جهش قرآنی در سایه توجه به نخبگان محقق می‌شود
کد خبر: 4193541
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

جهش قرآنی در سایه توجه به نخبگان محقق می‌شود

قاری برجسته استان مرکزی ضرورت ایجاد جذابیت برای جوانان و نوجوانان قرآنی متناسب با ذائقه آنان را متذکر شد و گفت: توجه و بهادادن به جوانان و نخبگان به جهش قرآنی و جریان‌سازی در این حوزه بسیار کمک می‌کند.

محمدرضا اکبری، قاری

محمدرضا اکبری، قاری برتر استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت شرکت نوجوانان و جوانان قرآنی در جلسات متعدد قرآن را متذکر شد و گفت: حضور در این محافل به آنان جرئت و جسارت حضور در مسابقات و رقابت با سایر رقبا را می‌دهد.

وی ادامه داد: مشغله‌های زندگی و نبود برنامه برای ارتقای سطح فعالان قرآنی باعث می‌شود تا افراد از پیشرفت محسوس برخوردار نباشند. در واقع افراد صاحب هنر باید مکانی برای ارائه داشته باشند و قاریان بهره‌مند از هنر خوانش نیز از این امر مستثنا نیستند. حضور مستمع در مسابقات قرآن یکی از عواملی است که به حافظ یا قاری انگیزه می‌بخشد. در واقع مسابقات خالی از مستمع روح ندارند.

موفقیت در حوزه قرآن در سایه کارهای زیربنایی

قاری برتر استان مرکزی افزود: برای موفقیت در حوزه قرآن باید زیربنایی کار کرد. باید دید فضا برای تلاوت در استان چه میزان برای قاریان استانی فراهم است؟ شرایط برای قاریان استان‌هایی همچون خراسان رضوی، تهران، قم ، اصفهان و ... فراهم است و تقریبا هرسال قاریان حاضر در این استان‌ها صاحبان رتبه در مسابقات هستند، البته این بدان معنا نیست که قاریان و حافظان سایر استان‌ها مقام‌آور نیستند، منظور این است که در این استان‌ها با وجود محافل و جلسات تلاوت فضا فراهم‌ترست.

اکبری ایجاد جذابیت برای جوانان و نوجوانان قرآنی متناسب با ذائقه آنان را متذکر شد و اضافه کرد: جذابیت بین افراد مختلف متفاوت است، گاه برای فردی شناخته شدن و در اصطلاح مشهوریت است، اما برای عده‌ای دیگر تأمین منابع مالی باشد تا برای آموزش و پرداختن به مباحث قرآنی متضرر نشود. این مهم به متولیان فرهنگی بازمی‌گردد تا در این زمینه بیشتر وارد شوند. توجه و بهادادن به جوانان و نخبگان به جهش قرآنی و جریان‌سازی در این حوزه بسیار کمک می‌کند.

وی موفقیت در رشته‌های مختلف را مرهون تلاش حداقل هشت‌ ساله دانست و اظهار کرد: اغلب افراد از سن نوجوانی وارد فضای قرآنی می‌شوند و برای کسب موفقیت حداقل یک دهه وقت می گذارند. نوجوان دیروز و جوان امروز در سن 20 سالگی دغدغه‌هایی همچون تحصیل در دانشگاه، سربازی یا اشتغال به‌کار دارد. بهترست برنامه‌ریزی‌ها در سطح کلان به‌گونه‌ای رقم خورد که فعالان قرآنی حداقل با مشکل کار مواجه نباشند تا بتوانند با خیالی آسوده در این زمینه فعالیت داشته باشند.

ضرورت برنامه‌نویسی مسئولان در فضای قرآنی

اکبری با تأکید براینکه از جوانان فعال در زمینه‌های مختلف باید استفاده و در جایگاه خود به کارگیری شوند، اضافه کرد: مسئولان برای وقت و هزینه جوانان ارزش و بها قائل شوند. نوجوان برای آموزش هنر یا قرآن با علاقه وارد شده و در ابتدای راه دغدغه مالی ندارند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه داشته و حتی هزینه‌های مالی می‌کنند. شایسته است مسئولان از نخبگان هر رشته استفاده کنند.

وی برنامه‌نویسی مسئولان در فضای قرآنی را خواستار شد و گفت: مسئولان یا از بدنه جامعه قرآنی انتخاب می‌شوند یا خارج از این فضا، اما مهم این است که مسئولان با فعالان و صاحبان ایده از جامعه قرآنی مشورت کرده و نظرات آنان را دریافت کنند. بهره‌گیری از نظرات و ایده‌های قرآنی برای متولیانی که از دل جامعه قرآنی نیستند ضروری‌تر است. البته برای عملیاتی کردن برنامه‌ها هزینه نیازست، اما با حداقل‌ها هم می‌توان کار کرد.

اکبری اجرای طرح «تلاوت نور» (تلاوت یک صفحه از قرآن) در مساجد را اقدامی شایسته برشمرد و اضافه کرد: این طرح در اکثر مساجد برگزار می‌شود، اما پرداختن فقط در قالب ترتیل و ترجمه کفایت نمی‌کند و تأثیر قابل توجهی در جذب افراد ندارد. افراد دارای سلائق متفاوتی هستند که در این طرح باید اعمال شود. برخی از افراد با صدای خوش جذب شده و عده‌ای دیگر با مفاهیم.

وی در پایان توضیحات خود بیان کرد: بهتر است برای تلاوت از قاریان خوش‌خوان و قرائت تحقیق بهره برد و سخنران نیز فقط به ترجمه آیات اکتفا نکند، بلکه در مورد آیات صحبت کرده و آن را به زندگی مردم پیوند زند، چراکه با بهره‌گیری از آیات می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد و طرح تلاوت نور می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش آسیب‌ها باشد. سخنران این جلسات باید خوش بیان باشد تا بتواند نظر مخاطب را جلب کند. در تلاوت آیات از قاریان نوجوان و خوش‌خوان نباید غافل شد، چراکه حضور آنان در این محافل بیشتر از جوانان با صداهای خوش اثرگذار است. آینده به نوجوانان قرآنی تعلق دارد و برای جریان‌سازی باید به آنان بها داد.

انتهای پیام
captcha