دو کتاب «المیزان فی الاداره» و «محله فاضله» در قم رونمایی شد
کد خبر: 4191310
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

دو کتاب «المیزان فی الاداره» و «محله فاضله» در قم رونمایی شد

مراسم رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الاداره»و «محله فاضله» از تولیدات بنیاد فقهی مدیریت اسلامی برگزار شد.

دو کتاب «المیزان فی الاداره» و «محله فاضله» در قم رونمایی شدبه گزارش ایکنا از قم، مراسم رونمایی از دو کتاب المیزان فی الاداره(تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم)  و محله فاضله (الگوی مدیریت محله براساس نظریه اتحاد امامت و امارت)صبح امروز ۱۱ دی ماه در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در این نشست آیت‌الله سیدصمصام الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه دروس فقه الاداره هم اکنون بعد از ۱۴ سال با حضور ۸۶۰ نفر در حال برگزاری است، اظهار کرد: شش نفر از آقایانی که در درس حضور داشتند اکنون مدیریت شش مرکز فقهی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نهاد‌ها و ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی تقاضای تدریس مدیریت اسلامی را از مرکز فقهی مدیریت اسلامی دارند، ابراز کرد: این ظرفیت وجود دارد که از کشور‌های دیگر بیایند و به آن‌ها مدیریت اسلامی آموزش داده شود.

مدیریت اسلامی در جامعه پیاده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی، امام جمعه پردیسان نیز در این نشست ضمن بیان اینکه حصول نتایج بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حاصل تلاش و اخلاص آیت‌الله قوامی است، ابراز کرد: همه تلاش‌های که صورت گرفته عالی است، اما این تلاش‌ها باید زمینه‌ای برای پیاده سازی مدیریت اسلامی در جامعه اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا جامعه را تهی از سبک زندگی اسلامی و مدیریت اسلامی کنند، گفت: سبک منازلی که ساخته می‌شود با معماری اسلامی سازگار نیست و سرنخ بعضی از این ساختمان سازی‌ها به خارج از کشور بر می‌گردد و از پژوهشگران این مرکز درخواست داریم در راستای اجرایی کردن سبک محله فاضله تلاش کنند.

حامدی بیان کرد: امر دیگری نیز که با سرعت در حال پیشروی است و اگر غافل شویم آن عرصه را هم از دست می‌دهیم، مجتمع های بزرگ تجاری و مال ها است.

امام جمعه پردیسان با اشاره به مسائل اقتصادی رکن است و اگر تدبیری در آن نشود همه این امور در حد نظریه است، یادآور شد: صاحب نظران حوزه علمیه باید این امر را بررسی کنند که آیا مال‌ها و مجتمع های بزرگی که شکل می‌گیرد با اقتصاد محله سازگار است یا خیر؟

گزیده‌ای از عملکرد و برنامه‌های بنیاد فقهی مدیریت اسلامی

همچنین حجت‌الاسلام قزی از اساتید بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی ادامه این نشست با اشاره به اینکه سه جلد از سلسله کتاب‌های فقه الاداره منتشر شده است، بیان کرد: سلسله کتب اصول فقه الاداره از دیگر اهداف پژوهشکده بنیاد فقهی مدیریت اسلامی است که در آینده محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سلسله کتب تفسیر مدیریتی قرآن در سی جلد در آینده منتشر خواهد شد، مطرح کرد: هم اکنون یک جلد از این تفسیر تهیه شده و معارف اداری از دیگر اهداف و طرح‌های بنیاد فقهی است که به دنبال تحقق آن هستیم؛ سلسله کتب سیره معصومین نیز در دستور کار قرار دارد.

مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی تصریح کرد: محققینی که در درس خارج فقه الاداره شرکت می‌کنند و بخواهند به اجازه اجتهاد برسند باید در هر یک از محورهای ترویج مدیریت اسلامی، تدریس مدیریت اسلامی، نظریه‌پردازی مدیریت اسلامی و اجتهاد پنج مقاله ارائه کنند که در پژوهشکده چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده تدوین و طبع آثار مختلف پژوهشی در موضوعات فقه الاداره، تفسیر مدیریتی قرآن کریم و اخلاق برای مدیران را به عهده دارد، گفت: این پژوهشکده به دنبال تهیه نظام جامع مدیریت اسلامی است که متشکل از نظرات، احکام، نظریات و نظامات گوناگون مدیریتی است که با روش اجتهاد جواهری از منابع کتاب و سنت استنباط می‌شوند.

هر محله را به عنوان یک جمهوری اسلامی در نظر بگیریم

حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح(ره) تنها کسی بود که تندیس عمار را کسب کرد، عنوان کرد: وقتی شخصیت عمار را در زمان حضرت علی(ع) بررسی می‌کنیم کسی بود که در همه فتنه‌ها ایستاد و در زمان حاضر تنها کسی که این تندیس را کسب کرد علامه مصباح بود.

وی بیان کرد: در آینده کتاب «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت» از کتبی می‌شود که به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

سجادی با اشاره به اینکه کتاب محله فاضله کتابی کاربردی است، گفت: می‌توان هر محله را به عنوان یک جمهوری اسلامی در نظر بگیریم و ظرفیت‌های آن را شناسایی کنیم و بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین متحد، مسئول مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه رسالت این مرکز ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت و ضمن خدمت مدیریت اسلامی به مدیران و اقشار مختلف است، گفت: با توجه به رایزنی به‌عمل آمده با دانشگاه علمی کاربردی، این مرکز آماده برگزاری دوره‌های تخصصی مدیریت محله برای فعالان مساجد و محلات به شکل تک‌پودمان همراه با ارائه مدرک معتبر است. دوره مذکور با محوریت تدریس کتاب محله فاضله برگزار می‌شود.

معرفی دو کتاب «المیزان فی الاداره» و «محله فاضله»

«المیزان فی الادارة» اولین مجلد از مجموعه‌ای ۳۰ جلدی با همین عنوان است که به استخراج نکات و مباحث مدیریتی از دل آیات الهی می‌پردازد و به عنوان یک دایرة المعارف کامل مدیریت قرآنی به تأسی از تفسیر سترگ المیزان علامه طباطبایی عرضه می‌شود.

کتاب «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله» هم بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت با هدف تشریح اوصاف یک محلهٔ مطلوب اسلامی - ایرانی و ارائه مبانی، ساختار و الگوی ادارهٔ آن بر اساس نظریهٔ اتحاد امامت و امارت تألیف شده است. این کتاب منبعی جامع و در عین حال فشرده است که رئوس مباحث مربوط به مدیریت محله از منظر دانش فقه الاداره را شامل می‌شود.

در این کتاب عرصه محله اسلامی ایرانی به‌عنوان یک عرصهٔ خاصِ مدیریتِ مضاف لحاظ شده است و چارچوب آن محلات مسلمان‌نشین و ایرانی‌نشین است؛ یعنی این کتاب متناسب با بافت و فرهنگ موجود در نوع محلات ایرانی تدوین شده است. البته الگوی محلهٔ فاضله الگویی جامع است و سازگار با هر اقلیم و فرهنگی است و در محلات غیرایرانی و حتی غیرمسلمان نیز قابلیت انعطاف و بازتولید مطابق با فرهنگها و مذاهب مختلف را دارا می‌باشد، اما در این کتاب، تمرکز اصلی بر عرصهٔ خاص محلات ایرانی است.

این اثر مشتمل بر شش باب و ۲۴ فصل است. ابواب کتاب به ترتیب عبارت‌اند از «مبانی و مقدمات»، «نظم در محله»، «رشد در محله»، «انگیزش در محله»، «معنویت در محله»، و «مسجدسازی و مسجدداری در محله»؛ که باب اول مشتمل است بر تشریح نظریات مختار، مقدمات محله‌شناسی و شاخصه‌ها و اوصاف محلهٔ فاضله، باب دوم مشتمل است بر تشریح ساختار مدیریتی یا تشکیلات محله.

باب سوم مشتمل است بر تشریح چهار مبحث پیرامون مدیریت منابع انسانی، باب چهارم مشتمل است بر سه مبحث پیرامون مدیریت رفتارها، باب پنجم مشتمل است بر دو فصل پیرامون مدیریت فرهنگ و باب ششم مشتمل است بر چهار فصل مربوط به مدیریت مسجد و متعلقات آن در میدان محله. دو بخش نیز با عنوان پرسش و پاسخ و فرهنگ اصطلاحات محله در پایان ضمیمه شده است.

این کتاب به عنوان متن درسی رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوی محله فاضله هم اکنون به شکل آزمایشی در دو شهر و بیش از ۳۰ آزمونه محله‌ای در نقاط مختلف کشور در حال اجراست.

یادآور می‌شود، جهت سفارش و تهیه کتب در ایتا به آیدی @mottahed_m پیام دهید.

انتهای پیام
captcha