چگونه از ماه رجب بیشترین بهره‌مندی را کسب کنیم
کد خبر: 4195308
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

چگونه از ماه رجب بیشترین بهره‌مندی را کسب کنیم

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری(ره) شهرستان بهار با تأکید بر اینکه انسان در مسیر بندگی با سختی‌ها و موانع بسیاری رو به رو است، گفت: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان سه زمان خاصی است که خداوند به‌عنوان فرصت ویژه‌ای به انسان عطا کرده تا بتواند رشد صعودی در مسیر بندگی را طی کند.

حجت‌الاسلام علی اصغر زارعی، مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری شهرستان بهار،حجت‌الاسلام علی‌اصغر زارعی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری(ره) شهرستان بهار، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: آنچه از آیات و روایات اهل بیت(ع) برداشت می‌کنیم، انسان در مسیر بندگی با سختی‌ها و موانع بسیاری رو به رو است که این موانع را شیاطین جن و انس برای انسان ایجاد می‌کنند، خداوند برای رهایی انسان از این دام‌ها زمان‌ها و مکان‌هایی را قرار داده که انسان با توسل به آنها بتواند نیرو بگیرد. برای نمونه در روایات داریم اماکن مقدسی همچون مکه، مدینه و کربلا اماکن زیارتی هستند که از فضیلت معنوی بسیاری برخوردارند.

وی ادامه داد: از بین زمان‌ها نیز ماه‌های رجب، شعبان و رمضان سه زمان خاصی است که خداوند به‌عنوان فرصت ویژه‌ای به انسان عطا کرده تا بتواند رشد صعودی در مسیر بندگی را طی کند. این ماه وقتی برای ما کارایی خواهد داشت که خود را در معرض بهره‌مندی قرار دهیم. چنانچه یک بطری را در یک اقیانوس بی‌کران بیاندازیم و یک حشره در دل این بطری باشد، با وجود اینکه در دل اقیانوس بی‌کران است، ممکن است از تشنگی تلف شود بنابراین لازم است وقتی در چنین فرصت زمانی قرار گرفته‌ایم آمادگی‌های لازم را برای بهره‌مندی از این ماه در خود ایجاد کنیم.

رجب؛ مقدمه‌ای برای ورود به رمضان

زارعی با تأکید بر اینکه رجب مقدمه‌ای برای ورود به ماه رمضان است، افزود: اگر بخواهیم شب قدر را به درستی درک کنیم‌ باید از شناخت جایگاه ماه رجب مطلع باشیم و به آن عمل کنیم. گرچه این فضیلت و زمینه‌های لازم برای خودسازی در ماه‌های شعبان و رجب قرار داده شده است اما اگر انسان غرق در رحمت خداوند باشد و نتواند از آن استفاده کند بی‌بهره خواهد ماند. مانند چنین حالتی در بسیاری از اطرافیان پیامبر اکرم(ص) وجود داشته که از وجود پیامبر(ص) که رحمت الهی بود نتوانستند استفاده کنند و بعضاً با وی دشمنی نیز کردند.

وی تصریح کرد: توجه و عدم غفلت از ماه رجب، اولین کلید استفاده از این ماه مبارک است، در صورتی که انسان متوجه فضیلت و بزرگی این ماه باشد که از آن غفلت نکند؛ چراکه ایام ماه رجب ایام خاصی است، به هر میزانی که توجه داشته باشیم سر چه سفره‌ای قرار گرفته‌ایم آمادگی لازم را کسب کرده‌ایم.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری اظهار کرد: این توجه با مطالعه آیات و روایات به‌دست می‌آید با مطالعه توصیه‌های بزرگان اخلاق و معرفت همچون آیت‌الله بهجت، آیت‌الله طباطبایی و... این توجه کسب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توجه به اهمیت این ماه مقدمات بهره‌مندی از آن را فراهم می‌کند، افزود: همین که در این مسیر قرار بگیریم راه برای رشد صعودی و معنوی انسان باز می‌شود. توجه به مضامین ادعیه، نمازها، اذکار و دعاهای این ماه یکی دیگر از راه‌های کسب آمادگی انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان و درک شب قدر است.

روایت «مَلِک داعی»؛ نمونه فضیلت ماه مبارک رجب

زارعی با اشاره به روایت معروف و مشهور «ملک داعی» در زمینه فضیلت ماه رجب، گفت: این روایت از کتاب المراقبات آیت‌الله تبریزی ذکر می‌شود، در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌شود، خداوند هر شب از شب‌های ماه رجب فرشته‌ای به‌عنوان داعی را از آسمان هفتم به زمین می‌فرستد که این فرشته هر شب تا صبح فریاد می‌کند خوشا به حال تسبیح‌کنندگان، این ملک داعی از خداوند ندا می‌دهد که فرمانبردار کسی هستم که او فرمانبردار من است، بخشنده کسی هستم که اهل بخشایش است و... این ماه، ماه رحمت من است و هر کسی که مرا بخواند آن را اجابت می‌کنم. این ماه رشته‌ای بین خداوند و بندگانم است که هر کس آن‌را بگیرد گمراه نخواهد شد.

وی  در پایان اظهار کرد: اگر انسان متوجه بزرگی و عظمت این ماه شود اما از آن استفاده‌ای نکند و عملی در این ماه انجام ندهد در حقیقت بهره‌ای از بزرگی و عظمت این ماه نبرده است. عمل کردن به آنچه انسان درک کرده است موجب می‌شود موانع بهره‌مندی بیشتر و بهتر برطرف شود و همین امر انگیزه و انرژی معنوی انسان را برای ادامه مسیر بیشتر خواهد کرد و موجب رشد معنوی انسان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha