سند قرآنی همدان نیاز به حمایت دارد
کد خبر: 4180953
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

سند قرآنی همدان نیاز به حمایت دارد

امام جمعه همدان با اشاره به تدوین سند قرآنی همدان با بیان اینکه سند قرآنی برای ترویج فرهنگ قرآنی تدوین شده است، گفت: باید از سند قرآنی حمایت شود، اما سال گذشته هزینه آنچنانی به آن داده نشد.

امام جمعه همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان امروز، 19 آبان‌ماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی، اظهار کرد: همه باید در راه اخلاص واقعی گام برداریم.

وی با طرح این سؤال که سازمان‌ها و شوراهای بین‌المللی در ایجاد صلح و امنیت پایدار در دنیا چه میزان توان دارند، گفت: شورای امنیت یکی از مهمترین شوراهای دنیا است که جایگاه حقوقی مشخصی دارد، وظیفه شورای امنیت ایجاد امنیت و ایجاد صلح در دنیا و جلوگیری از جنایات جنگی و امنیتی علیه بشریت است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه آیا شورای امنیت در مبارزه با جنگ و برخورد با نقض حقوق بشر عملکرد قابل دفاعی دارد، گفت: در طول تاریخ نمونه‌های فراوانی داریم که در جنگ‌های متعددی که در دنیا در اروپا و آفریقا اتفاق افتاد شورای امنیت همه تلاش خود را به کار گرفت و موفق شد اما در منطقه خاورمیانه سال‌هاست که جنگ‌ها و ظلم‌هایی اتفاق افتاده اما شورای امنیت کاری انجام نداده است.

وی با اینکه امروز در نسل کشی و نقض انسایت در غزه و جنایت اسرائیل هیچ اقدامی مؤثری از این شورای امنیت نمی‌بینیم، گفت: در کشور ما با کوچکترین بهانه تلاش می‌کند که نقض حقوق بشر را مطرح کند، در عربستان در طول سالیان گذشته حقوق بشر نقض شده اما هیچ عکس العملی نداشته و محکوم نمی‌کند.

شعبانی تصریح کرد: نتیجه عملکرد شورای امنیت این نکته را نشان می‌دهد که کشورهایی که با قدرت‌های بزرگ ارتباط دارند می‌توانند به بهانه دفاع مشروع قوانین بین‌المللی را نقض کنند و محکوم نشوند. این نشان دهنده این است که منافع سیاسی قدرت‌های بزرگ در عملکرد شورای امنیت مؤثر است و نهادی که باید متولی عدالت بین المللی است در اختیار کشورهای بزرگ است.

خطیب جمعه همدان با اشاره به محکومیت جنایات اسرائیل در غزه توسط افکار عمومی دنیا، تصریح کرد: آیا این فرضیه برای مردم دنیا وجود ندارد که چرا این جنایات توسط سازمان‌های بین‌المللی محکوم نمی‌شود، آیا واقعیت‌های بین‌المللی غیر از این فرضیه را ثابت می‌کند که این شورا تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ دنیا است.

وی تأکید کرد: این یک خطر بزرگ برای همه بشریت است، چه تضمیتی وجود دارد که اگر در سایر نقاط دنیا جنگی اتفاق بیفتد این شورا هیچ عکس‌العملی نداشته باشد، اگر دنیا بخواهد به امنیت پایدار برسد و جنایت جنگی اتفاق نیفتد راهش اصلاح ساختارهای سازمان‌های بین‌المللی و عدالت است در غیر این صورت صحبت از امنیت و حقوق بشری طنزی بیش نیست.

خطیب جمعه همدان اضافه کرد: کسانی که در مکتب انبیای و اولیای الهی رشد کرده و تربیت شده‌اند هرگز این جنایت را نمی‌پذیرند و علیرغم مسلمان بودن یا نبودن افراد مورد ظلم واقع شده  این جنایات را محکوم می‌کنند. نسبت به آن بی‌تفاوت نیستند و کسانی که به این مسائل بی‌تفاوت هستند در مکتب دنیاپرستی هستند.

شعبانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش آمار ازدواج در استان همدان طی 7 ماه گذشته، گفت:  13 و نیم درصد آمار ازدواج کم شده که علل و عوامل آن باید بررسی شود، در مسئله رشد جمعیت با مشکل مواجه هستیم، در مواجهه با برخی آسیب‌های اجتماعی مشکل داریم، یکی از سازمان‌هایی که می‌تواند این آسیب‌ها را بررسی کند شورای فرهنگ عمومی است اما با این وجود خلأهایی در این شورا داریم.

وی با انتقاد از اینکه چرا طی سه سال است که آیین نامه جدید به شورا ابلاغ نشده به مسئولان و متولیان، گفت: آیا فقط زیر ساخت‌هایی مثل مسکن، راه سازی و... مهم است، مسائل فرهنگی و اجتماعی آیا مهم نیست، چرا باید از ظرفیت خوب شورای فرهنگ عمومی استفاده نشود و به خاطر خلاءهایی که داریم، شاهد مشکلات فرهنگی و اجتماعی باشیم.

شعبانی با بیان اینکه در استان همدان سند فرهنگی نوشته شده و در سفر رئیس جمهوری رونمایی شده اما از وزارت ارشاد سوال داریم که چرا حمایتی از سند فرهنگی نشد چرا برای ساخت و سازهایی که شاید ضرورت آنچنانی و اولویتی برای استان ندارد میلیاردها تومان هزینه می‌شود، برای بحث فرهنگی و سند فرهنگی حمایتی نیست.

امام جمعه همدان همچنین با اشاره به تدوین سند قرآنی همدان، گفت: امروز باید از سند قرآنی حمایت شود چرا هیچ حمایتی از سند قرآنی استان نمی‌شود، برای سند قرآنی زحمات زیادی کشیده شده، پیگیری شده اما سال گذشته هزینه آنچنانی به این سند داده نشد این سند برای ترویج فرهنگ قرآنی تدوین شد.

وی اظهار کرد: ما انتظار داریم که به فرهنگ اهمیت داده شود اما متأسفانه به فرهنگ بی تفاوتی می‌شود گاهی اوقات آن هزینه‌ای که باید برای فرهنگ شود صورت نمی‌گیرد، اگر شورای فرهنگی می‌خواهد کار را پیش ببرد باید حمایت شود این حمایت‌ها باید در سطح ملی صورت گیرد و این گلایه‌ها باید به گوش مسئولان برسد تا مشکلات حل شود. 

 

انتهای پیام
captcha