نامه‌ای به تاریخ + فیلم
کد خبر: 4191143
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
به‌مناسبت صدور پیام تاریخی امام(ره) به گورباچف

نامه‌ای به تاریخ + فیلم

در نخستین روز سال 1989 میلادی، 11 دی 1367، نامه معروف و تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.

هیئت ایرانی، شوروری

امام خمینی(ره) در شرایطی از صدای شکسته‌شدن استخوان‌های مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به‌عنوان یک مجموعه و یکی از قدرت‌های برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به‌عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری‌های این کشور، هنوز برقرار بود.

پیام روشنگرانه امام خمینی(ره) به میخاییل گورباچف، بیانگر عمق بینش و تفكر معمار انقلاب نسبت به مسایل سیاسی و بین‌المللی است؛ نامه‌ای كه امام در آن عاقبت توسل به دنیای مادی را یادآور شدند و دین اسلام و یكتاپرستی را تنها راه تعالی و نجات بشر عنوان كرده بودند. 

حزب كمونیست روسیه (بلشویك‌ها) به رهبری ولادیمیر لنین، با بهره‌گیری از هرج و مرج و خلأ قدرتی كه در روسیه ایجاد شده بود، در اكتبر 1917 میلادی حكومتی كمونیستی را در شوروی ایجاد كرد. شوروی و ارتش سرخ كه با ایفای نقشی سرنوشت‌ساز در جنگ جهانی دوم توانستند آلمان را شكست دهند، از آن پس به عنوان ابرقدرتی بزرگ در دوره جنگ سرد به جهانیان معرفی شدند.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گسترش تفكر نجات‌بخش اسلام سبب نمایان شدن راه سعادت و حقیقت در جهان، به خصوص كشورهای در حال توسعه شد. امام خمینی(ره) كه طراح و معمار این اندیشه حیات‌بخش بود با آگاهی و جهان‌بینی سیاسی و الهی، تمامی رویدادها و تحول‌های بین‌المللی را رصد و پیگیری می‌كرد.

امام خمینی(ره) در یازدهم دی 1367 هجری خورشیدی هنگامی كه همگان اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان یكی از 2 ابرقدرت بزرگ و مطرح جهان می‌شناختند و تصور فروپاشی آن را در سر نداشتند؛ در نامه‌ای تاریخی به میخاییل گورباچف آخرین رئیس‌جمهور این كشور، با برشمردن نشانه‌های از هم پاشیده‌شدن نظام ماركسیستی، مكتب اسلام و یكتاپرستی را به عنوان تنها راه نجات بشر مطرح كرد. نامه تاریخی امام خمینی(ره) توسط هیئت منتخب ایشان مرکب از آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و مرضیه حدیده چی دباغ، ۱۳دی ۱۳۶۷در مسکو به گورباچف تحویل داده شد.

انتهای پیام
captcha