استفاده از هوش مصنوعی؛ چالش‌ مهم پیش روی صنعت حلال
کد خبر: 4184466
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

استفاده از هوش مصنوعی؛ چالش‌ مهم پیش روی صنعت حلال

کارشناسان حاضر در اجلاس جهانی حلال در ترکیه، بر ضرورت استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و نیاز به توسعه آموزش و تحقیقات در زمینه صنعت حلال تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، نهمین اجلاس جهانی حلال با موضوع «دروازه‌ای به سوی اقتصاد جهانی حلال: شناخت و آزادسازی پتانسیل‌ها» دوشنبه، در استانبول برگزار شد. در سومین روز این اجلاس مجموعه‌ای از پنل‌ها در مورد تجزیه و تحلیل صنعت غذای حلال، دیجیتالی شدن  بازار حلال  و ارتقای کیفیت زندگی حلال با کمک هوش مصنوعی برگزار شد. 

15 سخنران از کشورهایی مانند پاکستان، مالزی، بریتانیا، آرژانتین و روسیه در سه پنل شرکت کردند و تجربیات و فعالیت‌های خود را در مورد موضوعات مربوط به محصولات بازار حلال و آزمایش آنها به اشتراک گذاشتند.

در این جلسات تأکید شد که در صورت انحصار هوش مصنوعی (AI)، بازار حلال متضرر می‌شود. در این جلسات همچنین بر لزوم دیجیتالی شدن سریع صنعت حلال تأکید شد و کارشناسان، کمبود آموزش را یکی از بزرگترین موانع توسعه آن ذکر کردند.

پنل اول با عنوان «تست‌ها و آنالیزهای محصولات حلال» با مدیریت برهان‌الدین یالچینکایا از مؤسسه ملی تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBITAK UME) با سخنرانی سید غلام مشرف از  موسسه تحقیقات شیمی دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

او روش‌های آزمایش محصولات حلال را با تأکید بر اثربخشی نقشه‌برداری سه بعدی و روش‌های مبتنی بر NGS در تشخیص DNA گوشت خوک توضیح داد.

رافقی راناساسمیتا، مدیر شرکت LPPOM MUI، یک شرکت سنجش محصولات حلال در اندونزی، هشدار داد که DNA غذاهای حلال ممکن است تحت فشار، گرما یا تشعشع به خطر بیفتد. او در مورد خطر مصرف مواد غذایی غیر حلال در صورت عدم موفقیت محصول در آزمایش DNA هشدار داد و بر نیاز به حساسیت تست قابل اطمینان و تکرارپذیر تاکید کرد.

از سوی دیگر، دکتر جان ترک Can Türk از مرکز تحقیقات و کاربرد محصولات حلال دانشگاه لقمان حکیم ترکیه تاکید کرد که سنتز شیمیایی یکی از بهترین روش‌ها برای تجزیه نمونه محصولات حلال است.

در پنل «هوش مصنوعی، دیجیتالی شدن صنعت جهانی حلال و نوآوری» که توسط ابراهیم گوران یوموشک از دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول مدیریت می‌شد، فردوس فانی پوترا پردانا از دانشگاه بین‌المللی اسلامی در مالزی نتایج تحقیقات خود را در مورد استفاده از فناوری در بخش حلال در مالزی ارائه کرد. 

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که راه حل‌های فناورانه برای حل مسائل در بخش حلال قابل اعتماد است و استفاده از تکنولوژی در این بخش ضروری است.

 ناظم زمان از شرکت الاکرم تراست در بریتانیا نگرانی خود را در مورد انحصار هوش مصنوعی و رسانه‌های اجتماعی در توسعه فناوری ابراز کرد. او با تاکید بر اهمیت توسعه فناوری از سوی مسلمانان، از سازمان‌های بین‌المللی خواست که نیاز به مشارکت مسلمانان در توسعه هوش مصنوعی را به رسمیت بشناسند.

در پنل پایانی با عنوان «کیفیت زندگی حلال» که توسط احسان اوووت، دبیرکل مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) مدیریت می‌شد، ملودی امل خلیل کابالان از بخش روابط بین‌الملل و مدیر شرکت تولید غذای حلال آرژانتین سخنرانی کرد. 

کابالان با تأکید بر اهمیت آموزش در زمینه صنعت حلال برای جلوگیری از فروش محصولات تقلبی دارای گواهی حلال، بر اهمیت تمایز بین حلال و حرام در زندگی دینی 2 میلیارد مسلمان جهان تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha