جشنواره رشد جای سیاهنمایی نیست + فیلم
کد خبر: 4188991
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
حسین عبادتی:

جشنواره رشد جای سیاهنمایی نیست + فیلم

دبیر پنجاه‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت: کارهایی که در پی سیاهنمایی هستند و در آنها ناامیدی موج می‌زند جایی در این جشنواره ندارند.

عبادتی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پنجاه‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، حسین عبادتی دبیر جشنواره، شفیع آقا محمدیان رئیس هیئت‌داوران و محمد صالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فن‌آوری، امروز ۲۹ آذر برگزار شد. در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطیفی بیان کرد: برای حضور در جشنواره فیلم رشد 3700 اثر از ایران و 19 کشور ارسال‌ شد که از این تعداد 600 اثر داخلی است. از نظر داخلی جشنواره فیلم‌ رشد، چندان پر سروصدا نیست اما در سطح جهانی شناخته‌شده و تعداد آثار بسیار است. عمده مخاطبان جشنواره فیلم رشد، دانش‌آموزان هستند هرچند معلمان هم جزو مخاطبان محسوب می‌شوند.

وی افزود: امروز این انتظار که تربیت و آموزش با تمرکز بر ابزارهای سنتی و قدیمی تحقق پیدا کند، واقع‌بینانه نیست هرچند کتاب درسی جایگاه خود را از دست نمی‌دهد اما ابزارهای دیگری وارد میدان شدند که تسهیل‌کننده یادگیری هستند و یکی از این ابزارها فیلم است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تنوع‌بخشی به فرصت‌های آموزش و رسانه‌های آموزشی است البته با چالش‌هایی مواجه هستیم که مهم‌ترین آن امکانات، فضا و شرایط است اما جهت‌گیری و افق ما مشخص است و مشکلات، مانع فعالیت ما نمی‌شوند. رویکرد مهم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان متصدی برنامه درسی توجه به رسانه‌های آموزشی و تربیتی است که در این میان فیلم نقش مهمی ایفا می‌کند، بنابراین با مشارکت‌پذیری به دنبال افزایش نقش فیلم‌های آموزشی هستیم.

در ادامه جلسه حسین عبادتی دبیر جشنواره اظهار کرد: جشنواره رشد قدیمی‌ترین رویداد هنری کشور است. این افتخار را جمهوری اسلامی دارد که سومین جشنواره آموزشی در دنیا را به لحاظ قدمت برگزار کند. اولین دوره این جشنواره با ۱۸ کشور کار خود را آغاز کرد و تا به امروز جشنواره میزبان ۱۱۹ کشور بوده است. این جشنواره توانسته، جای ثابت و قابل‌توجهی بین فیلمسازان جهان پیدا کند.

وی ادامه داد: حضور دانش‌آموزان در این رویداد از دیگر امتیازات این جشنواره است. این رویداد ۳ الی ۶ دی در سینما فلسطین برگزار خواهد شد. بعد از برگزاری اختتامیه تا آخر خرداد شاهد برپایی هفته‌های فیلم هستیم. سال گذشته با توجه به اینکه اولین سال بعد از کرونا را تجربه می‌کردیم  17 استان در هفته‌های استانی حضور داشتند اما امسال تمامی استان‌های کشور میزبان این رویداد هستند.

دبیر جشنواره با بیان اینکه فیلمسازان به این جشنواره بیشتر توجه کنند گفت: این رویداد پرمخاطب‌ترین اتفاق سینمایی کشور است حتی این ویژگی را در پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما نیز نمی‌توانیم بیابیم پس ضروری است سینماگران به این عرصه نگاهی ویژه داشته باشند. برای بالا بردن کیفیت جشنواره از عوامل حرفه‌ای سینما بهره برده‌ایم. برای نمونه به حضور شفیع آقا محمدیان به عنوان رئیس هیئت‌ داوران اشاره می‌کنم.

3700 اثر خواهان حضور در جشنواره رشد هستند  + فیلم

وی تأکید کرد: در برگزاری این جشنواره دانشجو-معلم‌ها کمک بسیاری به ما کردند حتی پوستر این رویداد نیز کار یک دانشجو معلم است. بهره بردن از نیروهای جوان را رسالت خود می‌دانیم چون چنین جشنواره‌ها محل شکوفایی استعدادها هستند.

عبادتی با بیان اینکه فیلم‌های حاضر در جشنواره باید حاوی امید باشند، بیان کرد: کارهایی که در پی سیاهنمایی هستند و در آنها ناامیدی موج می‌زند جایی در این جشنواره ندارند. همچنین در جشنواره رشد روی موضوع خانواده و حفظ حرمت خانواده تأکید ویژه شده است. لازم به ذکر است تمام کارها نیز باید نکات اخلاقی در خود داشته باشند.

وی اظهار کرد: مخاطب با محتوای ارزشمند مشکل ندارد. برای نمونه به انیمیشن «پوریای ولی» اشاره می‌کنم که موردتوجه بسیار قرار گرفت اما اگر می‌بینیم فیلمی از مخاطب تهی هست دلیلش در معنای آن نیست بلکه ساختار ضعیف آن باعث کم‌مخاطب شدن آن اثر شده است.

عبادتی با اشاره به استقبال چشمگیر از جشنواره رشد، گفت: حضور ۶۰۰ فیلم گواه استقبال ویژه‌ای است که از این رویداد صورت گرفته است اما تلاش داریم با کمک رسانه ملی جشنواره رشد را بیشتر برای مردم معرفی کنیم همچنین روزنامه همشهری ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان این جشنواره به چاپ خواهد رسید تا این اقدام نیز ابزاری دیگر برای معرفی جشنواره باشد.

دبیر جشنواره درباره جایزه ویژه چنین توضیح داد: در جشنواره این دوره جایزه ویژه‌ای داریم که برای حمایت از کودکان غزه در نظر گرفته‌شده است. امروز رژیم صهیونیستی با کشتن زنان و کودکان بزرگترین جنایت را در تاریخ مرتکب می‌شود در این راستا ۸ فیلم از کشور فلسطین در جشنواره به نمایش درخواهد آمد. توجه به کودکان معلول از دیگر اتفاقات این فیلم سینمایی است. ۵۶ فیلم از ۶۰۰ اثر حاضر در جشنواره به دانش‌آموزان تعلق دارد و ۲۷ اثر دانش‌آموزی نیز به داوری نهایی جشنواره راه پیداکرده است. افتتاحیه این جشنواره با فیلم «بچه زرنگ» آغاز خواهد شد.

در ادامه شفیع آقا محمدیان رئیس هیئت‌داوران جشنواره نیز تأکید کرد: در این جشنواره فیلم‌هایی حاضر خواهند بود که شاید نمایش آن در این رویداد برای مخاطب تعجب‌آور باشد زیرا پیام بسیار سریع و نقادانه دارد بنابراین ما کارهای نقادانه هم در جشنواره داریم اما با این شرط که در آن آثار امید را هم مدنظر داشته باشد. همچنین در این رویداد جوانان و پیشکسوتان در کنار هم قرار گرفتند این اتفاق می‌تواند برای آینده سینما بسیار مفید باشد جشنواره رشد از نگاه من یک رویداد راهبردی و استراتژیک است.

مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری نیز در پایان جلسه بیان کرد: مردم فلسطین با ظلم آشکاری مواجه هستند. امیدواریم تلاشی که در این جشنواره صورت می‌گیرد التیامی برای مردم فلسطین باشد. همچنین آرزو می‌کنم به زودی خبر آزادی فلسطین را بشنویم. در خاتمه تأکید می‌کنم سهم جدی از مصرف سینما، باید به فیلم‌های کودک اختصاص پیدا کند برای رسیدن به این خواسته نیز نهادها باید سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha