علت نام‌گذاری حضرت زهرا(س) به «سیدة نساء العالمین» چیست
کد خبر: 4185773
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
یک استاد دانشگاه پاسخ داد؛

علت نام‌گذاری حضرت زهرا(س) به «سیدة نساء العالمین» چیست

علی‌اکبر عروتی موثق گفت: در روایاتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که «فاطمه را فاطمه نامیدم زیرا خداوند او را و آن کس را که دوستش داشته باشد از آتش دور کرده است»؛ علاوه بر این احادیثی مشابهی در شأن و منزلت حضرت صدیقه(س) فراوان وجود دارد به همین علت حضرت زهرا(س) را سیدة نساء العالمین نام‌گذاری کرده‌اند.

علی اکبر عروتی موثق، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه بوعلی سیناعلی‌اکبر عروتی موثق، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نزد خداوند مقام و منزلت والایی دارد، اظهار کرد: منزلت ایشان نزد خداوند و رسول اکرم(ص) به حدی است که درک آن برای همگان امکان‌پذیر نیست. در تفسیر فرات کوفی این‌گونه نقل شده است که امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس فاطمه را آن‌گونه که هست بشناسد شب قدر را درک کرده است»؛ علت نامگذاری حضرت فاطمه(س) نیز به این نام از آن روست که خلایق از معرفت فاطمه بریده شده‌اند.

وی تصریح کرد: در روایات دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که «فاطمه را فاطمه نامیدم زیرا خداوند او را و آن کس را که دوستش داشته باشد از آتش دور کرده است»؛ علاوه بر این احادیثی مشابهی در شأن و منزلت حضرت صدیقه(س) فراوان وجود دارد به همین علت حضرت زهرا(س) را سیدة نساء العالمین نام‌گذاری کرده‌اند؛ شخصیتی که همتا و نظیر آن نیامده است. پیامبر(ص) بارها و بارها فرمودند: «فداها ابوها» پدرش به فدایش. خود را فدایی حضرت زهرا(س) قلمداد می‌کردند و ایشان را با لقب ام ابیها صدا می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: چنین شخصیتی در دامن خود چهار شخصیت بزرگ جهان اسلام را پرورش داد. امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و ام کلثوم. اینها هر یک تاریخ اسلام را به‌گونه‌ای رقم زدند که در ذهن همگان ماندگار شده است. امام حسن مجتبی(ع) با صلح و نرمش قهرمانانه، امام حسین(ع) با قیام کربلا، حضرت زینب(س) و ام کلثوم با پیام‌رسانی قیام عاشورا اسلام را زنده نگه داشتند و بشریت را احیا کردند. اما متأسفانه همان‌گونه که از روایات بر می‌آید عموم مردم در زمان حضرت زهرا(س) نتوانستند این مقام را درک کنند و به همین علت پس از رحلت پیامبر(ص) جسارت‌ها و گستاخی‌های فراوانی به ایشان صورت گرفت علی‌رغم سفارش‌ها و تأکیداتی که پیامبر اکرم(ص) در این زمینه داشتند.

ولایت حضرت زهرا(س)؛ تأکید ویژه پیامبر(ص)

وی اظهار کرد: تأکیدات پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) در زمینه عصمت و طهارت ایشان، تنها به فرزند ایشان بودن مربوط نمی‌شود، چراکه پیامبر(ص) فرزندان دیگری نیز دارد. در کنار حب اهل بیت(ع) که پیامبر(ص) و قرآن تأکیدات فراوانی بر آن دارند، بحث ولایت و امامت نیز مسئله مهمی است که به نظر می‌رسد عمده تأکیدات پیامبر(ص) بر جنبه ولایی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است.

عروتی یادآور شد: مسئله ولایت ایشان از اهمیت بسیار والایی برخوردار است که پس از رحلت پیامبر(ص) مورد غفلت قرار گرفت، افرادی به‌صورت‌ تعمدی جریانات سیاسی قبل از ارتحال نبی و واقعه غدیر و همچنین اتفاقات ماه‌های آخر عمر پیامبر(ص) را به وادی فراموشی سپردند. افرادی می‌خواستند که غدیر خم و جریانات روزهای پایانی عمر پیامبر(ص) و سفارشات ایشان در مورد حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) از ذهن جامعه پاک شود و سعی کردند با طراحی‌های مختلف ذهن‌ها را از این مسئله دور کنند.

وی تأکید کرد: در این بین برنامه‌ریزی‌های دقیق حضرت زهرا(س) در عرصه‌های مختلف حوادث ارزشمندی را به گوش مردم رساند. این حقایق در تاريخ ثبت شده‌اند، خطبه فدکیه ایشان از جمله خطبه‌های مشهور در این زمینه است. سخنرانی‌های ایشان بعد از رحلت پیامبر(ص) از جمله خطبه‌های توحیدی ایشان است‌. اقدامات عملی ایشان در کنار سخنرانی‌هایی که در دفاع از حریم ولایت داشتند و صدماتی که در این راه دیدند درس‌هایی برای جامعه بانوان امروزی است.

حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای زنان جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان تأکید کرد: گاهی در جامعه درباره جایگاه زن شبهاتی مطرح می‌شود که اگر اندک توجهی به جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند و پیامبر(ص) شود بسیاری از این شبهات حل خواهد شد. در زمانی که به دنیا آمدن فرزند دختر عیب و عار و ننگ به‌شمار می‌آمد و افرادی به علت به دنیا آمدن فرزند دختر رنگ چهره‌شان از خشم و ناراحتی سیاه می‌شد، خداوند وقتی حضرت فاطمه(س) را به پیامبر(ص) عطا کرد سوره کوثر نازل شد و خداوند دشمن پیامبر(ص) که دارای فرزند ذکور بسیاری بود را ابتر نامید. حضرت زهرا(س) سلسله جلیله سادات و افتخار بشریت در سراسر دنیا محسوب می‌شود که اکنون ذریه ایشان در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند.

عروتی تصریح کرد: در زمانی که زن جایگاهی نداشته، پیامبر(ص) تمام قد به احترام ایشان بلند می‌شود و بارها و بارها عبارت فداها ابوها، پدرش به فدایش را مطرح می‌کند. این نوع تکریم‌ها ابعاد مختلفی دارد که از یک سو تکریم فرزند ارزشمندی همچون حضرت زهرا(س) و از طرف دیگر این تکریم تثبیت جایگاه زن و دختر در اسلام است و از همه مهم‌تر بعد ولایت‌مداری و دفاع ایشان از حریم ولایت است که مورد تأکید قرار گرفته تا ایشان جایگاهی پیدا کند که در ذهن‌ها باقی بماند.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha