ازدواج‌های دانشجویی؛ یکی از پایدارترین مدل‌های ازدواج‌ در کشور
کد خبر: 4178505
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی بیان کرد:

ازدواج‌های دانشجویی؛ یکی از پایدارترین مدل‌های ازدواج‌ در کشور

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در توصیه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازدواج دانشجویی به عنوان یکی از الگوهای موفق ازدواج مطرح شد و این از نشانه‌های اهمیت این مدل ازدواج است.

حجت‌الاسلام رستمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست و ششمین دوره ازدواج دانشجویی و رونمایی از پوستر این دوره، امروز یکشنبه ۷ آبان ماه، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در ابتدای این نشست گفت: امروز که تصویرپردازی و ارائه حقیقت در جنگ عمومی و ترکیبی اهمیت مضاعفی پیدا کرده طبیعتاً کار اهالی رسانه مهمتر شده است. امروزه دردمند مسائلی هستیم که بر ملت فلسطین جاری شده است. البته ظلم و‌ جنایت و کودک‌کشی و آوارگی و نقض حقوق مسلم فلسطینیان، هفتاد سال است که علی‌رغم قطعنامه‌های بین‌المللی انجام می‌شود و از سوی دیگر شاهد مقاومت و ایستادگی ملتی مظلوم و جبهه مقاومت در منطقه هستیم. 

حمایت ملت‌های دنیا از مردم فلسطین

وی افزود: از سوی دیگر شاهد موضعی در دنیا و دوقطبی جدی بین امواج میلیونی انسان‌ها و‌حکومت‌های شرور حاکم بر دنیا و در راس آنها آمریکا، انگلیس و اذناب آنها هستیم که از ویرانی و آدم‌کشی حمایت می‌کنند. حمایت ملت‌ها از مردم فلسطین نوید اتفاقی خوب برای مقاومت و روزهای عاری از بیگانگان و غاصبان و عاری از تصمیم‌گیری جبهه استکبار برای منطقه و در نهایت خودبسندگی و استقلال ملت‌های منطقه خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: موضوع ازدواج دانشجویی موضوعی مهم و مرتبط با خانواده، فرزندآوری و تثبیت نظام اجتماعی کشور است و با توجه به اینکه سه میلیون جوان در دانشگاه‌ها مشغول علم‌آموزی هستند و بسیاری از آنها در سن ازدواج قرار دارند و از سوی دیگر با توجه به اثری که تشکیل خانواده در استحکام بنیادهای اجتماعی کشور دارد و همچنین با توجه به اهمیت جمعیت و حفظ رشد آن در کشور‌، پیشگیری از تأخیر ازدواج جوانان، ترویج فرهنگ ازدواج و حمایت از آن در فضاهای عمومی و مخصوصا در فضاهای دانشجویی از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

مانایی ازدواج‌های دانشجویی

وی ادامه داد: ازدواج دانشجویی از اولویت‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست و امسال بیست و ششمین دوره همسفر تا بهشت برگزار خواهد شد. خوشبختانه در بیست و پنج‌ دوره گذشته، تجربیات ارزشمندی در عرصه ازدواج دانشجویی داشته‌ایم. موضوع ازدواج دانشجویی یعنی ازدواجی که در دوران دانشجویی اتفاق می‌افتد و یکی از بهترین شکل‌های ازدواج است چراکه در سنی رخ می‌دهد که فرد هنوز فارغ‌التحصیل نشده اما اقدام به ازدواج می‌کند و این نشانه باور به  تشکیل خانواده و اعتلای زندگی است لذا توجه به ازدواج دانشجویی از تکالیف ماست.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد یکی از بهترین و ماندگارترین ازدواج‌ها همین ازدواج دانشجویی است. ما یک ذخیره چند صدهزار زوجی داریم که زمینه‌ خوبی برای مطالعات در عرصه ازدواج را فراهم کرده است. یکی از حوزه‌هایی که به آنها توجه کردیم مانایی و پایداری ازدواج‌های دانشجویی است. گاهی اوقات نگرانی‌هایی بدون مطالعه و داشتن آمار مطرح می‌شد اما بر اساس آمار معتبر ثبت شده در ثبت احوال، مشخص شد که ازدواج‌های دانشجویی یکی از پایدارترین مدل ازدواج‌ها در کشور است و بیش از ۹۴ درصد ازدواج‌های دانشجویی که مخاطب اقدامات حمایتی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بوده‌اند پایداری داشته‌اند و یکی از نمونه‌های ازدواج‌ها و خانواده‌های با دوام را شاهد بوده‌ایم لذا توجه به طرح همسفر تا بهشت و ازدواج‌های دانشجویی از اولویت‌های ماست.

ثبت نام برای ازدواج دانشجویی از امروز

وی گفت: در توصیه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازدواج دانشجویی به عنوان یکی از الگوهای موفق ازدواج مطرح شد و این هم از نشانه‌های اهمیت این مدل ازدواج است و خوشبختانه از امروز 7 آبان‌ماه ثبت‌نام زوجین برای شرکت در طرح همسفر تا بهشت رسماً آغاز خواهد شد و عزیزان می‌توانند با مراجعه به درگاه ازدواج دانشجویی، اطلاعات اولیه را ثبت کنند و از اول آذرماه اعزام زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس و اجرای رسمی دوره را بعد از ثبت نام خواهیم داشت. امیدواریم با حمایت نهادهای مختلف حداکثر ثبت‌نام برای این دوره را به خوبی پاسخ داده و محدودیتی برای شرکت دانشجویان در این طرح نداشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: همچنین طرح زوج مانا، با توجه به اهمیت پایداری خانواده از طرح‌هایی است که از امسال شروع شده است و برای دوره اول، صد زوج نمونه به عنوان زوج‌هایی‌ که خانواده موفق تشکیل داده‌اند و می‌توانند الگو باشند معرفی می‌شوند هرچند که اکثر ازدواج‌های دانشجویی چنین وضعیتی داشته‌اند. امسال ده هزار و پانصد زوج برای معرفی به عنوان خانواده موفق و زوج‌ مانا در طرح ما شرکت کرده‌اند که یک دوره آموزشی برای آنها طراحی شد و بیش از ۹ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کردند که صد خانواده در آئین اختتامیه در مشهد مقدس معرفی می‌شوند. 
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: از جمله شاخص‌های انتخاب این صد زوج؛ فرزندآوری، رتبه علمی زوجین، فعالیت‌های قرآنی، معرفتی، جهادی و رضایت و صمیمیت خانوادگی بوده است. یکی دیگر از طرح‌هایی که امسال شاهد اجرای آن بودیم طرح دردانه بود که معطوف به فرزندآوری خانواده‌های دانشجو است چون باعث افزایش صمیمیت و حضور موثر اجتماعی زوجین می‌شود لذا حمایت از فرزندآوری در دوره دانشجویی یا با فاصله کم از ازدواج دانشجویی در دستور کار ما بوده و در این راستا نهادهای مختلفی از جمله بنیاد پانزده خرداد، بانک صادرات و بانک مهر ایران حمایت‌های خوبی از این خانواده‌ها داشتند و بیش از ده هزار و سیصد و پنجاه خانواده دانشجویی حائز معرفی شناخته شدند.

تسهیل ازدواج و شکل‌گیری خانواده

وی با اشاره به اقداماتی که برای حمایت از ازدواج دانشجویی انجام شده است افزود: تشکیل ستاد ازدواج دانشگاهیان، مشارکت دستگاه‌های آموزش عالی، دستگاه‌های فرهنگی و دستگاههای توانمند اقتصادی را افزایش داد تا هرکدام بتوانند در حد توان گامی برای تسهیل ازدواج دانشجویی بردارند. در این عرصه هم تصمیمات خوبی را شاهد بودیم هرچند که معتقدیم باید اقدامات بیشتری از جمله ساخت خوابگاه‌های متاهلی انجام شود. البته ساخت خوابگاه متاهلی اقدامی نیازمند همکاری مجموعه‌های مختلف است چراکه دانشگاه‌ها در مقطعی اولویت خوابگاه را به دانشجویان مجرد دادند اما اکنون که حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اهمیت زیادی برخوردار است لذا توجه به خوابگاه‌های متاهلی از رویکردهای مهم دولت است ولی انتظار داریم که این روند به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد. 
 
حجت‌الاسلام رستمی افزود: یکی دیگر از طرح‌هایی که در دستور کار قرار گرفته ترویج و تسهیل شکل‌گیری خانواده و ازدواج است. معمولا نقش خانواده‌ها در معرفی زوجین به دلیل شرایطی همانند افزایش شهرنشینی کمتر شده است لذا نیازمند نهادهای جایگزینی برای معرفی زوجین هستیم و در این راستا طرح همرسان برای معرفی زوج‌های آماده ازدواج با هماهنگی خانواده‌ها و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات اجرایی شد. در این راستا یازده هزار جوان دانشجو در سامانه همرسان ثبت نام کردند و ما با بررسی مشاوران به شکل دقیق و تخصصی، افرادی که شایسته معرفی به همدیگر باشند را به سمت ازدواج سوق می‌دهیم. البته در آغاز این طرح هستیم و امیدواریم اتفاقات خوبی را در این حوزه هم شاهد باشیم.
 
گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha