مخروبه‌ای که در سایه‌سار قرآن گلستان شد + عکس
کد خبر: 4179135
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد

مخروبه‌ای که در سایه‌سار قرآن گلستان شد + عکس

مدیر مؤسسه مردم‌نهاد «آوای قدسیان» سنندج با همکاری مردم «ناحیه منفصل شهری ننله مدرسه» مخروبه این بخش را در سایه‌سار قرآن به یکی از فعال‌ترین مراکز فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی استان تبدیل کرد.

ماموستا محمد فتحی‌زاده، مدیر مؤسسه آوای قدسیان

ماموستا محمد فتحی‌زاده، ساکن شهر «ناحیه منفصل شهری ننله سنندج» طلبه سطح ۲ حوزه اهل سنت که بیش از 10 سال گذشته فعالیت خود را به عنوان جوان‌ترین امام جماعت استان کردستان در مسجد «حاج علی» سنندج آغاز کرده است.

فتحی‌زاده با استطاعت از خداوند و انگیزه بالای خود اقدامات اثرگذاری را برای تعالی بخشیدن توانمندی‌های مناطق حاشیه شهر به کار گرفته است و معتقد است که نواحی حاشیه‌نشین شهرها ظرفیت و توانمندی خاصی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی دارند که متأسفانه از سوی مسئولان همواره نقاط ضعف این نواحی دیده شده است.

وی که خود از دوران کودکی ساکن ناحیه منصل شهری ننله بوده اعتقاد دارد برای توسعه و بارورکردن ظرفیت‌های موجود در نواحی حاشیه شهرها باید فعالیت‌های فرهنگی را به مردم واگذار کرد چراکه دلسوزانه و با تمام وجود در این راه قدم گذاشته و روز به روز زمینه‌ساز پیشرفت این مناطق خواهند شد. در این راستا ایکنای کردستان، با این روحانی اهل سنت مصاحبه‌ای داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت مؤسسه مردم‌نهاد «آوای قدسیان» برایمان توضیح دهید.

محمد فتحی‌زاده، متولد سال 1375 بوده و در دوران کودکی موفق به یادگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم شدم و چون شاهد عشق و علاقه کودکان و نوجوانان هم سن و سال خود برای شرکت در کلاس‌های قرآن به ویژه در ایام تابستان بودم تصمیم گرفتم که کار آموزش قرآن را در سطح یکی از مساجد حاشیه شهر سنندج آغاز کنم. این کودکان و نوجوانان هرچند علاقه‌مند به شرکت در کلاس‌های اوقات فراغت هستند اما به دلیل نداشتن توانایی مالی این امکان برای آنان فراهم نبود لذا عزم خود را جزم کردم تا این فعالیت تابستانی را به صورت رایگان برای کودکان ناحیه منفصل شهری ننله برگزار کنم و همین امر زمینه‌ای برای راه‌اندازی مؤسسه آوای قدسیان شد.

ایکنا ـ چه موفقیت‌هایی در این راه کسب کردید؟

محور اصلی تمام موفقیت‌ها و تلاش‌های خود را تأسی از قرآن می‌دانم و دلیل قرار گرفتن در وادی قرآن هم عشق اذان گفتن در مسجد بود که با کمک ماموستا جعفری، امام جماعت مسجد از کودکی این امر را تجربه کردم. همین امر انگیزه‌ای شد که من در اولین سال شرکت در مسابقات مدرسه‌ای رتبه اول و در سال دوم در سطح استان رتبه اول در رشته اذان را کسب کنم و در سال سوم راهنمایی موفق به ختم سی جزء قرآن کریم شدم، در سال دوم دبیرستان اولین کلاس قرآن را برگزار کردم و برای تسلط بیشتر یادگیری قرآن را به صورت تخصصی زیر نظر اساتیدی همچون زاهد مرادی، منوچهر گرامیاری و ژاله حیدری‌مقدم آغاز کردم و توانستم با کمک اساتیدم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنم.

ایکنا ـ کار آموزش و مربیگری قرآن را چگونه آغاز کردید؟

در 13 سالگی برای دریافت مجوز به اداره تبلیغات اسلامی مراجعه کردم در آن دوران آن‌ قدر کم سن بودم که برای مسئولان تبلیغات اسلامی قابل هضم نبود و مدام در مورد اینکه توانایی انجام این کار را دارم سؤال می‌شد اما با قاطعیت جواب مثبت می‌دادم. برای ارتقا و موفقیت بیشتر در بخش آموزش از آن روز آموزش‌ مربی قرآن را زیر نظر خانم حیدری مقدم آغاز کردم و از راهنمایی و حمایت‌های بی‌دریغ این استاد گرانقدر بهره بردم و بعد از یادگیری کامل آموزش قرآن برای حضور بیشتر در کلاس‌های قرآن یک تحقیق کلی انجام دادم و از تجربه اساتید قرآنی سطح استان و بزرگان و پیشکسوتان این عرصه بیشتر بهره بردم.

بعد از آن کلاس‌های قرآن را در سطح یکی از مساجد ننله آغاز کردم و برای افزایش تعداد شاگردانم انگیزه و رغبت برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کردم و به برکت این قرآن هر ساله قاریان و حافظان کانون آوای قدسیان جزو برگزیدگان مسابقات قرآنی بوده‌ و روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده شد.

به منظور ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر در کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های قرآنی خلاقیت‌هایی را در کلاس‌ها ایجاد کردم که تشکیل سه تیم فوتبال از بین قاریان و حافظان قرآن عضو این کانون و برگزاری مسابقات ورزشی و به ویژه فوتبال از راه‌های انگیزشی بنده برای ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی بوده است و همین امر ما را به یکی از فعال‌ترین کانون‌های مردم نهاد استان تبدیل کرده است و امسال با حضور نزدیک به هزار و 500 دانش‌‌آموز اهل ننله و جمعی از مسئولان استانی کلاس‌های اوقات فراغت را آغاز کردیم.

ایکنا ـ مرکز فرهنگی، اجتماعی و کار آفرینی‌ ننله را چگونه راه‌اندازی کردید؟

با توجه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری و اجتماعی در سطح ناحیه منفصل شهری و عدم جوابگویی مسجد لذا در پی آن شدیم تا یک مکان بزرگ‌تر را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی مؤسسه ایجاد کنیم و با توجه به تحقیقاتی که در سطح این منطقه انجام دادیم، فقط یک مدرسه مخروبه را پیدا کردیم که تصمیم گرفتیم این مدرسه را بازسازی کرده و به یک مرکز فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی ننله تبدیل کنیم.

در این راستا برای کسب مجوز این کار به استانداری، اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس و آموزش‌و‌پرورش مراجعه کردیم که آن هم با دردسرهای همراه بود اما بعد از آمد و رفت‌های بسیار به دلیل رضایت استانداری از عملکرد و فعالیت‌های مؤسسه آوای قدسیان موفق به دریافت مجوز از آموزش‌و‌پرورش شدیم و این مدرسه مخروبه طی یک قرارداد فی‌مابین آموزش و پرورش و استانداری کردستان با قرارداد ماهی 50 هزار تومان به ما واگذار شد و در حال حاضر به مبلغ یک میلیون تومان افزایش یافته است و با اعتبار 200 میلیون تومان از نوسازی مدارس کار احیا و بازسازی مدرسه را شروع کردیم تا اتمام کار 400 میلیون تومان دیگر برای تجهیز این مدرسه هزینه شد که تمام این اعتبار با کمک خیرین و مردم این منطقه تأمین شد و بعد از این مخروبه تبدیل به گلستان قرآن در این ناحیه منفصل شهری شد که در آن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی ورزشی متنوعی انجام می‌شود.

این مدرسه را با قرارداد سه ساله از آموزش‌‎و‌پرورش اجاره گرفتیم که یک سال و و دو ماه تعمیرات آن طول کشید و در حال حاضر همه در بخش کلاس‌های آموزشی قرآن در رشته‌های تجوید، روخوانی و روانخوانی، صوت و لحن، حفظ قرآن، احکام برای جامعه هدف کلاس برگزار می‌کنیم که همچنان برنامه‌های انگیزشی و تشویق برای حضور حداکثری در این کلاس‌های قرآنی را داریم که بیشتر کودکان و نوجوانان را با انگیزه اهدای توپ، لباس ورزشی، کلاس‌های ورزشی رایگان و حضور در مسابقات ورزشی به این کلاس‌های قرآنی جذب کرده‌ایم و اصطلاح با یک تیر دو نشان را عینیت بخشیدیم و هم تربیت نسلی قرآن و هم تربیت ورزشکارانی قرآنی را فراهم کرده‌ایم.

ایکنا – در کنار فعالیت‌های قرآنی در بخش اشتغال در این ناحیه منفصل شهری چه اقدامات دیگری صورت می‌گیرد؟

بعد از افتتاح این مرکز 6 چرخ خیاطی از سوی خیرین به ما اعطا شد و کلاس‌های خیاطی به منظور اشتغا‌ل‌زایی مردم این منطقه به ویژه بانوان آغاز شد که در پایان دوره با انعقاد قراردادی با اداره کل فنی و حرفه استان کردستان گواهینامه پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود که در حال حاضر به توجه به تنوع کلاس‌های این مرکز در نوبت صبح پنج نفر و در نوبت عصر پنج نفر کار ثبت‌نام و برگزاری کلاس‌های خیاطی، گیوه‌بافی، گلدوزی و غیره را برگزار می‌کنند.

تاکنون در کنار این آموزش‌ها در قالب طرح مشاغل خانگی از طریق فرمانداری سنندج موفق به پرداخت 30 فقره تسهیلات اشتغالزایی شده‌‌ایم و یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان و متقاضیان تسهیلات تشکیل دادیم و در حال حاضر برای 700 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

ایکنا ـ از سایر فعالیت‌های فرهنگی این مؤسسه قرآنی و مرکز فرهنگی آوای قدسیان برایمان توضیح دهید.

محافل انس با قرآن را با حضور قاریان مجرب استان در حیاط مدرسه برگزاری می‌کنیم، جشن‌های میلاد پیامبر اکرم(ص) و سایر اعیاد دینی را با حضور مردم خونگرم این منطقه به صورت گسترده برگزار می‌کنیم که همواره استقبال از این محافل و جشن‌های گسترده بوده است و در کنار آن کلاس‌های دف‌نوازی، کلاس تئاتر در حوزه آسیب‌های اجتماعی و گروه سرود ننله را برای دانش‌آموزان این ناحیه برگزار کرده‌ایم.

این مرکز فرهنگی اجتماعی چون با همکاری و مشارکت خود مردم این ناحیه راه‌اندازی شده است خود مردم از آن محافظت می‌کنند و در مقابل تمام امور آن احساس مسئولیت کرده و هرکس بنا به تخصص خود در زمان نیاز به ما کمک خواهد کرد و چون تمام کارهای این مرکز به خود مردم سپرده شده است با هزینه اندک بیشترین بازدهی را در تمام فعالیت‌ها خواهیم داشت چراکه این مرکز در حال حاضر به خانه امید مردم این منطقه تبدیل شده است و در کنار آن مسئولان استانی نماینده ولی فقیه در استان، معاون استاندار کردستان، مدیرکل بهزیستی، اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی از فعالیت‌های این مرکز بازدید کرده و بسیار مورد تشویق آنان قرار گرفته‎‌ایم و پیشنهاد داده‌اند تا در سایر مناطق منصله شهری نیز این فعالیت‌ها را گسترش دهیم.

همچنین کلاس‌های مشاوره اشتغال و مشاوره تحصیلی به صورت رایگان به مردم نیز داده می‌شود که این مشاوره‌ها در بخش‌های کار آفرینی، خانوادگی، عاطفی، تحصیلی و کنکور ارائه می‌شود که این کلاس‌ها در تمام بخش‌های تأثیرگذار بوده است. در کلاس‌های مشاوره کنکور 5 نفر از دانش‌آموزان این منطقه موفق به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان شدند و همچنین 111 نفر در رشته‌های پزشکی و دانشگاه شهید بهشتی نیز پذیرفته شده‌اند که برای این افراد کلاس‌های کنکور و تقویتی به صورت رایگان برگزار شده است.

ایکنا ـ سخن آخر

در حال حاضر به حمایت حوزه هنری کردستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در این منطقه حاشیه‌نشین سنندج کتاب «دوردست نزدیک» تألیف شده و به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین مستند «ننله» نیز با حمایت حوزه هنری از این منطقه تهیه شده که کار این مستند هفت‌ ماه به طول انجامید و آماده برای انتشار در شبکه سه سیما است. با این کار سعی بر آن داشتم که بگویم اگر بخواهیم جامعه اصلاح شود ابتدا باید اطراف خود را اصلاح کرد بعد ادعای اصلاح شهر، استان و کشور را داشت.

تمام این تلاش‌ها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و موفقیت‌ها حاکی از این حقیقت دارد که مردمانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند «بی‌حاشیه‌ترین مردمان زمین‌اند» اما همیشه برداشت‌ها برعکس این قضیه بوده است.

انتهای پیام
captcha