ابالفضل(ع)؛ آیینه تمام‌نمای حضرت ام‌البنین(س)
کد خبر: 4190209
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
یک کارشناس علوم دینی مطرح کرد

ابالفضل(ع)؛ آیینه تمام‌نمای حضرت ام‌البنین(س)

حجت‌الاسلام محمدحسین فرخی گفت: صفات اخلاقی حضرت ابالفضل(ع) آیینه تمام‌نمای صفات مادرش، حضرت ام‌البنین(س) است که در جریان کربلا به خوبی نمایان شد.

حضرت ام البنینحجت‌الاسلام محمدحسین فرخی، کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اظهار کرد: در تاریخ اسلام بانوان بسیاری بودند که پا به پای مردان و حتی در مواردی جلوتر از مردان رسالت انسان‌ساز بودن خود را ایفا می‌کردند. این زنان علاوه بر اینکه در منزل فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند در اجتماع نیز حضور یافته و از ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کردند.

وی ادامه داد: لازم است الگوهای موفق فکری و عملی در تاریخ اسلام را به جامعه معرفی کنیم تا مردم با فضایل آنها آشنا شده و به‌عنوان الگویی برای مسیر زندگی خود انتخاب کنند. یکی از این چهره‌ها حضرت ام‌البنین(س) است. وقتی حضرت زهرا(س) به شهادت می‌رسند امام علی(ع) به برادر خود عقیل می‌فرمایند «زنی می‌خواهم که شجاع و از خانواده‌ای اصیل باشد»، عقیل که خود فردی نسب‌‌شناس بود حضرت ام‌البنین(س) را معرفی می‌کند. ثمره ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت ام‌البنین(س) چهار فرزند به نام‌های عباس، جعفر، عبدالله و عثمان هستند که همگی در واقعه کربلا به شهادت می‌رسند.

نمود وفاداری حضرت ام‌البنین(س) در واقعه کربلا

این کارشناس علوم دینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت ام‌البنین(س) را وفاداری ایشان دانست و گفت: وفاداری ایشان به حضرت علی(ع) و فرزندان حضرت فاطمه(س) در طول زندگی با علی(ع) و حتی پس از شهادت ایشان نیز به خوبی در شخصیت ام‌البنین(س) نمایان است.

وی تأکید کرد: حضرت ام‌البنین(س) حس وفاداری و این ویژگی اخلاقی خود را به‌خوبی به فرزندانشان انتقال داده بود، به‌عنوان نمونه در واقعه کربلا این حس کاملاً در عملکرد حضرت ابالفضل(ع) نمایان است، لحظه‌ای که ایشان در کنار آب فرات قرار می‌گیرند در حالی که تشنگی به حد کمال رسیده بود، اما به یاد عطش برادرش امام حسین(ع) و فرزندان خیمه آب نمی‌نوشند و این وفاداری حضرت را نشان می‌دهد که حضرت ام‌البنین(س) در وجود ایشان پرورده بود.

فرخی تصریح کرد: حضرت ام‌البنین(س) بانویی بود از یک خانواده ادب‌پرور و اصیل که این ادب در منزل حضرت علی(ع) نیز در تربیت فرزندان نمود یافت. روزی ایشان از حضرت علی(ع) می‌خواهند که کنیه‌ای برای ایشان انتخاب کند و امیرالمؤمنین(ع) لقب مادر پسران را به ایشان می‌دهد. حضرت ام‎‌البنین(س) درباره انتخاب این کنیه به حضرت علی(ع) می‌گوید با توجه به اینکه نامم فاطمه است نمی‌خواهم با این نام مرا در منزل صدا کنید، چراکه فرزندان حضرت زهرا(س) به یاد مادرشان فاطمه زهرا می‌افتند و نمی‌خواهم ناراحت شوند.

وی تأکید کرد: حضرت ام‌البنین(س) در طول زندگی خود با حضرت علی(ع) همواره خود را خادم فرزندان رسول خدا(ص) می‌دانستند و همواره ارادت و ادب خود را به محضر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیان می‌کرد و با کمال ادب و احترام با آنها برخورد می‌کرد.

این کارشناس علوم دینی یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی حضرت ام‌البنین(س) را ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری از امیرالمؤمنین(ع) عنوان کرد و گفت: ایشان ولایت‌دوستی و ولایت‌پذیری را در وجود حضرت ابالفضل(ع) نیز نهادینه کرده بودند به‌گونه‌ای که حضرت ابالفضل(ع) جان خود را با سخت‌ترین شرایط فدای ولایت می‌کنند.

وی ادامه داد: فرزندان ام‌البنین(س) یک به یک به میدان رزم رفتند تا همگی در راه ولایت و ولی زمان خود به شهادت برسند. در واقعه کربلا حضرت ابالفضل(ع) ابتدا دستان خود را و سپس چشم خود را در راه ولی زمان خود تقدیم می‌کند.

شجاعت و شهامت ام‌البنین(س) در مقابل ظالمان

فرخی شجاعت و شهامت این بانوی جهادگر را یکی از مهم‌ترین ویژگی اخلاقی ایشان برشمرد و تصریح کرد: عقیل زنی را به حضرت علی(ع) پیشنهاد کرد که فرزندانی شجاع برای حضرت علی(ع) به دنیا آورد. همگی این فرزندان از شجاعان و پهلوانان عرب بودند. پس از واقعه کربلا اوضاع جامعه بسیار خفقان بود و سخت‌گیری‌های فراوانی انجام می‌شد. ام‌البنین(س) با روحیه شهادت و شهامت در مقابل ظالمان ایستاد. برای فرزندان خود قبرهایی درست کرده بود که به بقیع می‌رفت و در آنجا به گریه و عزاداری می‌پرداخت.

فرخی با تأکید بر اینکه عزاداری حضرت ام‌البنین(س) برای فرزندانش و سیدالشهدا(ع) صرفا یک عمل عاطفی نبود بلکه رنگ و بوی سیاسی داشت، افزود: در آن زمان یزید و سپاهیان از پیروزی به‌دست آمده ابزار خرسندی می‌کردند، اما حضرت ام‌البنین(س) به تنهایی در برابر آنها قرار گرفت و با گریه و عزاداری انقلابی در بین مردم ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که با گریه‌های خود بسیاری را متأثر می‌کرد و آنها در سوگ امام حسین(ع) و یارانش گریه می‌کردند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اخلاقی حضرت ام‌البنین(س) را صبر ایشان عنوان کرد و گفت: از ابتدای تولد حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) این ویژگی در وجود ایشان نمایان شد. زمانی که حضرت علی(ع) بوسه بر دستان حضرت ابالفضل(ع) زدند و فرمودند این همان دستانی است که در راه ولایت قطع خواهند شد. این مطلب را به ام‌البنین(س) نیز فرمودند. از همان زمان صبر در وجود ایشان نمایان شد، به‌طوری که در واقعه کربلا چهار فرزند ایشان به شهادت رسید.

فرخی در پایان یکی از مهم‌ترین فضایل و ویژگی‌های حضرت ام‌البنین(س) را کرامت‌های ایشان دانست و ادامه داد: یکی از علما نقل می‌کنند که مشکلی داشتم. شبی در عالم رویا حضرت ابالفضل(ع) را دیدم ایشان فرمودند برای برآوردن حاجتت به مادرم حضرت ام‌البنین(س) متوسل شو. بسیاری از افراد هم هستند شفای بیماران خود و برآوردن حاجات خود را مدیون حضرت می‌دانند و این قطره‌ای از عظمت دریای وجودی حضرت ام‌البنین(س) است.

انتهای پیام
captcha