والدین برای قرآنی ماندن فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند
کد خبر: 4194743
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
ایکنا گزارش می‌دهد

والدین برای قرآنی ماندن فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند

داور مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی گفت: والدین دقت کنند اگر علاقه دارند شاهد پیشرفت فرزندان خود باشند حتی در طول دوران تحصیل نیز با برنامه‌ریزی آنان را به جلسات قرآن ببرند تا حال و هوای آنان قرآنی بماند.

چهره های قرآنی استان مرکزی

مرحله مقدماتی بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، ویژه کارکنان، همسران و فرزندان، پنج‌شنبه، 28 دی‌ماه با حضور 250 نفر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، حفظ تخصصی، حفظ موضوعی، حفظ عمومی، مفاهیم، نهج‌البلاغه، اذان و قصه‌گویی در دو بخش کتبی و شفاهی و در هشت گروه برگزار شد.

شرکت خطوط لوله منطقه مرکزی از جمله شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است که فعالیت‌های قرآنی را در کنار سایر خدمات در برنامه خود دارد و خدمت‌رسانی در حوزه نفتی باعث نشده تا از فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه آموزش و حتی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی غافل بماند. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی از این مرحله از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

جلسات قرآن؛ زمینه‌ساز توسعه امید

زهرا قاسمی، شرکت‌کننده رشته صحیح‌خوانی قرآن، ضرورت توجه دستگاه‌ها و ادارات به فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: امسال برای اولین بار در مسابقات قرآن خطوط لوله شرکت می‌کردم و حضور در جمع قرآنیان بارقه امیدی برای پیشرفت را در وجودم زنده کرد.

وی از علاقه بسیار خود به قرآن گفت و ادامه داد: این مصحف شریف عامل پیوند قلبی ما با یکدیگر است و در جلسات و مسابقات قرآن می‌توان امید و باور به مباحث اعتقادی در کودکان و نوجوانان را توسعه داد. خوشبختانه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب فعالیت در این حوزه بسیار وسعت پیدا کرده و راه برای فعالیت تا هر آنجایی که ظرفیت داریم باز است.

این فعال قرآنی برگزاری مسابقات ویژه کودکان و نوجوانان را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: با حضور عوامل قرآنی در بدنه شرکت خطوط لوله دارالقرآن این شرکت بسیار فعال است که تمام علاقه‌مندان به آموزش می‌توانند از آن استفاده کنند. مشوق‌های مادی و معنوی باعث می‌شود تا کودکان و نوجوان انگیزه بیشتر برای آموختن داشته باشند. متأسفانه آموزش قرآن نسبت به آموزش سایر رشته‌های هنری، زبان‌های خارجه و موسیقی کمرنگ است و وظیفه تمام مسئولان این است تا جامعه هدف را در این مسیر هدایت کنند.

توصیه داور مسابقات به کودکان؛ خود را بی‌نیاز از استاد ندانید

مجید جیریایی، داور این دوره از مسابقات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر در طول سال و استقبال بهتر بانوان از این دوره‌ها مسابقات در بخش بانوان رقابتی‌تر از بخش آقایان است؛ از این‌رو هر سال شاهد پیشرفت و حرمت رو به جلوی آنان هستیم.

مجید جیریایی، داور و قاری

وی ادامه داد: با توجه به حضور کمتر آقایان در این دوره‌ها شرکت‌کنندگان تقریباً نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشتند و رقابت‌ها مانند سال گذشته انجام شد. امید است بتوان متسابقان در این بخش را نیز به‌گونه‌ای تشویق کرد تا از این دوره‌ها استفاده کنند.

جیریایی حضور نونهالان و نوجوانان در این مسابقات را قابل تحسین برشمرد و اضافه کرد: حضور این افراد نشان‌دهنده این ذوق و شور بود. این مسابقات با حضور برخی استان‌های دیگر انجام شد. در بین شرکت‌کنندگان افراد بااستعداد و تمرین کرده‌ای بودند که نشان از آموزش دیدن آنان در شهرهای خودشان دارد. آمادگی این افراد به نسبت خوب بود و آینده خوبی نیز برای آنان پیش‌بینی می‌شود.

قاری کشورمان خطاب به کودکان و نوجوانان گفت: هیچ‌گاه خود را از آموزش دیدن محضر اساتید بی‌نیاز نبینند. والدین این کودکان دقت کنند اگر علاقه دارند شاهد پیشرفت فرزندان خود باشند حتی در طول دوران تحصیل نیز با برنامه‌ریزی آنان را به جلسات قرآن ببرند تا حال و هوای آنان قرآنی بماند.

حضور نوجوانان نویدبخش آینده‌ای قرآنی است

مریم‌السادات بطحایی، معلم ابتدایی، مربی پرورشی و شرکت‌کننده در رشته نهج‌البلاغه بیان کرد: امسال برای اولین سالی است که در مسابقات شرکت دارم و این حضور برایم افتخارآفرین است. امسال استقبال گسترده‌تر از سال‌های قبل بوده که این امر نشان از اثرگذار بودن فعالیت‌های قرآنی دارد.

وی ادامه داد: وقتی متسابقان بازخورد خوبی از حضور می‌گیرند سال بعد با اشتیاق بیشتر شرکت می‌کنند و این مسابقات گواه بر این ادعاست. خوشبختانه شرکت خطوط لوله به‌واسطه داشتن اساتید قرآن توانسته در حوزه آموزش موفق عمل کند. بسیار امیدوارم بتوانم از ظرفیت‌های این مجموعه قرآنی بیشتر استفاده کنم.

بطحایی ضرورت اطلاعات‌رسانی فعالیت‌های قرآنی به تمام کارکنان اعم از قراردادی و رسمی را خواستار شد و افزود: تبلیغات امسال برای برگزاری مسابقات خوب بود و همین تبلیغات باعث شده بود تا شاهد افزایش کمی از نگاه جامعه آماری باشیم. تجربیات معلمی حاکی از آن است که کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های قرآنی استقبال می‌کنند و این شور و استقبال تکلیف ما را در این مسیر سنگین‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح «امین» در مدارس موفق عمل کرده و با حضور طلاب در مدارس باعث شده تا دانش‌آموزان بیش از پیش با مبانی اعتقادی آشنا شوند. این طلاب ارتباط بسیار خوبی با جامعه هدف دارند و نتیجه مثبت آن را در حضور آنان در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شاهدیم. این اتفاقات نویدبخش آینده‌ای قرآنی دارد و امید است این مسیر ادامه‌دار باشد.

توجه به کیفیت در کنار کمیت

فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و داور این دوره از مسابقات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، سطح برگزاری مسابقات را خوب توصیف کرد و افزود: این شرکت به‌دلیل برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر توانسته توفیقات خوبی کسب کند. فقط چند مورد ضعف‌هایی در تجوید، صوت و لحن داشتند که باید مورد آموزش قرار گیرند.

فهیمه جفرسته، داور مسابقات قرآن

وی ضرورت استفاده از امکانات فراهم شده از سوی شرکت‌کنندگان را مورد تأکید قرار داد و گفت: برخی دستگاه‌ها به سختی برای جامعه هدف دوره آموزشی برگزار می‌کنند، اما این ظرفیت در این مجموعه فراهم است و می‌طلبد افراد علاقه‌مند استفاده کنند.

جفرسته افزایش آمار کمی در این دوره از مسابقات را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: در کنار کمیت باید به کیفیت نیز پرداخت. افراد جدیدالورود نیز باید شناسایی و به سمت کلاس‌های آموزشی هدایت شوند. در این مجموعه تمامی ظرفیت‌ها برای انجام کارهای تخصصی فراهم است. به نظر بنده اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد کم‌کاری خود متسابقان است، چراکه فضا برای آموزش از سوی مجموعه در نظر گرفته شده است.

مسابقات قرآن؛ محلی برای استعدادیابی

عاطفه نظری، شرکت‌کننده رشته صحیح‌خوانی قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه سطح مسابقات خوب است، اما می‌تواند بهتر از این نیز باشد، اظهار کرد: این مسابقات در مراحل مختلف برگزار می‌شود، اما کودکان و نوجوانان از حضور در مراحل بالاتر محرومند، اگر مسابقات ویژه آنان نیز مرحله کشوری داشته باشد، قطعاً از اثرگذاری بهتری برخوردار خواهد بود.

نظری با اشاره به کلاس‌های آموزشی دارالقرآن خطوط لوله اضافه کرد: برخورداری کلاس‌ها از مربیان حاذق و کاربلد زمینه رشد و پیشرفت قرآن‌آموزان را فراهم می‌کند. خوشبختانه مسابقات به دلیل تعدد رشته‌ها زمینه حضور تمام اعضای خانواده را فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با اضافه‌شدن رشته خانوادگی به این مسابقات موافق هستند یا خیر؟ گفت: اضافه شدن این رشته، چالشی جدید ایجاد خواهد کرد. حضور تمام اعضای خانواده در یک گروه می‌تواند حتی در انگیزه‌بخشی خانواده‌ها نیز مؤثر باشد. مسابقات، محلی برای استعدادیابی است که باید بهترین استفاده را برد.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته صحیح‌خوانی

زهرا باقری‌اصل، داور این دوره از مسابقات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی نیز بیان کرد: شرکت‌کنندگان از سطح خوبی برخوردار بودند، اما جا برای پیشرفت وجود دارد. در رشته ترتیل، تحقیق و حفظ افراد بهتر از رشته صحیح‌خوانی ظاهر شدند. شرکت‌کنندگان این رشته بسیار ضعیف بودند و غلط اعرابی بسیار داشتند. با توجه به اینکه قرعه‌ها از قبل مشخص بود، از بین حدود 17 نفر فقط یک نفر امتیاز قابل توجه دریافت کرد و مابقی امتیاز پایین داشتند.

زهرا باقری اصل، داور مسابقات قرآن در استان مرکزی

وی با اشاره به فعالیت دارالقرآن این مجموعه ادامه داد: به نظر می‌رسد کلاس‌های این شرکت در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل برگزار می‌شود، چراکه این افراد تقریبا از سطح خوبی برخوردار بودند. پیشنهاد این است که از نظر صحیح‌خوانی نیز دوره‌هایی برگزار شود تا شرکت‌کنندگان در این بخش نیز پیشرفت داشته باشند.

توان و استعداد؛ عامل انتخاب رشته‌های قرآنی

وحید بیات، شرکت‌کننده در رشته مفاهیم، مسابقات قرآن را عاملی برای محک زدن دانش افراد بیان کرد و افزود: به این رشته بسیار علاقه دارم و هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از دانستن معنی قرآن ندانستم. فعالیت در این رشته قرآنی کم از سایر رشته‌ها ندارد و در ایجاد جریان‌سازی قرآنی بسیار اثرگذار است.

بیات ادامه داد: اگر همه مردم به قدر ضرورت معانی آیات کاربردی قرآن در زندگی را دانسته و عملی کنند، قطعاً جریان‌سازی بسیار عظیمی رخ خواهد داد و بسیاری از معضلات اجتماعی که گریبان ما را گرفته برطرف خواهد شد. برگزاری مسابقات قرآن در رشته مفاهیم کمک می‌کند تا هر سال با معانی جدیدی از آیات آشنا شده و آن را عملی کنیم. اگر مجموعه‌ها به فعالیت‌های قرآنی بها دهند قطعاً به‌زودی اتفاقات قرآنی خوبی در سطح استان و کشور رقم خواهد خورد، اما متأسفانه بسیاری از ادارات در بحث فرهنگی و قرآنی ضعیف عمل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کودکان و نوجوانان بیشتر رشته‌های قرائت و حفظ را برای آموزش انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: به نظر بنده هر یک از افراد بنا به توان و استعداد خود رشته انتخاب کرده و قدرت و توانایی خود را برای حرکت در مسیر قرآن می‌سنجد.

علیرضا محمدی، از کارکنان شرکت خطوط لوله که به‌دلیل عدم آمادگی از شرکت در رشته نهج‌البلاغه صرف‌نظر کرد نیز به ایکنا گفت: با وجود اینکه امسال آمادگی حضور نداشتم، اما بودن در جمع قرآنیان را دوست داشتم و در این جمع به‌عنوان مستمع حاضر و از تلاوت دوستان لذت بردم. برای بودن در این جمع فقط نباید شرکت‌کننده بود، گاه باید باشیم و بشنویم.

وی با بیان اینکه سال‌های قبل شرکت‌کننده رشته مفاهیم بودم، اضافه کرد: تمام قرآن زیباست و از شنیدن صوت زیبای قرآن بسیا لذت می‌برم. علاقه بسیاری نیز به قرائت داشتم، اما چون از صدای خود راضی نبودم در رشته مفاهیم شرکت می‌کردم.

محمدی به دوره‌های آموزشی دارالقرآن نیز اشاره کرد و گفت: اداره ما در این حوزه بسیار خوب کار کرده و بسیاری از کودکان و نوجوانان و حتی همسران نیز از این دوره‌ها و ظرفیت بهره‌مند هستند. خروجی برگزاری دوره‌ها را در نتایج مرحله کشوری مسابقات شاهدیم.

مرحله مقدماتی بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی به پایان رسید. این مجموعه نفتی با وجود رسالت‌های کاری، فعالیت در حوزه قرآن را فراموش نکرده و آموزش قرآن را به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی با دعوت از اساتید استان به‌صورت مداوم برگزار می‌کند. در کنار فعالیت‌های قرآنی از انجام کارهای فرهنگی همچون تهیه سرودهای مذهبی و ملی نیز غافل نیست.

انتهای پیام
captcha