جنگ غزه مدعیان حقوق بشر را رسوا کرد
کد خبر: 4194524
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
فعال حقوقی کویت در گفت‌وگو با ایکنا:

جنگ غزه مدعیان حقوق بشر را رسوا کرد

فعال حقوق بشر و عضو سازمان‌های حقوق بشری در کویت، وضعیت کنونی در فلسطین را عامل رسوایی دولت‌های غربی و نشان دهنده نفاق و دورویی این کشورها در ادعاهای خود مبنی بر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی توصیف کرد.

به گزارش ایکنا، با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه شاهد جنایت‌های بی‌شمار این رژیم در کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان و همچنین تخریب گسترده منازل مسکونی، در کنار تحمل تلفات سنگین، سکوت و انفعال جامعه جهانی به ویژه دولت‌های غربی و فراتر از آن پشتیبانی همه جانبه از رژیم صهیونیستی از جانب این دولت‌ها بوده‌ایم. با این حال در کنار اعتراضات گسترده مردمی و اعلام همبستگی مردم در بسیاری از کشورهای جهان، بسیاری را با این پرسش مواجه کرده است: با توجه به بیداری وجدان بشری در کشورهای مختلف جهان در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی می‌تواند منجر به تغییری بنیادین در وضعیت مسئله فلسطین شود؟ از سویی با توجه به این جنایت‌ها سیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به کدام سو خواهد رفت؟ به منظور بررسی بیشتر این پرسش در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» که با حضور بیش از صد نفر از علمای برجسته جهان اسلام با هدف تبیین جهاد مردم در جنگ غزه برگزار شد، ایکنا گفت‌و‌گویی با عمران حسن القراشی،  فعال حقوق بشر و عضو سازمان حقوق بشری کویت انجام داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا _ با توجه به محکومیت گسترده اقدامات رژیم صهیونستی و همبستگی ملت‌های مسلمان با مردم فلسطین پس از جنایت‌های اخیر در نوار غزه از سوی اشغالگران،  سیر عادی‌سازی روابط را با رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی  می‌کنید؟

 در ابتدا باید تصریح کنم که در پنجاه سال گذشته دولت، مجلس، ملت، حکومت و امیر کویت بر سر حمایت از آرمان فلسطین متعهد بوده و بر این عهد استوار بوده‌اند. الان شاهد آن هستیم که تمام ملت‌های اسلامی و عربی همه در کنار ملت فلسطین ایستاده‌اند و شاهد بیداری وجدان مردم حتی در کشورهای غربی در همراهی با مردم فلسطین هستیم اما برخی از رژیم‌ها و حکومت‌ها  که نماینده  ملت خود نیستند و در برابر فشارهای آمریکا و  رژیم صهیونیستی ضعیف هستند به دنبال عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل هستند  اما مردم سراسر کشورهای اسلامی و امروز بسیاری از کشورهای غربی بر سر حمایت از ملت فلسطین و آرمان آن متفق شده‌اند.

ایکنا _ از نظر شما با توجه به بیداری وجدان‌های امت اسلامی و ملت‌های عربی آیا عادی‌سازی روابط از سوی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی منتج به نتیجه بوده است؟

  عادی‌سازی روابط به هیچ نتیجه مثبتی در زمینه حل مسئله فلسطین نداشته است، از سوی دیگر هیچ سودی نیز برای مردم این کشورها نداشته و از همین رو است که مردم برخلاف آنچه تبلیغ و ادعا می‌شود، به شدت با این عادی‌سازی مخالف هستند. بهترین شاهد برای این امر  می‌تواند مصر و موضع مردم در قبال رژیم صهیونیستی باشد.  مصر بیش از 40 سال  است که روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی ساخته و ملت مصر همچنان ضد این رژیم  هستند و بارها همبستگی خود با مردم فلسطین را اعلام کرده‌اند.  

عمران حسن القراشی،  فعال حقوق بشر و عضو سازمان حقوق بشری کویت

 ما معتقد هستیم که عادی‌سازی روابط و اصرار بر آن در این شرایط که وجدان‌های انسانی بیدار شده و مردم کشورهای اسلامی و عربی و دیگر مردم کشورهای جهان بیش از پیش با مردم فلسطین همدل هستند، هیچ سودی برای مردم و دولت‌های مسلمان و عربی ندارد و حکومت‌ها نیز باید به این عقیده و رغبت مردم احترام گذاشته و بنا به وظیفه اسلامی، ایمانی و انسانی خود در کنار مردم فلسطین، قدس و مسجدالاقصی بایستند. اصرار بر عادی‌سازی منجر به افزایش شکاف بین مردم و دولت شده  و عاملی برای ضعف کشورهای اسلامی است.

ایکنا _ موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به صراحت موضع خود در حمایت از فلسطین را اعلام و از سویی سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و  فلسطین را به مسئله نخست جهان اسلام تبدیل کرد و آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس نام نهاد. ملت مسلمان ایران و جمهوری اسلامی نهایت اهمیت را برای مسئله و آرمان فلسطین قائل شده است و در تقریب میان امت‌های اسلامی و عربی در زمینه مسئله اصلی آن یعنی آرمان فلسطین موفق شده است.

ایکنا _ به نظر شما طوفان الاقصی چه تأثیری بر آگاهی جهانی از مسئله فلسطین داشته است؟

طوفان الاقصی تناقض میان گفتار و عمل دولت‌های غربی را نشان داد  که ادعای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را دارند. آنها با وجود تمام ادعاهای خود امروز در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و در کشتار زنان و کودکان  و مردم غیر نظامی فلسطین مشارکت دارند و در  محاصره همه جانبه علیه ملت فلسطین، در کنار ظالم و متجاوز علیه مظلوم ایستاده‌اند. اما در سطح ملت‌ها شاهد حمایت همه جانبه از فلسطین هستیم. به ویژه یمن که ملتی قهرمان است امروز به عنوان بخشی از  محور مقاومت بر ضد رژیم صهیونیستی ایستاده است و با عادی‌سازی روابط با این رژیم مخالفت کرده و ضد این محاصره ظالمانه علیه ملت فلسطین است.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha