انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها
کد خبر: 4179057
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
در مجمع مشورتی شورای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مطرح شد

انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها

دو موضوع هفته قرآن و دانشگاه و نیز تعیین منابع جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی سال آینده، در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها مطرح شد.

انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و دانشگاه

به‌ گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر امروز نهم آبان‌ماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های دانشگاهی کشور، به میزبانی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شد.  

بخش اول این جلسه به بحث در مورد برنامه‌ها و عناوین روزهای هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اختصاص یافت. در این بخش ابتدا شعار «قرآن کتاب زندگی» از سوی محمدجواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت مطرح شد و در ادامه هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این شعار پرداختند. 

از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این بخش می‌توان به «متناسب بودن شعار انتخابی با اتفاقات روز و از جمله بحث فلسطین، غزه، ایثار، شهادت، مقاومت و مفاهیمی از این دست»،‌ «لزوم عبور از اشعار عام و با استفاده از کلماتی همچون قرآن و کتاب»، «استفاده دستگاه‌ها از شعار قرآن کتاب زندگی در سال‌های گذشته»، «کلیشه‌ای بودن شعار قرآن کتاب زندگی» و ... اشاره کرد.

انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و دانشگاه

در نهایت و پس از جمع‌بندی مباحث شعار دو شعار «قرآن کتاب زندگی» و «قرآن، دانشگاه، زندگی» به رأی گذاشته شد که قرآن کتاب زندگی به عنوان شعار هفته قرآن و دانشگاه انتخاب شد.

در ادامه این جلسه به بحث در مورد عناوین روزهای این هفته پرداخته شد که در این بخش مباحث متعددی مطرح و در نهایت عناوین زیر نهایی شد. 

شعار هفته قرآن و دانشگاه

پنجشنبه 18 آبان‌ماه روز قرآن، دانشگاه، جهاد و ‌مقاومت؛ جمعه 19 آبان‌ماه قرآن، دانشگاه و ‌انتظار؛ شنبه 20 آبان‌ماه قرآن، دانشگاه، انقلاب اسلامی و ‌جهاد تبیین؛ یکشنبه 21 آبان‌ماه قرآن، دانشگاه، علم و ‌تمدن اسلامی؛‌ دوشنبه 22 آبان‌ماه قرآن، دانشگاه، ‌خانواده و سبک زندگی اسلامی؛ سه‌شنبه 23 آبان‌ماه قرآن، دانشگاه و رسالت  قرآنی و چهارشنبه 24 آبان‌ماه نیز به عنوان روز قرآن، دانشگاه، تدبر و تبیین معارف قرآنی نامگذاری شد.

بر همین اساس ذیل هر یک از این عناوین برنامه‌های قرآنی متنوعی به دانشگاه‌های ابلاغ خواهد شد تا در طول هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها (18 تا 24 آبان‌ماه) اجرا کنند.

در بخشی از این نشست عباس شیراوژن، معاون فرهنگی - دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی با اشاره به هتاکی‌های صورت گرفته به ساحت مقدس قرآن کریم در هفته‌های اخیر گفت: همه مسلمانان می‌خواهند بر اساس وظیفه ادای دینی به این موضوع داشته باشند و به مقابله با این حرکت بپردازند، ما نیز اگر در جشنواره امسال یک رویکرد کمی و ‌کیفی در مورد قرآن کریم داشته باشیم به وظیفه خودمان عمل کرده‌ایم.

انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و دانشگاه

وی با اشاره به اینکه در این زمینه باید یک رویکرد کمی و یک رویکرد کیفی داشته باشیم، افزود: پیشنهاد کمی من در مورد جشنواره رشد عددی مخاطبان است، هیچ اشکالی ندارد، اگر همین‌جا روی یک عدد به توافق برسیم، حتی اگر این عدد بلندپروازانه هم باشد. 

شیراوژن تصریح کرد: از جهت محتوایی نیز دو مسیر پیش روی ما قرار گرفته است که یکی از اینها از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ بود، این شورا از ما خواسته است تا به موضوع علم و قرآن هم‌ توجه کنیم. این کار را می‌شود در قالب رشته‌هایی همچون قرآن و سلامت، قرآن و علوم انسانی و ... در جشنواره دنبال کرد. 

معاون فرهنگی – دانشجویی وزیر بهداشت اظهار کرد: همچنین می‌توان سلسله‌نشست‌هایی را نیز ‌‌در دو بازه زمانی هفته قرآن و ‌دانشگاه یا هفته وحدت حوزه و دانشگاه تعریف کرد و به بحث علم و قرآن پرداخت. 

وی به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور و میزبانی وزارت بهداشت از این جشنواره در سال آینده اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد من این است که دانشجویان بین‌الملل نیز در این جشنواره حضور داده شوند، ما امسال در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت این کار را کرده‌ایم. 

شیراوژن همچنین به ارائه پیشنهاد اضافه کردن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره ملی قرآن و عترت سال آینده اشاره و اظهار کرد: بحث اساتید و کارکنان و حضور آنها در جشنواره ملی قرآن هم بحث مهمی است که می‌تواند در مورد توجه قرار بگیرد. این جشنواره راهی برای همراهی بهتر آنها با فعالیت‌های قرآنی است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز به بیان نکاتی در مورد جشنواره قرآنی پرداخت و گفت: زمانی جشنواره‌های قرآنی ما تا رکورد 300 هزار شرکت‌کننده بالا رفت اما بعد از آن دیگر این رکورد تکرار نشد و هنوز به 200 هزار شرکت‌کننده نرسیده‌ایم.

انتخاب شعار و عناوین هفته قرآن و دانشگاه

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه تصریح کرد: در دوره جدید جشنواره قرآنی دانشگاه‌ها هر دستگاهی بتواند میزان مخاطبان خود را نسبت به سال گذشته در عدد و رقم خاصی افزایش دهد، به صورت ویژه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. در این زمینه هم لازم از آیین‌نامه تقدیر از دستگاه‌ها تدوین شود. 

وی در ادامه بر لزوم راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و ثبت اطلاعات شرکت‌کنندگان در جشنواره از سوی دستگاه‌های دانشگاهی تأکید کرد و افزود: در این دوره همه دستگاه‌ها باید بر اساس سامانه ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین لازم است استانداردهای ثبت اطلاعات شرکت‌کنندگان در جشنواره برای ثبت در سامانه‌های دانشگاهی به تصویب برسد تا در انتهای جشنواره بتوانیم یک آمار مستند از تمام شرکت‌کنندگان ارائه دهیم. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه به بررسی منابع رشته‌های منبع‌محور جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخته شد. در این بخش با توجه به مباحث مطرح شده مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان میزبان دوره جدید جشنواره منابع همه رشته‌ها را نهایی کرده و دستگاه‌های دانشگاهی نیز تا روز یکشنبه هفته آینده، نظر نهایی خود را در مورد این پیشنهادات ارائه دهند. پس از نهایی شدن این پیشنهادات، آیین‌نامه دوره جدید جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ابلاغ خواهد شد.

همچنین در پایان این نشست مقرر شد جلسه آینده مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعد از هفته قرآن و دانشگاه و به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شود.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha