شیخ جعفر مجتهدی از راه توسل به اهل‌ بیت(ع) به مقامات عالیه رسید
کد خبر: 4196838
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

شیخ جعفر مجتهدی از راه توسل به اهل‌ بیت(ع) به مقامات عالیه رسید

عارف ولایی مرحوم جعفر آقا مجتهدی کیمیای واقعی را در محبت و توسل به اهل‌ بیت(ع) دید و در اثر ترک گناه و مجاهدت فراوان همراه با توسل به اهل‌ بیت(ع) توانست به مقامات عالیه برسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسوی مطلقحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق از اساتید اخلاق و عرفان اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا درباره شخصیت  مرحوم شیخ جعفر آقا مجتهدی تبریزی گفت: عارف واصل مرحوم جعفر آقا مجتهدی شخصیتی بود که کیمیای واقعی را محبت و توسل به اهل‌بیت(ع) دید. ایشان در اثر ترک گناه، مجاهدت فراوان و توسل به اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) به مقامات عالیه رسیده بود و چشم باطن‌شان باز شده بود و آنچه نادیدنی بود می‌دید و این مسیر برای هر کس که این راه را برود باز است و هیچ استثنایی ندارد. 

سیره و سبک سلوکی این عارف دلداده اهل‌ بیت(ع) عمدتاً در سه چیز خلاصه می‌شد: اول اینکه ترک معصیت؛ چون ترک معصیت سبب می‌شود انسان حال دلش خوب بشود و آرامش وجدان پیدا کند و به کمالات برسد. نکته دوم در سبک سلوکی ایشان، توسل بود. توسل به سیر انسان سرعت می‌بخشد، لذا انسان زودتر به مقصد می‌رسد و در بین توسلات ایشان به سیدالشهدا(ع) توسل ویژه داشت و همچنین به حضرت مهدی(عج) زیاد استغاثه می‌کرد. 

نکته سوم در سبک سلوکی ایشان خدمت به خلق بود. خدمت به مردم سبب باز شدن گره‌های زندگی و باعث جلب رحمت حضرت حق می‌شود و کلاً خدمت به خلق از هر نوع آن دارای اهمیت ویژه‌ای در روایات است و به تعبیر یکی از استادان ما: بهترین خدمت به خلق آشنا کردن آنان به خدا و حجت خدا امام زمان(عج) است. 

ارتباط شیخ جعفر آقا با امام زمان(عج) یک ارتباط عاشقانه و همیشگی بود، حقیقتاً حضرت مهدی(عج) در زندگی ایشان حضور داشت و مهدی‌باور بود، در نتیجه مهدی‌یاور شده بود و بسیار اهل استغاثه به حضرت بود. 

بهترین راه تهذیب نفس از نظر مرحوم شیخ جعفر آقا مجتهدی عمل به شریعت و واگذاری تمام امور به خدا بود که قرآن نیز در آیه ۴۴ سوره غافر می‌فرماید: «وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ؛ و من کار خود به خدا وا می‌گذارم که او کاملاً بر احوال بندگان بیناست» و این از مهم‌ترین توصیه‌های شیخ جعفر آقا در تهذیب نفس و خودسازی بود. 

شیخ جعفر آقا دنبال کار باطل نمی‌رفت و دنبال کار مباح، مثل علوم غریبه هم نبود و وقتی این امور را ترک کرد برای ایشان فتح باب شد.

جامعه امروز خصوصاً قشر جوان نیاز بیشتری به آشنایی و ارتباط با اولیای الهی دارند که اکنون آثار آنها به‌ سهولت در اختیار است و جوانان این آثار را تهیه و مطالعه کنند و انس بگیرند و حضوری نیز در جلسات حضوری شرکت کنند تا لذت بندگی را متوجه شوند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha