اختتامیه سوگواره ملی «پایتخت موکب‌ها» برگزار می‌شود
کد خبر: 4183277
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
12 آذرماه

اختتامیه سوگواره ملی «پایتخت موکب‌ها» برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها 12 آذرماه با تقدیر از 18 هنرمند در اهواز برگزار می‌شود.

نشست خبری دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها امروز، 30 آبان در اداره‌ کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد. 

حمیدرضا بهوندی، دبیر سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در این نشست با بیان اینکه فعالیت این دوره از سوگواره از 20 مردادماه آغاز شد، گفت: با وجود اینکه در مدت زمان اندکی تا اربعین فراخوان سوگواره منتشر شد اما استقبال خوبی از آن شد.

وی با تأکید بر اینکه جای خالی یک سوگواره هنری و فاخر در خوزستان به چشم می‌خورد و یکی از دلایل راه‌اندازی این سوگواره همین بوده است، ادامه داد: گفتمان مهم در سوگواره این است که موکب‌داری مردم خوزستان ریشه‌دار است؛ در زمان پهلوی با همه محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها عزاداری حسینی ادامه یافت و در زمان جنگ تحمیلی هم با همه مشکلات مردم دست از آن بر نداشتند. تعداد موکب‌های ثبت شده استان خوزستان رقمی نزدیک به تمام مواکب سطح کشور است و این مشخص کننده این است که مردم ما موکب‌داری را از گذشته تا به کنون داشته و دارند. 

بهوندی با بیان اینکه 3171 اثر توسط بیش از 550 هنرمند به دبیرخانه دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها رسیده است، گفت:  212 اثر از هنرمندان کشورهای عراق، هند، بحرین و آمریکا به دبیرخانه ارسال شد. با هدف جریان‌سازی سوگواره در استان، 13 کارگاه در شش شهر خوزستان با حضور 320 هنرجو و برای اولین‌بار در خوزستان تور عکاسی مذهبی در اربعین برگزار شد.

وی ادامه داد: از بین 3171 اثر رسیده، 1792 اثر در بخش عکس حرفه‌ای، 831 اثر در بخش عکس موبایل، 202 اثر در بخش نماهنگ و کلیپ، 179 اثر در بخش پوستر و 167 اثر در بخش مستند کوتاه بوده است.

دبیر سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها گفت: سوگواره تبدیل به یک برند شده است و امیدوارم این اقدام با حمایت دستگاه‌های هنری استان ادامه یابد. هدف ما این است که خدمت‌رسانی مردم خوزستان به زبان هنر به نمایش در بیاید. اگر دستگاه‌های استان از این جریان مردمی حمایت کنند می‌توانیم گسترده‌تر آن را برگزار کنیم.

وی بیان کرد: بخشی از آثار ویدیویی برگزیدگان اکران می‌شوند و 90 اثر برگزیده بخش‌های عکس و پوستر چاپ می‌شوند و در اختیار هنرمندان برگزیده قرار می‌گیرند.

بهوندی، کمال‌الدین شاهرخ، سامر الحسینی و مجید ناگهی را داوران بخش عکس، وحید چاووش، امیر مهریزدان و مصطفی شوقی را داوران بخش مستند، محمدرضا دوست‌محمدی، صابر شیخ رضایی  و هاجر سلیمی‌نمین را داوران بخش پوستر و مهران علوی را داوران بخش نماهنگ و کلیپ معرفی کرد.

همچنین در این نشست محمد آهنگر، دبیر بخش عکس دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها تعداد آثار رسیده در این بخش را 2 هزار و 835 اثر عنوان کرد و افزود: 380 عکاس آثار خود را به سوگواره ارسال کردند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار 7 کارگاه عکاسی برگزار شد، افزود: سطح عکاسی‌ هنرمندان استان پایین است و سوگواره بنا داشت تا این سطح را بالا ببرد. انتظار داشتیم از خوزستان آثار بیشتر و با کیفیت‌تری برسد.

امید مدحج، دبیر بخش مستند و کلیپ و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها گفت: سطح آثاری که از استان در سوگواره شرکت داده شد مورد انتظار نبود. هدف از برگزاری سوگواره بالاتر رفتن سطح هنری هنرمندان خوزستان بود. ما نمی‌خواهیم این سوگواره فقط برای اربعین و محرم باشد بلکه می‌خواهیم در طول سال آن را برگزار کنیم. همه دغدغه ما در سوگواره رشد بچه‌های هنری خوزستان بود.

وی گفت: 167 مستند کوتاه و 202 نماهنگ و کلیپ به دبیرخانه رسید که مورد داوری قرار گرفتند.

یادآور می‌شود؛ در این نشست پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها با طراحی محمد ترک رونمایی شد.

گفتنی است؛ مراسم اختتامیه دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها یکشنبه 12 آذرماه ساعت 18 در گیت بوستان اهواز با تقدیر از برگزیدگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha