شرحی بر حدیث شریف کساء
کد خبر: 4184347
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

شرحی بر حدیث شریف کساء

یک کارشناس مذهبی با شرحی بر حدیث شریف کساء گفت: حدیث کساء ظاهراً به معرفی پنج تن می‌پردازد، اما در حقیقت خداوند به‌واسطه معرفی اهل بیت(ع) جامعیت و محوریت حضرت زهرا(س) را بیان می‌کند.

حدیث کساءحجت‌الاسلام محمدحسین فرخی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: از گذشته تاکنون آنچه دیده‌ایم مردم تصور می‌کنند ماندگاری نام خود توسط پسرانشان خواهد بود، اما حقیقت این است که اگر حضرت فاطمه(س) و پس از آن اهل بیت(ع) نبودند شاید نامی از پیامبر اکرم(ص) نمی‌ماند.

وی در تفسیر حدیث کساء گفت: یکی از اتفاقات مهم تاریخ اسلام و حتی فراتر از آن، تاریخ بشریت، ماجرای حدیث کساء است که در آیه ۵۸ سوره نحل آمده است: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ»؛ جامعه زمان پیامبر(ص) به‌گونه‌ای بود که وقتی به کسی می‌گفتند خداوند به تو دختر هدیه داده پدر خانواده از شدت خشم چهره‌اش برافروخته می‌شد، در چنین جامعه جاهلیتی، خداوند حضرت فاطمه(س) را به پیامبر(ص) هدیه می‌کند و می‌بینیم که چگونه نام پیامبر(ص) با دخترش در تاریخ اسلام می‌درخشد.

فرخی با تأکید بر اینکه در حدیث کساء جایگاه حضرت فاطمه(س) نزد خداوند به‌خوبی آشکار می‌شود، افزود: در اوایل این حدیث می‌خوانیم که پیامبر(ص) با حالتی رنجور و بیمار وارد منزل حضرت فاطمه(س) می‌شود و از او تقاضا می‌کند که یک پارچه یا به نقلی چادر خود را بر روی پیامبر(ص) بکشد. با تأمل بر این نکته خواهیم دانست پیامبر(ص) که خود طبیب عالم است وقتی برای درمان این ضعف نزد دخترش آمده نشانگر جایگاه حضرت فاطمه(س) است. در فرازی از حدیث کساء داریم نه فقط پیامبر(ص) بلکه امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز زیر لوای حضرت زهرا(س) قرار می‌گیرند و این عظمت ظرف وجودی ایشان را به جهانیان نشان می‌دهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در روایات داریم خداوند به پیامبر(ص) فرمود اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم و اگر علی(ع) نبود تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه(س) نبود هیچ یک از شما را خلق نمی‌کردم؛ این مطلب نشان از اهمیت جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند است. یا در آیاتی از قرآن کریم، خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد حق نداری نسبت به مؤمنان غضب کنی در حالی که خداوند غضب حضرت فاطمه(س) را غضب خود می‌داند و می‌فرماید اگر فاطمه(س) غضب کند من هم غضب می‌کنم.

فرخی گفت: در روایات داریم وقتی حضرت عزرائیل می‌خواست به بالین پیامبر(ص) بیاید برای ستاندن جان مبارک ایشان، سه مرتبه از پیامبر(ص) اجازه می‌گیرد. پیامبر(ص) خطاب به عزرائیل می‌فرماید آیا نیازی به اجازه وجود دارد؟ عزرائیل در پاسخ می‌گوید این به احترام حضرت فاطمه(س) است. همچنین در روایت دیگری از پیامبر(ص) داریم که ایشان می‌فرماید: «اگر تمام خوبی‌های عالم را در چیزی جمع کنیم و آن تجسم یابد قطعاً او فاطمه دختر من است.» و حتی ایشان در ادامه می‌فرماید: «ای مردم فاطمه حتی از این چیزی که می‌گویم هم والاتر است.»

وی بیان کرد: در فرازهای پایانی این حدیث خداوند به ملائکه می‌فرماید: «اینها اهل بیت من هستند آسمان را بنا نکردم، زمین را نگستراندم، ماه را تابان نکردم و خورشید را درخشان نساختم مگر به عشق این پنج تن.»؛ حدیث کساء ظاهراً به معرفی پنج تن می‌پردازد، اما در حقیقت خداوند به‌واسطه معرفی اهل بیت(ع) جامعیت و محوریت حضرت زهرا(س) را بیان می‌کند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در عرب و حتی در زبان فارسی «مادر» هر چیزی به مفهوم ریشه و اصل است، افزود: به حضرت زهرا(س) لقب ام ابیها داده‌اند به معنای مادر پدرش؛ به عبارتی حتی ریشه و اصل پیامبر(ص) نیز به حضرت فاطمه(س) برمی‌گردد. ما در هیچ جای دین اسلام نداریم که چنین تعبیری به‌کار رفته باشد. این نمونه دیگری از عظمت حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد.

فرخی با بیان اینکه در فرازی از حدیث کساء پیامبر(ص) نیز با حضرت فاطمه(س) معرفی می‌شود و اهل بیت پیامبر(ص) نیز با حضرت فاطمه(س) معرفی می‌شوند، اظهار کرد: آنجا که می‌فرماید ابوها او پدر فاطمه است و یا حضرت علی(ع) را این‌گونه معرفی می‌کند که او همسر فاطمه(س) است. در حالی که خداوند شرط قبولی رسالت پیامبر(ص) را ولایت حضرت علی(ع) می‌داند، اما ایشان با تمام مقام و جایگاهی که نزد خداوند دارد باز هم توسط حضرت زهرا(س) معرفی می‌شوند. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم نیز به همین ترتیب توسط حضرت زهرا(س) معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در فراز پایانی این حدیث می‌خوانیم جبرئیل نیز از خداوند اجازه ورود می‌خواهد به داخل این کساء، جبرئیل که خود در بهشت است از خداوند می‌خواهد به بهشت زمین بیاید؛ در حقیقت ملک مقرب خداوند نیز دوست دارد آنجایی باشد که حضرت فاطمه(س) به سر می‌برد و بهشت واقعی را نزد ایشان می‌داند.

انتهای پیام
captcha