علایق انسان دیندار باید شبیه علایق امام و حجت خدا باشد
کد خبر: 4184639
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
نماینده ولی فقیه در همدان:

علایق انسان دیندار باید شبیه علایق امام و حجت خدا باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی با اشاره به حدیثی از حضرت فاطمه(س) که می‌فرماید در دنیای شما به سه چیز علاقه‌مندم، گفت: این حدیث ضمن اینکه تفاوت علایق ما و حضرت(س) را نشان می‌دهد، راهکار و الگویی است که علایق یک زن و دختر امروز چه باید باشد؛ یکی از نکات مهم در دینداری این است که علایق انسان شبیه علایق امامش و حجت خدا باشد.

حضرت فاطمهبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، ششم آذرماه در شصت‌وپنجمین جلسه تفسیر قرآن کریم که به‌مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در روایتی می‌فرماید: «در دنیای شما به سه چیز علاقه‌مند هستم تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره پیامبر بزرگ اسلام(ص) و انفاق در راه خداوند متعال»؛ این حدیث ضمن اینکه تفاوت علایق ما و حضرت فاطمه(س) را نشان می‌دهد، راهکار و الگویی است که علایق یک زن و دختر امروز چه باید باشد.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در دینداری این است که علایق انسان شبیه علایق امامش و حجت خدا باشد. اینکه الگوی ما حضرت زهرا(س) است به این معنا نیست که تنها در ظاهر زندگی نمودار شود. همان‌طور که افرادی همچون سلمان فارسی ایشان را به‌عنوان الگو در زندگی داشتند، غیر از زندگی‌اش حتی علایقش هم الگو گرفته از اهل‌ بیت(ع) بود.

شعبانی بیان کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) حضرت فاطمه به‌دلیل گریه‌های زیادی که داشتند و به‌خاطر اینکه همسایه‌ها مورد آزار قرار نگیرند به بیت‌الاحزان می‌رفتند، غصه‌‎های حضرت زهرا(س) تنها به خاطر رحلت پدر نبود بلکه به خاطر انقطاع وحی بود، که وحی بعد از رحلت خاتم پیامبران قطع شد و دلیل دیگر گریه ایشان برای مظلومیت امام علی(ع) به‌عنوان امام خود و کسی که حق امامت ایشان را غصب کردند، بود.

وی گفت: مدت‌ها بعد از رحلت پیامبر(ص) در خانه حضرت زهرا(س) بسته بود و کسی به منزل ایشان نمی‌رفت، در این ماجرا سلمان هم به خانه حضرت نرفته بود که حضرت زهرا(س) روزی دنبال او فرستادند که سلمان به دیدار حضرت بیاید، چراکه مشتاق دیدار او بودند. سلمان که از اهالی یک روستا بین شیراز و اصفهان است و ایرانی است به مقامی می‌رسد که می‌شود از اهل‌ بیت(ع) تا جایی که حضرت زهرا(س) می‌فرماید مشتاق دیدار او هستم. این مقام و جایگاه را در صورتی می‌توان به‌دست آورد که علایق اهل بیت(ع) را علاقه خود قرار دهیم.

امام جمعه همدان با اشاره به حدیثی که در ابتدا گفته شد، تصریح کرد: در مورد تلاوت قرآن که از علایق حضرت فاطمه(س) است، در روایات داریم سزاوار نیست مؤمنی در طول شبانه‌روز، 50 آیه تلاوت نکند. در مورد علاقه حضرت فاطمه(س) به پیامبر(ص) باید گفت این علاقه تنها علاقه دختر و پدری نیست بلکه ورای این رابطه است، این مقام انسان کامل که قطب عالم است در روز قیامت مشخص خواهد شد.

شعبانی ادامه داد: در دوره‌ای که ما از وجود پیامبر(ص) بی‌بهره هستیم علاقه، محبت و توجه به وجود امام زمان ما حضرت بقیه‌الله(عج) می‌تواند راهکار باشد، چراکه هر کس نسبت به امام زمان خودش باید پاسخگو باشد.

وی در مورد علاقه سوم حضرت زهرا(س) در این دنیا توضیح داد: انفاق که با عنوان خدمت به مردم بیان می‌شود؛ زندگی حضرت زهرا(س) سرشار از انفاق بود، از شب عروسی که پیراهن خود را بخشید و افطاری که طی سه روز روزه‌داری هر بار آن را به نیازمند بخشیدند و در نهایت سوره دهر در مقام ایشان نازل می‌شود، گویای این صفت ایشان در حد اعلی است.

شعبانی در پایان گفت: در مورد تلاوت قرآن این سؤال را از خود بپرسیم در طول عمر خود چند بار ختم قرآن داشته‌ایم؟ اگر بزرگان را در این زمینه الگوی خود قرار دهیم حداقل ماهی یک بار باید قرآن را ختم کنیم.

انتهای پیام
captcha