تلاش مسیحیت تبشیری برای تفسیر قرآنی مرگ عیسی(ع) بر صلیب
کد خبر: 4177451
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

تلاش مسیحیت تبشیری برای تفسیر قرآنی مرگ عیسی(ع) بر صلیب

یک پژوهشگر علم میسیولوژی گفت: تفسیر قرآنی مرگ عیسی(ع) بر صلیب در پروژه (Insider Movement) در تضاد با تفاسیر بزرگان اسلامی قرار دارد و ادامه زمینه‌مندسازی قرآنی به‌منظور تبشیر مسیحیت برای مسلمانان است.

حضرت عیسی(ع)سیدجعفر هاتف‌الحسینی، نویسنده کتاب‌های «نقدی بر معادل پویا در میسیولوژی» و «جنبش درونی در میسیولوژی» در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، به تلاش برای اثبات مرگ عیسی(ع) بر صلیب بنابر آیات قرآن در پروژه (Insider Movemen) اشاره و اظهار کرد: عده‌ای آیات قرآن را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند که بر اساس آنها می‌توان اثبات کرد عیسی مسیح(ع) بر صلیب از دنیا رفته است. این افراد آیه 157 سوره نسا را که می‌فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا؛ و گفته ايشان كه ما مسيح عيسى بن مريم پيامبر خدا را كشتيم و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند؛ ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه درباره او اختلاف كردند، قطعاً در مورد آن دچار شک شده‏‌اند و هيچ علمى به آن ندارند، جز آنكه از گمان پيروى مى‌كنند و يقيناً او را نكشتند.» خطاب به نصارا نمی‌دانند، بلکه به استناد آیات پیشین خطاب به یهودیان می‌دانند و به این معنا آیات قرآن را بازتفسیر می‌کنند که قرآن خطاب به یهودیان می‌گوید شما عیسی(ع) را به صلیب نکشیدید، بلکه او با اراده خداوند بر صلیب رفت و مرد.

وی افزود: همچنین به استناد آیات دیگری که موضوع آنها اراده خداوند است، مثل «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ...؛ و شما آنان را نكشتيد، بلكه خدا آنان را كشت و چون ريگ به سوى آنان‌ افكندى، تو نيفكندى، بلكه خدا افكند.» تلاش می‌کنند اثبات کنند که خداوند در حال نشان دادن قدرت خود به یهودیان بوده است.

این پژوهشگر علم میسیولوژی بیان کرد: جنبش درونی (Insider Movement) پروژه‌ای بسیار مهم در تبشیر جهان اسلام است که ابعاد قرآنی دارد؛ چراکه قرآن به‌مثابه کتاب آسمانی وجوه تمایز هویتی را بیان می‌کند. در پروژه جنبش درونی، مسلمانان با ظاهر اسلامی ولی با باطن مسیحی زندگی می‌کنند؛ به زبان ساده در این تبشیر نوین مسیحیت کسی تغییر دین نمی‌دهد، بلکه نوعی استحاله هویتی در بطن جامعه رخ می‌دهد و به مرور زمان، اسلام در مسیحیت استحاله کامل می‌شود، بدون آنکه کسی متوجه شود.

وی یادآور شد: الهیات زمینه‌مندسازی (Contextualization) برنامه‌ای هدفمند برای برقراری ارتباط فرهنگی با فرهنگ بومی منطقه مسلمانان است. زمینه‌مندسازی تلاش می‌کند تا با استفاده از زمینه‌های بومی، پلی نوین برای تبشیر مسیحیت ایجاد کند. مدل‌های قرآنی گوناگونی برای تبشیر مسیحیت تدوین شده است که هر کدام به شکلی تلاش در بازتفسیر قرآن دارد.

هاتف‌الحسینی ادامه داد: جنبش درونی (Insider Movement) یکی از مدل‌های پرنزاع در بین مسیحیت تبشیری بوده و کتاب‌های بسیاری در موافقت و مخالفت با این مدل نوشته شده است. مخالفان مسیحی ترویج این مدل را شبیه به فرقه کریسلام نیجریه می‌دانند. آنها در کتاب «Chrislam: How Missionaries Are Promoting An Islamized Gospel» ابعاد نفوذ مخرب هویتی و عواقب خطرناک آن را بر مسیحیت بررسی کرده‌اند. تفسیر مسیحی از قرآن، نقطه آغاز این مدل است؛ چراکه قرآن به‌مثابه مرجع دینی اسلام تمایزات و تشبیهات را بیان می‌کند و حذف تمایزات و غلو در تشابهات موجب می‌شود تا هویت اسلام به مرور زمان طی چند نسل از بین برود و نسل‌های آینده شاید نام آن را هم ندانند.

وی با بیان اینکه چند سالی هست نزاع در بین مسیحیت تبشیری ایرانی و خارجی افزایش یافته، گفت: کشیش دکتر ساسان توسلی و دکتر فرد فرخ از رهبران مسیحیت تبشیری ایران با پیشینه مسلمانی (مسلمان‌زاده) از مخالفان اصلی این پروژه هستند. این رهبران بومی اولین نقدهای تفسیر مسیحی و نقد جنبش درونی را مطرح کردند. دکتر ساسان توسلی به ایران آمد و با رصد میدانی، اجرای این مدل را خطرناک دانست. مقاله او و میسیولوژیست مطرح، کوین هیگنز درباره «جنبش درونی و تفسیر مسیحی قرآن» از جمله مقالات درباره پروژه جنبش درونی است. دکتر فرد فرخ از متخصصان انسان‌شناس در مباحث میان‌فرهنگی نیز مدل جنبش درونی را خطرناک دانست؛ چراکه معتقد است استحاله هویت اسلام می‌تواند به استحاله مسیحیت نیز منجر شود. او در مقاله «Contextualization and Encroachment in Muslim Evangelism» به بررسی زمینه‌مندسازی و تجاوز به حدود اسلامی در تبشیر مسیحیت پرداخته است.

این پژوهشگر علم میسیولوژی بیان کرد: کشیش ساسان توسلی در سال 1391 فیلم‌هایی با موضوع «جنبش درونی چیست» در رد مدل‌های قرآنی به‌خصوص بازتفسیر آیات برای اثبات به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح(ع) بنابر آیات قرآن منتشر کرد. او در این فیلم‌ها صریحاً به بازخوانی آیه 157 سوره نسا اشاره می‌کند که چگونه بر صلیب رفتن عیسی(ع) را بنابر آیات قرآن اثبات می‌کنند، در حالی که بزرگان اسلامی چنین تفسیری بیان نکرده‌اند و این موضوع در ادامه زمینه‌مندسازی قرآنی به‌منظور تبشیر جنبش درونی برای مسلمانان است.   

وی تأکید کرد: کشیش ساسان توسلی از مخالفان قرآن کریم است که در برنامه پژوهشی «در قرآن» با خواندن شبهات قدیمی تلاش می‌کرد تا جایگاه قرآن را در بین مسلمانان کمرنگ کند؛ ولی در جلسه لوزان میسیون جهان اسلام بین مبشران مسیحی اختلاف افتاد و پروژه جنبش درونی برای مسلمانان به‌وسیله همین مبشران افشا شد و این وعده خداوند به مسلمانان است: «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛ آنان مكر كردند و خدا هم مكر كرد و خدا بهترين مكركنندگان است.»

انتهای پیام
captcha