تدوین سند عملیاتی کردن پیشتازی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 4192281
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام حمید احمدی خبر داد

تدوین سند عملیاتی کردن پیشتازی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی

رئیس کمیته فرهنگی ـ‌ آموزشی ستاد مرکزی اربعین از تدوین سندی برای عملیاتی کردن پیشتازی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی خبر داد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعینحجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این کمیته برای «تدوین سند راهبردی اربعین تمدنی» در خصوص چرایی و چگونگی تدوین این سند، گفت: یکی از بحث‌هایی که مقام معظم رهبری چند سال است پیگیر آن هستند، دستیابی به «تمدن نوین اسلامی» است. تمدن نوین اسلامی مؤلفه‌ها، شاخصه‌ها و چشم‌انداز دارد. ایشان در خصوص اربعین نیز فرموده‌اند که اربعین زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است. یعنی مراسم اربعین به عنوان یک پیشران در بحث تمدن نوین اسلامی مطرح است.

وی شرایط و ویژگی‌های خاص اربعین را دلیل جایگاه مهم این مناسک در ساخت تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: بسیاری از ارزش‌ها و اصولی که در اسلام داریم مثل دگردوستی، گذشت، فداکاری، احترام به انسان، حرکت به سمت کانون و مرکز خوبی‌ها و ... در صحنه‌ها و مکان‌‌هایی نمود عینی پیدا می‌کند و این موارد از اموری است که در ساخت تمدن نوین اسلامی مدنظر است.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: اگر مقرر است اربعین به عنوان یک پیشران زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشد، این وظیفه ماست که مشخص کنیم چه روایت، قرائت و عناصری از آن باید مطرح باشد و چه کسانی در این زمینه ایفای نقش کنند. اینها مواردی است که از چند سال قبل که مقام معظم رهبری موضوع اربعین و تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند در مراکز علمی مطرح شده اما باید این امور در یک جا تجمیع و بررسی شود تا وارد مرحله برنامه‌ریزی اجرایی شویم.

وی تصریح کرد: اینکه شعار داده شود که اربعین پیشران تمدن نوین اسلامی است کافی نیست، بلکه باید دید با چه نگاه، روایت، رفتار و برنامه‌ریزی در تولید محتوا، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم که این مهم نیازمند وجود یک سند است.

رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: در حال حاضر ستاد مرکزی اربعین 17 کمیته دارد و اگر این سند تدوین شود، مسلماً نوع فعالیت این 17 کمیته با نگاه تمدن‌سازی نوین اسلامی از آنچه امروز است متفاوت خواهد شد. اگر می‌خواهیم در اربعین خدماتی را ارائه کنیم، زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم، تعاملاتی را با جهان داشته باشیم و آثاری را تولید کنیم، باید نگاه تمدنی داشته باشیم که نیازمند تولید سند است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال طراحی عملیاتی این سند هستیم که بتوان براساس آن اقدامات لازم را اجرایی و مدیریت کرد؛ مثلاً یکی از ملاک‌های ساخت تمدن نوین اسلامی ایجاد وحدت در جامعه اسلامی است. پس باید در اربعین مسئله وحدت‌آفرینی جدی گرفته شده و از اقدامات قوم محور و شهر محور مثل راه‌اندازی موکب‌های ویژه یک شهر یا منطقه پرهیز شود.

حجت‌الاسلام احمدی بر لزوم بررسی نگاه بین‌المللی ویژه ساخت تمدن نوین اسلامی با محوریت اربعین تأکید کرد و گفت: وقتی این مباحث مطرح شد به این نتیجه رسیدیم که یک مرکز عملی «طراحی سند» را پیگیری و از ظرفیت همه نهادها استفاده کنیم. پژوهشگاه شهید سلیمانی از اجرای این مسئله استقبال کرد ولی اصرار داشتند که از مشارکت همه دانشگاه‌‌ها که در این زمینه توانمند هستند استفاده شود.

وی افزود: بر همین اساس شورایی از سوی دانشگاهیان و اندیشمندان ایرانی و عراقی تشکیل و فعالیت‌ها برای تدوین سندی برای عملیاتی کردن پیشتازی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی آغاز شد. یکی از اقداماتی که در آینده صورت خواهد گرفت انتشار فراخوانی برای دریافت ایده‌های مربوط به این مسئله است؛ اکنون نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات و منابع مربوط به آن هستیم.

انتهای پیام
captcha