قطر: آتش‌بس بشردوستانه در غزه 7 صبح جمعه آغاز می‌شود
کد خبر: 4183730
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

قطر: آتش‌بس بشردوستانه در غزه 7 صبح جمعه آغاز می‌شود

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که توافق آتش‌بس موقت در نوار غزه از فردا جمعه ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که توافق آتش‌بس ۴ روزه و تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس فردا جمعه ساعت ۷ صبح (به وقت محلی) آغاز می‌شود.

مدت این آتش‌بس موقت بشردوستانه که با میانجیگیری قطر، مصر و آمریکا میان اسرائیل و حماس حاصل شده است،  4 روزه است و احتمال تمدید آن وجود دارد.

«ماجد الانصاری»، سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره جزئیات و نحوه اجرای این آتش‌بس موقت اعلام کرد که نخستین گروه  از ۱۳ اسیر غیرنظامی اسرائیلی شامل زنان و کودکان حدود ساعت ۱۶ فردا جمعه تحویل داده می‌شوند.
 
وی در ادامه با تأکید بر این که طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی علاقه‌مند به پایبندی به آتش‌بس هستند، گفت: هدف اولیه ما  امنیت اسرا است و نمی‌توان مسیر تحویل آن‌ها را فاش کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه قطر ابراز امیداوری کرد که این آتش‌بس موقت انسانی سرآغاز عملیاتی بزرگ‌تر برای تحقق آتش‌بس و صلح دائمی باشد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی امروز و چند ساعت قبل از اجرای آتش‌بس با حماس، به بمباران تهاجمی خود در نوار غزه ادامه داد، هرچند نتانیاهو، مأیوس از شکست حماس، رهبران این جنبش را که خارج از غزه هستند، تهدید کرد.
 
نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در همین حال در تلاش برای توجیه پذیرش آتش‌بس گفت که به موساد دستور داده است علیه رهبران جنبش حماس در هر کجای دنیا که هستند، اقدام کند.
 
یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز مواضع قبلی خود درمورد نابودی حماس و تعمیق عملیات نظامی در غزه را تکرار کرد و مدعی شد: پایان این جنگ باید به برچیده شدن حماس و بازگشت اسرا منجر شود.
 
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با امیر قطر 
 
در همین راستا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا چند ساعت قبل از اجرای آتش‌بس با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.
 
براساس گزارش الجزیره، دیوان امیری قطر اعلام کرد که بایدن در این تماس تلفنی از ایفای نقش مثبت و سازنده امیر قطر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا قدردانی کرد. 
 
امیر قطر نیز بر تلاش برای کاهش تنش‌ها، جلوگیری از ریخته شدن خون مردم و حمایت از غیرنظامیان در نوار غزه تأکید کرد. 

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود اقدامات مرتبط با آغاز اجرای توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس که با میانجی‌گری قطر و حمایت مصر و آمریکا حاصل شد را مورد بحث قرار داد.
 
ازجمله مفاد آتش‌بس این است که در مقابل آزادی 50 غیرنظامی زن و کودک اسرائیلی که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، 150 زندانی فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد.
 
بر اساس این توافق آتش‌بس 4 روزه، صدها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه و سوخت وارد نوار غزه خواهند شد و در طول مدت آتش‌بس، تردد هوایی در جنوب نوار غزه در تمام طول روز و در شمال به مدت 6 ساعت در روز بین ساعت 10 تا 16 متوقف می‌شود.
 
پس از گذشت ۴۷ روز درگیری میان مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی، کابینه تل‌آویو بامداد روز چهارشنبه با توافق آتش‌بس در غزه موافقت کرد؛ مقامات دولت آمریکایی از میانجی‌گری‌های قطر و مصر در این پرونده تشکر کردند.
انتهای پیام
captcha