پژوهش‌های دانشگاهی بر نیازهای جامعه و صنعت تمرکز کند
کد خبر: 4187103
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
احسان چیت‌ساز:

پژوهش‌های دانشگاهی بر نیازهای جامعه و صنعت تمرکز کند

مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران گفت: مهمترین تلاشی که دانشگاه تهران در حال انجام آن است حمایت از دارایی‌های فکری دانشگاه و متمرکز کردن مجموعه پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی بر نیازهای جامعه و صنعت است.

احسان چیت‌ساز

احسان چیت‌ساز؛ مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت پژوهش و نقش آن در رشد و پیشرفت کشور پرداخت و گفت: پژوهش به ما کمک می‌کند که به مرزهای جدیدی از دانش دست پیدا کنیم مخصوصاً اگر این پژوهش‌ها متناسب با مجموعه نیازهای جامعه تهیه شده باشند زمینه آسایش، رفاه و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را فراهم و کمک می‌کند جامعه، زندگی در شرایط بهتری را تجربه کند.

لوازم کاربردی شدن پژوهش‌ها

وی ادامه داد: امسال در مجموعه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، توجه به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فناور، توسعه پیدا کرده است و مجموعه پژوهش‌هایی که متناسب با نیازهای جامعه طراحی و پیاده‌سازی شوند از اعتبارات «پارسا» استفاده می‌کنند که سامانه آن در سی و دومین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران رونمایی شد. در این‌صورت این امکان فراهم می‌شود که پژوهش‌های دانشگاهی به میزان بیشتری به نیازهای جامعه نزدیک‌ شوند و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران، تلاش خود را بر این مسئله معطوف کنند.

چیت‌ساز با اشاره به تکراری و غیرکاربردی بودن برخی پژوهش‌ها و لوازم پایان دادن به آن افزود: ما از امسال، داشتن یک طرح جامع از سوی همه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران را ضروری کردیم یعنی هرکدام از اساتید به شرطی می‌توانند از اعتبار پارسا استفاده کنند که مستر پلن خود را متناسب با دو لایه طراحی کرده باشند که یکی از آنها توسعه مرزهای دانش و دیگری برطرف کردن نیازمندی‌های جامعه است.

توجه به برطرف کردن نیازهای جامعه

مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران یادآور شد: از این طریق با طراحی این مستر پلن، اعضای هیئت علمی، همه توان خودشان را بر مرتفع کردن نیازهای جامعه متمرکز می‌کنند و از این طریق، پژوهش‌های دانشگاهی، هرچه بیشتر به نیازهای جامعه و صنعت نزدیک‌تر می‌شوند.

چیت‌ساز ادامه داد: امسال وزن لایه فناوری در آئین‌نامه ارتقای اساتید افزایش و امتیازات این حوزه رشد پیدا کرده است و وزن بیشتری در پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی به توسعه فناوری و برطرف کردن نیازهای جامعه داده شده است. این آئین‌نامه در هیئت امنای دانشگاه به تصویب رسیده و طراحی آن توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بوده است.

دلایل غیرکاربردی بودن پژوهش‌ها

وی درباره برنامه‌های آینده دانشگاه تهران در راستای توسعه پژوهش تصریح کرد: مهمترین تلاشی که دانشگاه تهران در حال انجام آن است حمایت از دارایی‌های فکری دانشگاه و متمرکز کردن مجموعه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی بر نیازهای جامعه و صنعت است. تمام مساعی دانشگاه با استفاده از ظرفیت‌های قانون جهشِ دانش‌بنیان و آئین‌نامه پارسا، بر این دو موضوع است و معتقدم دانشگاه در آینده می‌تواند وزن بیشتری از تحقیقات دانشگاهی را بر روی نیازهای جامعه متمرکز کند.

چیت‌ساز درباره لوازم کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی تأکید کرد: یکی از دلایل غیرکاربردی بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها این است که متناسب با نیازهای جامعه و صنعت طراحی نشده‌اند. علت دیگر این است که تاکنون حمایت‌های لازم برای پیاده‌سازی نتایج پایان‌نامه‌ها و رساله‌های با کیفیت انجام نشده است لذا در سامانه پارسا، این جنبه‌ها لحاظ شده و حمایت‌های مالی جدی از پژوهش‌های با اصالت و کاربردی صورت می‌گیرد. همچنین فرایندی برای سنجش اصالت این پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها نیز طراحی شده است.

 

انتهای پیام
captcha