احیای مکتب‌خانه‌های قرآنی در جنوب مراکش
کد خبر: 4194039
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

احیای مکتب‌خانه‌های قرآنی در جنوب مراکش

مردم مناطق جنوبی مراکش در سایه بحران ناشی از اعتصاب معلمان مدارس ابتدایی، برای آموزش کودکان خود به مکتب‌خانه‌های قرانی روی آورده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از صوت العدالة، مردم مناطق جنوبی مراکش به ویژه در شهر عیون، با توجه به توقف کار مؤسسات آموزشی به دلیل اعتصاب معلمان، برای آموزش کودکان خود به مکتب‌خانه‌های سنتی قرآن روی آورده‌اند.

خانواده‌های کودکان تصریح کرده‌اند: این مکتب‌خانه‌های قرآنی امکان آموزش رایگان روخوانی قرآن و فراگیری احکام آن را برای کودکان فراهم کرده‌اند. کودکان در کنار این امور و دانش دینی، مهارت‌های خواندن خود و دانش از زبان عربی را نیز تقویت می‌کنند. علاوه بر این تأکید بر حفظ قرآن منجر به افزایش مهارت‌های آنها در به یاد سپردن مطالب درسی آنها نیز می‌شوند.

به گفته مسئولان این مکتب‌خانه‌های قرانی، این ابتکار سبب می‌شود تا کودکان از توقف تحصیل خود کمترین آسیب را ببینند و به نظر می‌رسد که خانواده‌هایی که قصد اصلاح این کمبود را دارند، می توانند از این فرصت مناسب فراهم شده بهره ببرند.

شماری از دانش آموزان نیز حضور در این مراکز را تجربه‌ای جدید توصیف کرده‌اند و گفته‌اند به نظر آنها با مهارت‌ها و همچنین شیوه آموزشی که در این مراکز آموخته‌اند، می‌توانند در تحصیل خود موفق‌تر باشند.

مکتب‌خانه‌های قرانی برای قرن‌ها تنها مراکز آموزشی در بسیاری از مناطق مراکش بوده است و تاکنون نیز در بخشی از مناطق مراکش به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی وزارت اوقاف مراکش در زمینه اصلاح برخی از آسیب‌های این مراکز از جمله تنبیه بدنی کودکان صورت گرفته است و اخذ مجوز تدریس در این مکتب‌خانه‌ها از سوی وزارت اوقاف مراکش ضروری است.

 

انتهای پیام
captcha