توافق جدید لیبی و لبنان درباره پرونده ناپدیدشدن «امام موسی صدر»
کد خبر: 4196008
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

توافق جدید لیبی و لبنان درباره پرونده ناپدیدشدن «امام موسی صدر»

سفر یک هیئت رسمی از لیبی به بیروت، ماجرای دستگیری «هانیبال قذافی»، فرزند رهبر سرنگون‌شده لیبی را از حالت رکود خارج و بار دیگر موضوع ناپدیدشدن امام موسی صدر و دو همراه وی در سال 1978 را مطرح کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز: سفر یک هیئت رسمی از لیبی به بیروت، ماجرای دستگیری هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر سرنگون‌شده لیبی را از حالت رکود خارج و بار دیگر موضوع ناپدیدشدن امام موسی صدر و دو همراه وی در سال 1978 میلادی را مطرح کرد.
 
یک منبع قضایی لبنانی امروز (جمعه 26 ژانویه) به «الشرق» گفت که هیئت لیبی به ریاست علی اشتوی، معاون وزیر دادگستری این کشور در امور پلیس قضایی و شماری از قضات و افسران امنیتی لیبی در بیروت با هنری الخوری، وزیر دادگستری لبنان و حسن الشامی، رئیس کمیته پیگیری پرونده امام موسی صدر دیدار کرد.
 
این منبع گفت: در این دیدار، مذاکراتی صریح و مثبت انجام شد و اعتماد میان دو طرف را بازسازی کرد.
 
این منبع قضائی اعلام کرد که هیئت لیبی وعده داد که به نامه‌های دادستان پرونده ناپدیدشدن امام موسی صدر که در آنها خواستار اطلاعات از 13 شخصیت امنیتی و سیاسی رژیم معمر قذافی، از جمله عبدالسلام جلود، شده بود پاسخ دهد. دادگاه لبنان خواستار بازپرسی از این مقامات شده است.
 
بازپرس قضایی لبنان، هانیبال را به پنهان کردن اطلاعاتی که درباره سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش می‌دانست و مسئولیت مستقیم در قبال زندان‌های سیاسی، از جمله زندانی که امام صدر در آن به سر می برد، متهم کرده است.
 
این منبع قضایی یادآور شد که دادستان عمومی لبنان در پایان سال 2015 میلادی بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوی مقامات لیبی و انتشار بین‌المللی حکم از طریق اینترپل، دستور بازداشت هانیبال را صادر کرد و شواهد و مدارک ثابت می‌کند که وی درباره پرونده اختفای امام موسی صدر کاملا اطلاعات دارد.
 
مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز، معمر قذافی، رئیس‌جمهور پیشین و سرنگون‌شده لیبی را مسئول ناپدید شدن امام موسی صدر می‌داند که آخرین بار در 31 اوت 1978 در لیبی دیده شد و پس از آن با دو همراه خود ناپدید شد.
 
از زمان پایان حکومت قذافی در سال 2011، جنبش‌های سیاسی لبنان از مقامات لیبی خواستار روشن‌شدن سرنوشت صدر و دو همراهش شده‌اند و می‌گویند که عبدالله السنوسی، مدیر سابق اطلاعات لیبی، همه چیز را در مورد امام موسی صدر می‌داند.
انتهای پیام
captcha