرده است. بنا به گفته قرآن گوساله طلایی سامری در خون آن‌ها است و امیدواریم خدا به ما توفیق کار و اقدام عملی بدهد تا ما هم سهمی در جهاد و مبارزه با این قوم ستمگر و ظالم در برابر مظلوم ببریم.

انتهای پیام
captcha