تبعات شرعی، قانونی و حقوقی برگزاری جلسات قبل و بعد اتحادیه کشوری قرآنی با برگزارکنندگان است
کد خبر: 4190409
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
در جدیدترین نامه دبیرخانه هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی

تبعات شرعی، قانونی و حقوقی برگزاری جلسات قبل و بعد اتحادیه کشوری قرآنی با برگزارکنندگان است

در جدیدترین نامه با امضای دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید شده است که تبعات شرعی، قانونی و حقوقی برگزاری جلسات قبل و بعد اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‎‌های قرآن و عترت با برگزارکنندگان است و با توجه به ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ملاک اساسنامه است و به جهت رعایت حداکثری قوانین و مقررات شیوه‌نامه داخلی اتحادیه ملاک عمل در تصمیمات و اقدامات اصلی و مهم قرار نگیرد.

تبعات شرعی، قانونی و حقوقی برگزاری جلسات قبل و بعد اتحادیه کشوری قرآنی با برگزارکنندگان استبه گزارش ایکنا، در بخشی از جدیدترین نامه مشاوره وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به تاریخ 5 دی‌ماه 1402 چنین آمده است که «احتراماً بازگشت به نامه‌های 3072/114 مورخ 29 آذر 1402 و 3070/114 مورخ 27 آذر 1402 به استحضار می‌رساند؛

طی چهار مکاتبه از جمله نامه شماره 237098/1402 مورخ هشتم آذر 1402 و نامه شماره 236409/1402 مورخ 13 آبان 1402 و تذکرات شفاهی در جلسات فی مابین، مبنی بر عدم برگزاری مجمع عمومی مورخ دهم آذر 1402 ملاحظات قانونی ابلاغ شده و آخرین نامه نیز افزون بر سی ساعت قبل از برگزاری مجدد صادر و موضوع جدیدی در آن مطرح نشده و بر مکاتبات قبلی نیز تأکید شده بود. لازم به ذکر است می‌بایست تمامی بندهای نامه‌های اخیر این دبیرخانه از جمله نامه شماره 237098/1402 مورخ هشتم آذر 1402 را اجرا می‌نمودید و اقدام به گزینش برخی بندها نمی‌شد.

حتی در بند چهار نامه آخر این دبیرخانه با اشاره به ماده 21 اساسنامه آن اتحادیه پیشنهاد برگزاری مجمع عمومی به طور مجازی نیز مطرح شده بود که علی رغم تمامی این موارد برگزاری مجمع عمومی مورخ 10 آذر 1402 را با ایرادات قانونی مواجه ساخته است و مسئولیت و تبعات ناشی از آن به عهده برگزارکنندگان مجمع عمومی مذکور می‌باشد.


بیشتر بخوانید؛

شرایط نامزدی دومین انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام شد

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود

قدردانی اتحادیه مؤسسات قرآنی از حضور حداکثری در مجمع ۱۰ آذر

موافقت بالای ۷۰ درصدی با قانونی بودن مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی + فیلم

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی ۱۰ آذر برگزار می‌شود + صوت


در برگزاری هرگونه مجمع عمومی و یا تصمیمات هیئت مدیره و ... ابتدا به ضوابط، مقررات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه فرمایید، در مرحله بعد با مداقه در اساسنامه آن اتحادیه راهکار قانونی متناسب با وضعیت جاری انتخاب شود. بنابر این صورتجلسه مورخ دهم آذر 1402 تحت عنوانی در اساسنامه آن اتحادیه وجود ندارد و با توجه به اینکه امکان گزینش از بین راه کارهای قانونی موجود در اساسنامه وجود دارد که دلیل برگزاری مجمع فوق العاده منحصر به چهار بند مصرح در ماده 25 اساسنامه باشد و وظایف و اختیارات مجمع عمومی عاری نیز در ماده 24 اساسنامه آن اتحادیه به تفصیل مطرح شده است، لذا در شرایطی که در نامه‌های قبلی این دبیرخانه راهکارهای قانونی به تفصیل تشریح شده بوده، بنابراین مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده منطبق با اساسنامه آن اتحادیه نمی‌باشد.

شایان ذکر است با توجه به ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاک اساسنامه است و به جهت رعایت حداکثری قوانین و مقررات شیوه‌نامه داخلی اتحادیه ملاک عمل در تصمیمات و اقدامات اصلی و مهم قرار نمی‌گیرد. این امر به این دلیل مهم است که اساسنامه فعلی یا تغییرات آینده آن در مجمع عمومی به رای اعضا گذاشته شده و سپس توسط این دبیرخانه نیز با قوانین ومقررات تطبیق داده می‌شود و در نهایت به ثبت رسمی می‌رسد. لذا ملاک اقدامات آینده در خصوص برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسی جدید نیز ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساسنامه آن اتحادیه می‌باشد و پیشنهاد می‌شود تمامی مکاتبات قبلی این دبیرخانه با دقت مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد.


بیشتر بخوانید؛

مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی قانون‌گرا و قانون‌مدار پیش برود

تمکین اتحادیه کشوری موسسات قرآنی از مفاد نامه دبیر هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی


در خاتمه لازم به ذکر است تبعات شرعی قانونی و حقوقی برگزاری جلسات قبل و آینده اتحادیه کشوری موسسات قرآن و عترت علیه السلام برعهده برگزارکنندگان می‌باشد.»

انتهای پیام
captcha