مسابقات قرآن با تقویت زیرساخت‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسد
کد خبر: 4194947
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
ایکنا گزارش می‌دهد

مسابقات قرآن با تقویت زیرساخت‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسد

داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: با توجه به اینکه مسابقات قرآن قدمتی طولانی داشته و هر سال در حال برگزاری است انتظار می‌رود با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها داوطلبان قبل از مسابقات تحت آموزش قرار گیرند تا زحمات انجام شده به نتیجه مطلوب منتج شود.

چهره های قرآنی استان مرکزی

مسابقات قرآن در ادارات و شرکت‌های مختلف از جمله ابزارهایی است که می‌تواند زمینه انگیزه‌بخشی هرچه بهتر نوجوانان و جوانان را فراهم آورد. امروز دایره مسابقات در رشته‌های قرآنی از گستردگی خوب و قابل توجهی برخوردار است و کمتر اداره‌ای را می‌توان یافت که برای جامعه هدف خود برنامه قرآنی نداشته باشد.

شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند از جمله مجموعه‌هایی است که مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و اذان را هر ساله برگزار کرده و امسال به ایستگاه بیست‌و‌هفتم رسیده است. مرحله مقدماتی این رویداد قرآنی همچون سایر مسابقات وزارت نفت در 10 رشته قرآنی فراخوان داده شد و مورد استقبال 1650 نفری قرار گرفت. با توجه به گستردگی و استقبال خوب جامعه هدف مسابقات در سه روز مجزا برنامه‌ریزی شده است. مسابقات در بخش شفاهی با حضور 650 نفر جمعه، 29 دی برگزار شد. یک هزار نفر نیز در بخش کتبی ثبت‌نام کرده‌اند که مسابقات آنان همزمان با سالروز میلاد حضرت علی(ع) در روز پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه جاری برگزار می‌شود. همچنین مسابقات قصه‌گویی با حضور 120 کودک در قالب جشنواره‌ای قرآنی سال آینده برگزار خواهد شد. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی از این مرحله از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که بخش اول این گزارش به این شرح منتشر می‌شود.

ارتقای سطح کیفی مسابقات قرآن در کنار اقدامات کمی

مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت حضرت امام خمینی(ره) شازند در جریان برگزاری این دوره از مسابقات، استقبال امسال را نسبت به سال قبل بسیار چشم‌گیرتر بیان کرد و افزود: سال گذشته قریب به 800 نفر ثبت‌نام کردند که با تلاش مجموعه پالایشگاه و روابط عمومی این آمار به یک هزار و 650 نفر رسیده که این رقم قابل تحسین است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات یادشده در گروه‌های سنی مختلف ویژه کارکنان، همسران و فرزندان برگزار و شرکت‌کنندگان در قالب رشته‌های کتبی و معارفی، شفاهی، قصه‌گویی، اذان و نهج‌البلاغه با یکدیگر رقابت کردند، امسال رشد دو برابری نسبت به سال گذشته داشتیم و این امر وظیفه ما را برای حفاظت از جامعه آماری سخت‌تر می‌کند. برنامه‌ریزی برای آموزش این افراد در برنامه‌ها لحاظ شده است.

مجید رجبی، مدیرعامل پالایشگاه شازند

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت حضرت امام خمینی(ره) شازند ضرورت پرداختن به مباحث قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ارتباط‌گیری با قرآن تضمین‌کننده سعادت دنیوی و اخروی است و این امر رسالت ما را برای پرداختن به امور قرآنی سنگین‌تر کرده و نشان‌دهنده زنده بودن کلام وحی در دل‌ها دارد.

رجبی با تأکید بر اینکه قرآن باید سرلوحه تمام امور قرار گیرد، چراکه زمینه‌ساز ظهور است، ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید تلاوت روزانه کلام وحی را مدنظر قرار داده و از آن غافل نباشیم.

وی پرداختن به ترجمه، تفسیر و تدبر در کلام وحی را از ضروریات برشمرد و اضافه کرد: از ارتقای کیفی کار در کنار اقدامات کمی غافل نیستیم، چراکه این مهم مورد توجه مقام عظمای ولایت نیز است و ایشان هر ساله با جامعه قرآنی دیداری ویژه داشته و توصیه‌های کلیدی را بیان می‌فرمایند.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند خطاب به متسابقان نیز بیان کرد: نوجوانان و جوانان قرآنی باید کلام وحی را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده‌سازی کرده و هیچ‌گاه از مفاهیم، نماز، آموختن و حرکت در این مسیر دور نباشند، چراکه اسرار بسیار دارد. نباید هیچ مسئله‌ای مانع ادای نماز اول وقت باشد.

مسابقات؛ بهانه‌ای برای جریان‌سازی قرآنی

رضوان اسکندری، شرکت‌کننده در رشته ترتیل، به سابقه چدین ساله خود در این دوره مسابقات اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته در رشته حفظ 5 جزء و 7 جزء شرکت کرده و رتبه‌هایی نیز در مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی کسب کردم. امسال نیز به صورت خانوادگی شرکت کردیم.  

شرکت‌کننده مسابقات قرآن شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند ضرورت توسعه فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: کلام وحی سراسر نور و برکت است و نباید از این برکت الهی غافل باشیم. مسابقات فقط بهانه‌ای است که از ظرفیت قرآن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و جریان‌سازی کوچکی در سطح خانواده‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به تنوع رشته‌های این دوره از مسابقات تصریح کرد: خوشبختانه پالایشگاه نفت این امکان را برای حضور تمام اعضای خانواده با استعداد و توانمندی‌های مختلف فراهم کرده است. وقتی خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان به بهانه مسابقات در این جریان‌سازی سهیم هستند می‌توان این ظرفیت را ارتقا بخشید. جریان‌سازی‌ها از همین ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی است که اتفاق می‌افتد. اگر تمام خانواده‌ها خود را مکلف به آموختن و پیاده‌سازی مبانی کنند، قطعاً شاهد آینده‌ای قرآنی خواهیم بود. با استفاده از همین ظرفیت‌ها می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت آموزش‌های تخصصی هدایت کرد.

اسکندری تعدد و تنوع رشته‌های قرآنی در این مسابقات را قابل تحسین دانست و اظهار کرد: تنوع رشته‌های این مسابقات را کمتر در سایر مسابقات شاهد هستیم. تنوع رشته باعث ایجاد انگیزه می‌شود، چراکه تمام اعضای یک خانواده با هر سطح توان، استعداد و علاقه می‌تواند شرکت کند. در سایر مسابقات تقریباً با وجود تخصصی بودن فقط افراد حرفه‌ای شرکت داشته و این تخصصی بودن باعث کاهش ثبت‌نام می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه پالایشگاه در حوزه آموزش نیز با جدیت وارد شده و برنامه‌هایی در این راستا ویژه علاقه‌مندان با استفاده از اساتید دایر کرده است. این آموزش‌ها از سال گذشته آغاز شده و باعث شده آمار امسال دو برابر سال قبل باشد. قرآن‌آموزان هر سال آماده‌تر از قبل هستند و این روند پیشرفت آرام آرام اتفاق خواهد افتاد. در کنار آموزش از مشوق‌های معنوی و مادی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان نباید غافل شد.

اسکندری نظم برگزاری مسابقات امسال در بخش اجرایی و داوری را بهتر از سال‌های گذشته دانست و اضافه کرد: وجود نقاط مثبت متعدد زمینه رشد مسابقات را فراهم می‌کند. برای داشتن مسابقه‌ای قوی باید تمام عوامل قوی ظاهر شوند و مسابقات پالایشگاه به این سمت در حال حرکت است.

شرکت‌کنندگان از رشد خوبی نسبت به سال قبل برخوردار بودند

طیبه کاظمی، داور بخش حفظ عمومی مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند بیان کرد: این دوره از مسابقات در رده‌های سنی مختلف برگزار شد. بانوان بزرگسال در رشته حفظ سوره مبارکه «جمعه و واقعه» با یکدیگر رقابت کردند. بیشتر افراد در رشته حفظ ویژه گروه 1، 2 و 3 شرکت داشتند در گروه 4، 5 و 6 شرکت‌کننده‌ای نداشتیم و در بخش همسران نیز چند شرکت‌کننده حضور داشتند.

طیبه کاظمی، داور مسابقات قرآن

وی ادامه داد: سال‌های قبل نیز داور مسابقات پالایشگاه بودم و متسابقان امسال از رشد خوبی نسبت به سال‌های قبل برخوردار بودند. نونهالان با شوق و ذوق بسیار در مسابقات حضور دارند، که این حضور نویدبخش روزهای خوبی است و باید از این فرصت استفاده کنیم. بنده با حضور همان کودکی که باید در ادای کلمات و اعراب کمکش کرد بسیار موافقم و باید از این فرصت ایجاد شده نهایت بهره را برد.

داور بخش حفظ عمومی مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند اضافه کرد: حضور بانوان با وجود مشغله کاری متعدد در مسابقات و اهتمام به حفظ روزنه امیدی است که بتوان گامی مؤثر در این عرصه برداشت و در نگاه بلندتر به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اهتمام ورزید. امید است این روزنه‌ها برای همیشه ماندگار باشد و زمینه‌ای برای پیشرفت باشد. برگزاری دوره‌های آموزشی که در یک سال اخیر برنامه‌ریزی شد، دریچه‌ای رو به پیشرفت است و نباید اجازه داد این دریچه نور خاموش شود.

فعالیت‌های متنوع کانون شهید سلیمانی؛ ویژه کارکنان پالایشگاه

لیلا سلیمی، شرکت‌کننده رشته صحیح‌خوانی قرآن نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: برگزاری این مسابقات در جایگاه خود قابل تحسین است و شور و هیجان شرکت‌کنندگان به‌ویژه نونهالان و نوجوانان باقی داوطلبان را سر ذوق می‌آورد.

وی آموزش مستمر را یکی از دلایل رشد دو برابری آمار متسابقان امسال عنوان کرد و افزود: آموزش اعتماد به‌نفس افراد را افزایش داده و باعث می‌شود داوطلبان با جرئت بیشتری در میدان مسابقات حاضر باشند. تقریباَ اکثر دستگاه‌ها و ادارات مسابقات فرهنگی و قرآنی ویژه کارکنان و خانواده جامعه هدف خود برگزار می‌کنند، اما تنوع رشته‌های این مسابقات به‌گونه‌ای طراحی شده که تمام افراد با اندک آموزشی می‌توانند داشته‌های خود را ارائه داده و سهمی از این فعالیت‌ها داشته باشند.

این متسابق قرآنی اضافه کرد: کانون شهید سلیمانی وابسته به پالایشگاه در طول سال برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی را در دستور خود دارد و در کنار فعالیت‌های کاری از آموزش‌های مختلف ویژه تمامی سنین غافل نیست، چراکه ارتقای روحیه معنوی باعث می‌شود تا اقدامات خدمت‌رسانی به نظام و مردم بهتر انجام شود.

آموزش؛ رمز رسیدن تلاش‌ها به نتیجه مطلوب 

فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن، مدرس حوزه و دانشگاه و داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند، سطح این دوره از مسابقات را خوب توصیف کرد و افزود: بها دادن به قرآنیان شایسته است به شرط آنکه زیرساخت آن نیز خوب باشد. خوشبختانه شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) به جامعه قرآنی و استقبال‌کنندگان از مسابقات بهای لازم را می‌دهد، اما آن‌طور که لازم است روی جامعه هدف کار نشده و در حدانتظار قوی ظاهر نمی‌شوند.

فهیمه جفرسته، داور مسابقات قرآن

وی ادامه داد: قریب به 30 حافظ را داوری کردم که اکثر آنان اشکالات کوتاه و کشیده‌ای و حسن حفظی داشتند. به نظر بنده قبل از برگزاری مسابقات باید زیرساخت‌ها از جمله کلاس‌های آموزشی فراهم شود. با توجه به اینکه این مسابقات قدمتی طولانی داشته و هر سال در حال برگزاری است انتظار می‌رود تحت آموزش قرار گیرند تا زحمات انجام شده به نتیجه مطلوب منتج شود.

جفرسته اضافه کرد: با توجه به دوره‌های آموزشی برگزار شده، سطح شرکت‌کنندگان قدری از سال گذشته بهتر شده بود، اما این سطح کافی نیست. تعداد شرکت‌کنندگان در رشته حفظ تخصصی به نظر کمتر از سال گذشته بود، چراکه مسابقات زودتر به اتمام رسید. حافظان در بخش‌های صوت، لحن و حسن حفظ ضعیف بودند که باید روی آنان کار شود.

تنوع رشته‌ها فرصت حضور اعضای خانواده در مسابقات را فراهم می‌کند

مهدی عسگری، شرکت‌کننده در رشته مفاهیم نیز به ایکنا گفت: سال‌های قبل در رشته نهج‌البلاغه شرکت داشتم و امسال بنا به علاقه‌ای که به ترجمه قرآن داشتم در این رشته شرکت کردم. خوشبختانه پالایشگاه برنامه‌های خوب فرهنگی و قرآنی را در دستور کار خود قرار داده است و دغدغه آنان باعث می‌شود تا موج قرآنی بین کارکنان و خانواده آنان ایجاد شود.

وی اطلاع‌رسانی مسابقات را خوب ارزیابی کرد و افزود: تبلیغات و اطلاع‌رسانی یکی از ابزارها برای حضور مردم در فعالیت‌های قرآنی است و خوشبختانه پالایشگاه این مهم را مدنظر قرار داده است. اطلاع‌رسانی به‌موقع باعث می‌شود تا افراد با آمادگی بهتری در مسابقات شرکت کنند.

شرکت‌کننده مسابقات قرآن شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با اشاره به تنوع رشته‌ها بیان کرد: با توجه به گستردگی رشته‌ها هریک از اعضای خانواده در رشته‌های مورد علاقه‌ایشان فرصت حضور دارند. همه می‌دانیم گرایش به قرآن و اهل‌ بیت(ع) زمینه بروز معضلات و آسیب‌های اجتماعی را می‌کاهد و ضروری است تمام مسئولان فرهنگی و قرآنی در این راستا برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند.

سبحان عسگری، دانش‌آموز کلاس هفتم از شهرستان ملایر و شرکت‌کننده در رشته صحیح‌خوانی، فعالیت در حوزه قرآن را یکی از علاقه‌های خود بیان کرد و افزود: از دوران کودکی در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کنم. هر سال در مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز شرکت دارم و امسال نیز برای دومین بار در مسابقات پالایشگاه شرکت کرده‌ام.

وی آموزش را رمز موفقیت نوجوانان قرآنی برشمرد و اضافه کرد: بدون تردید آموزش تخصصی و حرفه‌ای ما را به نتیجه دلخواه خواهد رساند. همه چیز بستگی به خودمان و تمرین‌های انجام شده دارد. بیشتر در زمان استراحت به آموزش می‌پردازم. استفاده از فضای مجازی و کلاس‌های حضوری ما را به اهداف خواهد رساند.

ادامه دارد...

انتهای پیام
captcha