انجمن نخبگانی حفظ قرآن تهران راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4180321
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
حجت‌الاسلام کاظمی:

انجمن نخبگانی حفظ قرآن تهران راه‌اندازی می‌شود

مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران از راه‌‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ تهران در آینده نزدیک و عضوگیری آن خبر داد و گفت: قطعاً حافظان قرآن، دیدگاه‌ها، حرف‌ها، پیشنهادات و گلایه‌هایی برای گفتن دارند که این انجمن نخبگانی می‌تواند مأمن و مکانی برای تبادل نظر، پیگیری مطالبات برای رسیدن به راه‌حل مطلوب باشد.

انجمن نخبگانی حفظ تهران راه‌اندازی می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اجتماع بزرگ حافظان قرآن کریم استان تهران(حافظان ۱ تا ۳۰ جزء) با شعار «حافظان قرآن، حافظان حقیقت»، امروز، ۱۵ آبان در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از قرآن، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و رئیس ستاد اجتماع بزرگ حافظان قرآن کریم استان تهران گفت: قطعاً هویت قرآنی جامعه اسلامی شامل مفسرین، حفاظان، قاریان و فعالان قرآنی هستند که در این جلسه نیز حضور دارند.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری نشست خبری اجتماع بزرگ حافظان قرآن استان تهران 


وی ادامه داد: هدف از برگزاری این اجتماع، تجلیل و تکریم از مقام حافظان قرآن و ایجاد اشتیاق در اقشار علاقه‌مند به عرصه حفظ قرآن است. 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به نمایش بصری ظرفیت حافظان قرآن تهران در قالب اجتماع بزرگ حافظان، بیان کرد: تقویت حس کُنشگری حافظان قرآن از دیگر اهداف برگزاری این اجتماع است. حفاظ باید کُنش جدی و عکس‌العملی مناسب در تحولات سیاسی اجتماعی ایفا کنند که این اجتماع یکی از مسیرهای پیش‌بینی شده برای بستر کُنشگری است تا از این طریق عظمت حافظان قرآن استان تهران را نمایش دهیم.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه آمار دقیقی برای عملیاتی شدن فرمایش ایشان نداریم، چنانکه بسیاری از حفاظ در آمار سازمان‌های متولی امور قرآنی وجود ندارند و می‌توان در این اجتماع آنها را برآورد کرد. البته در آزمون تخصصی حفظ قرآن سازمان تبلیغات اسلامی بیش از هزار و 500 حافظ قرآن تهرانی شرکت کردند و در آزمون عمومی حفظ (که ویژه تمامی اجزاء برگزار می‌شود و برخی از مؤسسات، مجری این آزمون هستند) نیز حافظان تهران شرکت کرده‌اند.  

کاظمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پُرس‌آنلاین برای دریافت نقطه نظرات حافظان و احصای آن برای برگزاری بهتر این اجتماع و اعلام تعداد متقاضیان شرکت در این اجتماع، گفت: حافظان علاقه‌مند می‌تواند عدد 18 (با کیبورد لاتین) به سرشماره ۱۰۰۰۰۴۴۴ ارسال کنند و سپس لینک را دریافت و نظرات خود را ارسال کنند و اعلام حضور کنند. تا این لحظه دو هزار و 500 نفر برای شرکت در این اجتماع اعلام حضور کردند که با همراهی خانواده‌ها عددی بیش از 4 هزار نفر را تا این لحظه شاهد هستیم. 

مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این اجتماع، دورهمی نیست، افزود: این همایش، امتداد خواهد داشت و حفاظی که در حُسن حفظ، تثبیت، تدبر، وقف و ابتدا و... دچار مشکل هستند، می‌توانند نقاط ضعف خود را با مراجعه به مؤسسات برتر قرآنی استان تهران به صورت رایگان، جبران کنند و بعضاً علاقه‌مندان به این عرصه می‌توانند با مؤسسات قرآنی تهران درعرصه حفظ آشنا شوند و به این مکان‌ها راهنمایی شوند.

وی از راه‌‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ تهران در آینده نزدیک و عضوگیری آن خبر داد و گفت: قطعاً حافظان قرآن، دیدگاه‌ها، حرف‌ها، پیشنهادات و گلایه‌هایی را برای گفتن دارند که این انجمن نخبگانی می‌تواند مأمن و مکانی برای تبادل نظر، پیگیری مطالبات برای رسیدن به راه‌حل مطلوب باشد.

کاظمی تصریح کرد: امیدوارم در اجتماع بزرگ حافظان قرآن شاهد حضور قابل توجهی باشیم. همچنین در نظر داریم تا در بخشی از این اجتماع بحث‌های انگیزه‌بخش برای عرصه حفظ قرآن نیز مطرح شود.

وی با اشاره به جزئیات این برنامه، گفت: طی این برنامه که از ساعت 14:30 در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود از الگوهای حفظ قرآن و صاحبان تجربه در کشور چون حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی، محمدمهدی بحرالعلوم، شهریار پرهیزکار، حجت‌الاسلام قاسمیان و... دعوت به عمل آمده است. همچنین در نظر داریم تا از برخی از شخصیت‌های سیاسی که حافظ کل قرآن هستند نیز دعوت به عمل آوریم.

سپس جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران برگزار شد. حجت‌الاسلام کاظمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان بهره‌مندی از تجربه‌های برگزاری همایش‌های مشابه حافظان قرآن چون گردهمایی بانوان حافظ قرآن مؤسسه قرآن‌پژوهان در ایام غدیر امسال و ... گفت: تمام مراحل برگزاری این همایش با بررسی سایر تجربه‌های همایش‌ها و اجتماعات مشابه برنامه‌ریزی شده است. این اولین نشست از سوی یکی از دستگاه‌های امور قرآنی کشور است، هر چند از سوی مؤسسات شاهد برگزاری اینگونه همایش‌ها در راستای اقدامات و فعالیت‌های خود بودیم.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر میزان اهتمام این همایش به حمایت از زنان و کودکان بی‌دفاع غزه در برابر جنایات اسرائیل، بیان کرد: در نظر داریم تا طی ارتباط با نماینده جنبش مقاومت اسلامی در تهران، از حال و هوای غزه بگوییم. این اجتماع به نوعی نمایش اعتراض حفاظ به ظلم و ستم‌ رژیم صهیونیست به نسل‌کشی مردم غزه است.

در ادامه این نشست محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر آمار دقیق از حافظان قرآن، گفت: هنوز آمار متقنی از تعداد حافظان نداریم. حدود هزار و 200 حافظ قرآن استان تهران در آزمون تخصصی حفظ قرآن ثبت‌نام کردند و  بعضاً دارای مدارک حفظ 10 و 20 جزء و حفظ کل هستند(البته این آمار تا دوره هفدهم است) و 400 نفر نیز در آزمون حفظ عمومی قرآن از تهران ثبت‌نام کردند. عده‌ای نیز در این آزمون شرکت کرده‌اند و مدرک دریافت نکرده‌اند، عده‌ای نیز بطور کل در آزمون‌ها شرکت‌ نکرده‌اند و آماری از آنها در دست نیست. هر چند بیش از دو هزار نفر در دوره‌های تربیت معلم قرآن سازمان شرکت کرده‌اند و بحث حفظ موضوعی نیز در دستور کار است.

بنابر گزارش ایکنا، سپس محمدعلی خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: اجتماع حافظان قرآن به نوعی تشکیل جبهه‌ای از حافظان قرآن استان تهران است که هسته‌ای برای فعالیت‌های عرصه حفظ خواهد بود. تشکیل این جبهه برای آسیب‌شناسی این عرصه ضروری است، هر چند اگر در آن روز شاهد حضور جمعیت کمی بودیم، نباید این عرصه را رها کنیم.

انجمن نخبگانی حفظ قرآن تهران راه‌اندازی می‌شود

وی بر کوتاهی انجام شده در پیگیری فرمایش رهبری، تأکید کرد و گفت: ما باید خیلی وقت پیش‌تر به تربیت 10 میلیون حافظ می‌رسیدیم. هرچند تشکیک‌هایی درباره فرمایش ایشان مبنی بر تربیت حافظان کل و یا اجزاء بود و مشخص شد که فرمایش ایشان منوط به تربیت حافظ کل است.

خواجه‌پیری با اشاره به اقدامات خوبی که طی این سال‌ها انجام شده است، بیان کرد: اما حفاظ قرآن باید کُنشگر این حوزه باشند و نه اینکه نمایشی اقدام کنند. حافظان قرآن، جریان ملی ایجاد کنند و مطالبات خود را پیگیری کنند.

در بخش دیگر این برنامه امیر آقایی، حافظ و داور بین‌المللی کشورمان ضمن تشکر از فراهم کردن مقدمات چنین اجتماعی، گفت: باید بدانید که در عرصه حفظ قرآن شاهد پیشرفت‌های بسیاری طی 20 و 25 سال اخیر بوده‌ایم. باید نیمه پر لیوان را دید. زمانی بود که در مسابقات در عرصه حفظ با تعدادی محدودی از متسابقان روبرو بودیم اما اینک تعداد حافظان در سطح کشور به اندازه‌ای شده است که در مراحل مختلف مسابقات مجبوریم فیلترهایی را قرار دهیم تا شاهد حضور و شناسایی حافظان توانمند در عرصه ملی و بین‌الملل باشیم. این اجتماع مایه دلگرمی حافظان قرآن است که ارزشمند است و امیدوارم فتح بابی برای فعالیت‌های بعدی باشد.

سپس الهام ماندگار مهر، حافظ و داور بین‌المللی کشورمان به استمرار اینگونه فعالیت‌ها برای حافظان قرآن تأکید کرد و گفت: امیدوارم این‌گونه گردهمایی‌ها استمرار داشته باشد و اگر این اجتماع نیز جنبه عمومی دارد، بعد‌ها با تشکیل اجتماع‌هایی به صورت تخصصی‌تر به مباحث مرتبط با عرصه حفظ پرداخته شود.

بنابر گزارش ایکنا، نجمه شبانی‌قهرودی، حافظ و مدرس قرآن در بخش پایانی این همایش نیز بر پیگیری مطالبات حافظان قرآن در این گونه همایش‌ها تأکید کرد.

سپس منصور آقامحمدی، حافظ و پیشکسوت قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عدم وجود آمار دقیق تعداد حافظان به دلیل عدم تمایل عده‌ای از حفاظ برای شرکت در آزمون‌ها و برخی از حافظان که به دلیل علاقه شخصی به این عرصه گرایش پیدا کردند و عدم ثبت در سامانه‌های مربوطه و همچنین عدم ثبت آمار دقیق حفاظ تربیت شده توسط مؤسسات قرآنی، اشاره کرد.

انجمن نخبگانی حفظ قرآن تهران راه‌اندازی می‌شود

حسن ختام این نشست، تجلیل از محمدرضا جعفر‌ملک، خبرنگار ایرنا به دلیل دارا بودن خانواده حافظ قرآن بود.

انتهای پیام
captcha