پیگیری مسائل دریاچه هامون نیازمند تشکیل ستاد ملی است
کد خبر: 4179134
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
استاندار سیستان‌وبلوچستان:

پیگیری مسائل دریاچه هامون نیازمند تشکیل ستاد ملی است

محمد کرمی با بیان اینکه پیگیری حقابه هیرمند باید موضوع دائمی و جدی باشد، گفت: درخواست داریم همان‌طور که برای دریاچه ارومیه ستاد ملی تشکیل شد برای دریاچه هامون نیز ستاد ملی تشکیل شود.

محمدکرمی استاندارسیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی استانداری، محمد کرمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان، شامگاه سه‌شنبه، 9 آبان‌ماه، در نخستین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت کنترل ریزگردها در سالن اجتماعات فرمانداری شهر زابل، بیان کرد: امروز در این شرایط آب و هوایی بخشی از مشکلات مردم سیستان را از نزدیک دیده و لمس کردیم ما از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش توفان‌های گرد و غبار به‌دلیل تغییر شرایط اقلیمی بوده‌ایم.
 
وی افزود: سیستان سال‌هاست دچار خشکسالی بوده است و پیرامون این معضل برنامه‌هایی در دستور کار بوده که بخشی از آنها اجرایی شده است، بخشی در قالب مصوبه بوده یا در قالب مطالعات در حال انجام است و درخواست ما این است که دانشگاه سیستان با دارا بودن ۴۵۰ عضو هیئت علمی از ظرفیت مردم در راستای هم‌افزایی برای انجام مطالعات استفاده کند، باید دقت کرد زمان مطالعات زیاد طولانی نباشد تا حداقل بخشی از مطالعات را اجرایی و برای تأمین اعتبار آنها اقدام کنیم.
 
استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه پیگیری حقابه باید موضوع دائمی و جدی باشد، ادامه داد: در بخش آب اقدامات خوبی با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و در زمینه تأمین آب برای شمال سیستان‌وبلوچستان برنامه‌هایی در حال اجراست که حفر چاه‌های ژرف، انتقال آب دریا، انتقال آب تهلاب و جهاد آب‌رسانی از جمله آن‌هاست.
 
کرمی گفت: در شرایط موجود انتظار اینست که با توجه به شرایط اقلیمی و سرما و گرمای بی‌سابقه‌ای که سال گذشته تجربه کردیم و خسارت‌هایی که در این رابطه وارد شد در بخش آب، برق و مالیات تخفیف‌هایی قائل شویم تا از این طریق به مردم کمک کنیم، افزون بر آن در بخش گمرک نیز وقتی مصوبه ۴۰۰ دلار انجام شده نباید با نگاه کلان به آن نگریست بلکه باید قوانین را برای مرزنشینان انجام داد تا شهرستان‌ها تجاری باشند.
 
وی اظهار کرد: در بخش کشاورزی باید توجه ویژه به سیستان‌وبلوچستان شود کشاورزی باید به موضوع‌های کشت‌های جایگزین و ایجاد گلخانه بپردازد یا در بخش دام به موضوع تأمین تغذیه دام و در حوزه پرورش ماهی هم باید اقداماتی انجام شود که بخشی از آن‌ها در دستور کار بوده و یا اجرایی شده است.
 
استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: باید در بحران‌ها، سختی‌ها و تهدیدها به دنبال فرصت باشیم، در این خصوص همه مشکلات قابل حل بوده که شرط تحقق آن تلاش و پیگیری است، درخواست ما این است همان‌طور که برای دریاچه ارومیه ستاد ملی تشکیل شد، برای دریاچه هامون نیز ستاد ملی تشکیل شود.
 
کرمی گفت: باید همه تلاش کنیم تا نسبت به مسئولیتی که بر عهده ما واگذار شده پاسخگو باشیم، اگر همه در میدان باشیم مشکلات قابل حل است، درخواست ما این است این مشکلات در هیئت دولت مطرح و مصوبه‌ای برای تخفیف آب، برق و مالیات برای کمک به مردم سیستان اندیشیده شود تا از این بحران به فضل الهی عبور کنیم.
انتهای پیام
captcha