مقدمات برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان مرکزی در حال آماده‌سازی است
کد خبر: 4178870
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷

مقدمات برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان مرکزی در حال آماده‌سازی است

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: مقدمات برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در دادگستری استان با تشکیل کارگروه مربوطه در حال آماده‌سازی است و به زودی در استان اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عومی دادگستری کل استان مرکزی، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان، در حاشیه جلسه کارگروه برگزاری دادگاه‌های برخط اظهار کرد: به منظور ارتقاء شفافیت در رسیدگی‌های قضایی و فراهم آوردن امکان نظارت مردمی و در نتیجه اقناع افکارعمومی، برگزاری علنی دادگاه‌ها براساس اصل ۱۶۵ قانون اساسی، سند تحول قضایی، ماده ۳۵۲ و ماده ۶۵۲ آئین دادرسی کیفری و نیز آئین‌نامه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به صورت برخط و دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه‌ها و برگزاری دادگاه علنی، در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی افزود: این مهم علاوه بر تبیین برخی جزئیات پرونده‌ها و واقعیت‌ها و مشکلات مربوط به فرآیند رسیدگی قضایی، از تولید ابهام و تکثیر شایعات پیشگیری کرده و هم‌زمان محیط آموزشی مناسبی را برای دانشجویان رشته‌های حقوق و کارآموزان دستگاه قضایی فراهم می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: با توجه به نظریه مشورتی شماره ۹۱/۱۴۰۲/۷ مورخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ اداره کل حقوقی معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه، برگزاری دادگاه علنی به صورت برخط بلامانع است که این نظریه می‌تواند مبنای عمل در این خصوص قرار گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع با استقبال دانشجویان، صاحب‌نظران و عموم مخاطبان همراه شده است و پیش‌بینی می‌شود با انجام این برنامه در گام اول موجبات شفافیت در رسیدگی و صدور آراء متقن فراهم و در گام دوم باعث ارتقای دانش و بینش حقوقی و قضایی مردم در موضوعات مختلف حقوقی شود.

موسوی در پایان گفت: برگزاری دادگاه‌های علنی برخط، دانش و بینش حقوقی مردم را ارتقا می دهد. مقدمات برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در دادگستری استان با تشکیل کارگروه مربوطه در حال آماده‌سازی است و به زودی در استان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha