مسابقات قرآن میدان تحویل آموخته‌هاست
کد خبر: 4195208
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
ایکنا گزارش می‌دهد

مسابقات قرآن میدان تحویل آموخته‌هاست

داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند ضرورت آسیب‌شناسی و بررسی ابعاد مسابقات قرآن قبل و پس از برگزاری را مهم توصیف کرد و گفت: مسابقات قرآن میدان تحویل آموخته‌هاست و باید برای این مهم برنامه داشت.

چهره های قرآنی استان مرکزی

بخش شفاهی مرحله مقدماتی بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند، جمعه، 29 دی‌ماه با حضور 650 شرکت‌کننده در رشته‌های  قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، حفظ تخصصی، حفظ موضوعی، حفظ عمومی، مفاهیم، نهج‌البلاغه، اذان و قصه‌گویی در گروه‌های مختلف سنی برگزار شد. مرحله کتبی این دوره از مسابقات نیز پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه جاری همزمان با سالروز میلاد حضرت علی(ع) با حضور یک هزار داوطلب برگزار می‌شود. بخش اول گزارش مرحله شفاهی با تیتر «مسابقات با تقویت زیرساخت‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسد» منتشر شد و در ادامه، بخش دوم این گزارش را با هم می‌خوانیم.

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با اشاره به داوری رشته‌های قرائت تقلیدی، تحقیق و اذان به خبرنگار ایکنا از استان مرکزی گفت: برگزاری مسابقات در دامنه‌ای با این وسعت، شور و ذوق شرکت‌کننده بسیار قابل تحسین است و باید از عوامل اجرایی آن جهت دغدغه‌مندی قدردانی کرد.

ضرورت تعریف چشم‌انداز برای مسابقات قرآن

وی ادامه داد: گاه شاهدیم ادارات برای برگزاری مسابقات فنی، تخصصی و حرفه‌ای با کمبود بودجه مواجه هستند و در مقابل در برخی ادارات یا شرکت‌ها بودجه هست، اما ساز‌وکار درستی برای مسابقات دیده نمی‌شود. شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند در پشتیبانی مالی مشکلی ندارد، اما چشم‌انداز صحیح و ساختار درستی را در این مسابقات شاهد نیستیم.

مختاری ضرورت تعریف برنامه‌ای سه ساله جهت استعدادیابی، دعوت از اساتید و آموزش تخصصی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر نتیجه کار آموزش به مسابقات منتج می‌شود، قطعاً نتیجه‌ای بهتر را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه استقبال خانواده‌ها از این مسابقات به‌دلیل تنوع رشته‌ها، تشویق‌های مالی، برگزاری در روز جمعه بسیار مطلوب است، اما از نظر فنی و تخصصی شرکت‌کنندگان آموزش ندیدند و اگر هم آموزش انجام شده؛ کافی نیست.

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن

وی در تکمیل توضیحات خود گفت: به‌طور مثال در بخش اذان بیش از 80 یا 90 درصد صحت قرائت اذان را نمی‌دانستند. حتی این افراد فتحه، کسره و ضمه که باعث ابتدایی است را رعایت نمی‌کردند، رعایت نکات فنی و تخصصی که جای خود دارد. انتظار و تقاضای ما از عوامل پالایشگاه این است که برای برگزاری مسابقات کمیته‌ای فنی و تخصصی تشکیل داده و برنامه‌ای آموزشی متناسب با گروه‌های مختلف سنی در نظر بگیرند.

این داور مسابقات با یادآوری و تأکید بر اقدامات قابل تحسین پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند اضافه کرد: سالن‌های مملو از جمعیت بسیار قابل توجه است که از کنار آن نباید گذشت. همه داوطلبان عاشقانه برای قرآن پیش‌قدم می‌شوند، اما برای مشاهده نتیجه بهتر باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

مسابقات مقدماتی به نوعی آزمون سطح‌بندی است

مختاری در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان قبل از برگزاری مسابقات آزمون سطح‌بندی برگزار کرد، گفت: سطح‌بندی یا آزمون اولیه امری منطقی به نظر می‌رسد، اما به‌قدری ضعف در قرائت وجود دارد که اگر قرار است آزمون سطح‌بندی برگزار شود، از آمار فعلی شاید فقط حدود 5 تا 10 درصد به مسابقات مقدماتی راه پیدا کنند. مسابقات مرحله مقدماتی خود به نوعی سطح‌بندی است و از هر 10 نفر این افراد سه نفر آمادگی آموزش تخصصی دارند و می‌توان از همین روزها برای آموزش افراد دارای استعداد اقدام کرد.

وی ادامه داد: حدود 650 نفر شرکت‌کننده در بخش شفاهی از سوی اساتید و داوران خوب استان ارزیابی شده و محک خوردند، اما مهم این است که پس از مسابقات برای افراد دارای مهارت و استعداد برنامه‌ریزی انجام شود. مسابقات مرحله مقدماتی به اتمام رسید و فرصت خوبی است تا برای آموزش با نظرخواهی از اساتید و داوران حاضر برنامه‌ریزی شود.

این مدرس دانشگاه افزود: در اکثر ادارات شاهدیم وقتی سفره مسابقات برچیده می‌شود تقریباً تا سال آینده و مسابقه‌ای دیگر باز نمی‌شود. آسیب‌شناسی و بررسی ابعاد مسابقات قبل و پس از برگزاری بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. می‌توان قبل از برگزاری مسابقات از تعدادی داوران و اساتید قرآن دعوت به همفکری کرد. حتی می‌توان بخشی از جوایز عمومی را به شرکت در کلاس‌های آموزشی اختصاص داد.

وی ادامه داد: بهره‌مندی از گروه مجازی را نباید فراموش کرد. می‌توان شرکت‌کنندگان را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد و در فضای مجازی آموزش داد. مسابقات میدان تحویل آموخته‌هاست. اگر داوطلبان همانی بودند که هستند و این مهم سطح مسابقات را کاهش می‌دهد که مورد پسند ما نیست.

نتیجه تنوع رشته‌ها، توسعه فرهنگ قرآنی است

علی عظیمی‌زاده، داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند سطح برگزاری این دوره از مسابقات قرآن را متوسط توصیف کرد و گفت: داوطلبان در رشته صحیح‌خوانی قرآن تقریباً خوب بودند، اما نیاز است در بخش تجوید بیشتر کار کنند. استعدادهای خوبی بین این افراد بود که باید استعدادیابی شده و مورد آموزش قرار بگیرند.

علی عظیمی زاده، داور مسابقات قرآن

وی تمرین مستمر را یکی از عوامل موفقیت دانست و ادامه داد: به داوطلبان شرکت در مسابقات توصیه می‌کنم هیچ‌گاه از تمرین مستمر دور نباشند، چراکه با تمرین و آموزش شاهد تربیت حافظان و قاریان خوبی در سال‌های آینده خواهیم بود.

عظیمی‌زاده تنوع رشته‌ها را یکی از عوامل جریان‌سازی قرآنی دانست و گفت: مسابقات باید به سمت جریان‌سازی مفاهیم قرآنی پیش روند. گاه افراد شاید نتوانند حافظان خوبی باشند، اما در سایر رشته‌ها مستعد بوده و توان پیشرفت داشته باشند. تفکیک رشته‌های قرآنی هم به ایجاد موج قرآنی و هم فضاسازی قرآنی منتج خواهد شد که این مهم به توسعه فرهنگ قرآنی بسیار کمک‌کننده است.

فعالیت‌های قرآنی به مسابقات محدود نشود

محمدرضا عسگری، داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند بیان کرد: شرکت کودکان و نوجوانان در مسابقات قرآن، اولین گام حضورشان در محافل قرآنی و حرکت در مسیر کلام وحی است، اما سرمایه‌گذاری در این عرصه بسیار مهم است و فعالیت‌ها را نباید فقط به برگزاری مسابقات محدود کرد.

محمدرضا عسگری، داور مسابقات قرآن

وی حضور دانش‌آموزان در محافل و جلسات آموزش را مورد تأکید قرار داد و افزود: به نظر بنده مسابقات متوسط رو به پایین بود و نیاز است تا روی این سرمایه‌های قرآنی بیشتر کار شود. البته حضور همین افراد که تعداد قابل توجهی هم بود جای بسی خوشحالی و ارزشمند است، اما در این حد نباید متوقف شد و برای پیشرفت‌های بعدی چشم‌انداز تعریف کرد تا در سال‌های آینده شاهد ترقی این افراد باشیم و شرکت‌کنندگان امروز در رشته صحیح‌خوانی سال‌های بعد در سایر رشته‌ها شرکت کنند.

قرآن؛ پناهگاه امن نوجوانان

سیده‌طاهره حسینی، شرکت‌کننده در مسابقات قرآن و همسر مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با اشاره به سبقه فعالیتی خود در حوزه قرآن و شرکت در مسابقات این شرکت، ضرورت فعالیت در حوزه قرآن را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ضرورت فعالیت‌های قرآنی را باید با اقدامات شوم و توطئه دشمنان مقایسه کرد. وقتی آنان برای ایجاد فتنه، توطئه، خروج نوجوانان و جوانان ما از خانواده و مبانی اعتقادی لحظه‌ای آرام نیستند، می‌طلبد که ما نیز در مقابل به تقویت مبانی اعتقادی جامعه هدف خود بپردازیم و برای رسیدن به اهداف ابزار و گزینه‌ای بهتر از قرآن و اهل‌ بیت(ع) نداریم.

وی قرآن و اهل‌ بیت(ع) را پناهگاه امنی برای نوجوانان و جوانان برشمرد و اضافه کرد: باید پذیرفت برای موفقیت در این مسیر باید هزینه کرد و وجود مشوق‌های مادی و معنوی نیز بی‌تأثیر نیست. حضور نوجوانان حتی با نگاه مادی، زمینه انس بیشتر آنان با این مصحف شریف در آینده را فراهم می‌کند. ما باید برای حرکت آنان در مسیر «الله» زمینه‌سازی کنیم.

حسینی مسابقات قرآن را زمینه‌ساز تغییر سرنوشت‌ها دانست و ادامه داد: حضور جمع کثیری از جامعه هدف در مسابقات برای ما بسیار ارزشمند است و اگر ما بتوانیم سرنوشت تعدادی از داوطلبان را تغییر دهیم رسالت خود را به سرانجام رسانده‌ایم. تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی در مقابل قرآن تکلیف دارند و باید در شرایط فعلی که دشمن از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کند، تمام هم‌و‌غم خود را در این مسیر قرار دهند.

وی در پاسخ به نظر برخی از داوران که از سطح شرکت‌کنندگان راضی نبودند، گفت: سال‌هاست که افراد در مسابقات قرآن پالایشگاه شرکت می‌کنند و خودم سال‌هاست با خانواده شرکت‌کننده در این مسابقات هستیم. سال‌های قبل ضعف در داوطلبان بسیار بیشتر از این بود. دوره‌ای با مسئولیت آقای رجبی از اساتید و داوران استفاده شد که در این برهه زمانی شاهد رشد افراد بودیم، اما با تصدی‌گری تعدادی دیگر از مدیران آموزش متوقف و مورد غفلت قرار گرفت. امروز پس از دو سال، بار دیگر شاهد ایجاد موج قرآنی در پالایشگاه هستیم.

حسینی اضافه کرد: افراد قوی امروز، آموزش دیده‌های دیروز هستند و افراد جدیدالورود نیز با حضور در دوره‌های آموزشی که از سال گذشته در حال برگزاری است پیشرفت خواهند کرد. این مسابقات برخوردار از تنوع رشته‌ای و در گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود که امکان حضور را برای تمام اعضای خانواده فراهم می‌کند.

برگزاری آزمون سطح‌بندی قبل از برگزاری مسابقات قرآن

شیما احمدی، داور مسابقات قرآن پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات را به نسبت مشابه سال قبل بهتر توصیف کرد و گفت: سال گذشته حفظ عمومی را داوری کردم و امسال رقابت‌ها در رشته حفظ ویژه نزدیک‌تر بود و باعث شد تا داوری سخت‌تر باشد.

وی به داوطلبان توصیه کرد در بخش‌های صوت، لحن و حسن حفظ خود را تقویت کنند تا بتوانند نتایج بهتری به دست آورند. همچنین حضور در دوره‌های آمادگی کمک می‌کند تا داوطلبان با آمادگی بیشتری حضور داشته باشند. حتی می‌توان قبل از شروع مسابقات آزمون سطح‌بندی برگزار کرد تا افراد با توان رقابتی قابل قبول‌تر شرکت کنند. حضور تمام افراد در مسابقات باعث کاهش کیفیت و زمان‌بر بودن می‌شود.  

برنامه قرآنی پالایشگاه برای پیشرفت داوطلبان ادامه دارد

سیدابوطالب امینی، مدیر روابط عمومی و دبیر شورای فرهنگی شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند نیز در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه این مجموعه، تعداد جامعه آماری شرکت‌کننده در مسابقات را یک هزار و 650 نفر اعلام کرد و در پاسخ به گلایه داوران از سطح شرکت‌کنندگان گفت: خوشبختانه این جامعه هدف در اختیار است و اقدامات آموزشی ویژه علاقه‌مندان از سال گذشته آغاز شده تا افراد مبتدی تحت آموزش‌های تخصصی و بهتر قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بنده هیچ‌گاه مسابقات را فضایی فقط برای رقابت نمی‌بینم، چراکه هدف ما از خروجی از مسابقات جریان‌سازی و ایجاد موج قرآنی در سطح پالایشگاه و در ادامه آن در سطح جامعه است. باید دید داوطلبان ما از کجا به کجا رسیدند و نمی‌توان آنان را با شرکت‌کنندگان مسابقات تخصصی و حرفه‌ای که فقط افراد آموزش دیده شرکت می‌کنند مقایسه کرد. ما داوطلبان را نسبت به سال‌های قبل خودشان مقایسه کرده و برای ارتقا و پیشرفت آنان برنامه داریم.

امینی با بیان اینکه با بهره‌گیری از اساتید و مربیان حاذق استان کلاس‌های آموزش قرآن در کانون شهید سلیمانی به دو صورت مجازی و حضوری در حال انجام است و این آموزش‌ها کماکان ادامه دارد، اظهار کرد: تمام تلاش بر این است که در رشته‌های شفاهی سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد. چشم‌انداز ما جهت تربیت نوجوانان و جوانان، کسب موفقیت در مسابقات کشوری و تربیت قاریان و حافظان حرفه‌ای است.

دبیر شورای فرهنگی پالایشگاه نفت شازند ادامه داد: برخی از خانواده‌های ساکن شازند از نبود کلاس قرآن گلایه داشتند که برای آموزش این افراد نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است. از همین مسابقات به بعد برنامه‌ها جهت آموزش متقاضیان از این شهرستان اعمال خواهد شد. با توجه به آموزش‌های صورت گرفته 800 نفر سال قبل به یک هزار و 650 رسید که این امر جای خرسندی دارد.

وی افزود: نباید از توجه به انجام اقدامات انگیزشی و تشویقی غفلت کرد. دشمنان برای رسیدن به اهداف خود هزینه‌های کلان و سرسام‌آور می‌کند و در مقابل ما نیز با رعایت پرهیز از ریخت‌و‌پاش‌های گزاف و اسراف، باید برای قرآن و آموزش مبانی الهی هزینه کنیم. قرآن و اهل‌ بیت(ع) کشتی نجات هستند و تکلیف همه ما مسئولان این است که در حد بضاعت و توان خود در این مسیر گام برداشته و کار را به فردا و دیگران محول نکنیم. در مسیر اقدامات باید ریل‌گذاری درست انجام شود تا مسئولان بعدی ادامه مسیر را پیش روند.

یادآور می‌شود، در جریان برگزاری این مسابقات از فاطمه الماسی، نفر اول رشته قرائت تحقیق و مسعود کرمی، نفر دوم رشته مفاهیم که در مسابقات قرآن وزارت نفت صاحب رتبه شدند نیز تجلیل شد.

همان‌طور که می‌دانیم آموزش رکن اصلی کسب موفقیت در مسابقات قرآنی است و خوشبختانه مسئولان پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با گزارش سال گذشته ایکنا و ضرورت آموزش این اقدام پسندیده را عملیاتی کردند. امید است با اهتمام بیشتر و بهره‌گیری از اساتید بومی و غیربومی بتوان شاهد موفقیت هرچه بهتر داوطلبان در مراحل بعدی مسابقات باشیم. استفاده از ظرفیت خانواده در این مسابقات را در کمتر مسابقه‌ای شاهد هستیم که این امر می‌تواند به برگزاری مسابقات خانوادگی در این مجموعه منتج شود.

انتهای پیام
captcha