بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از ۵۲۰۰ پروژه عمرانی در آذربایجان غربی
کد خبر: 4196997
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
استاندار آذربایجان غربی خبر داد

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از ۵۲۰۰ پروژه عمرانی در آذربایجان غربی

محمدصادق معتمدیان گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵٢٠٠ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی و افتتاح شده است کا از جمله آنها می‌توان به تکمیل بیمارستان نقده، اشنویه خوی و ..‌. اشاره کرد.

نشست خبری محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، ۱۰ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رونق تجارت بین‌الملل از طریق مرزهای استان اولویت اول ما بوده و در این راستا بازگشایی مرزهای جدید در دستور کار قرار دارد و موفقیت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است‌.

وی افزود: با بازگشایی مرز کیله‌رش روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون از آن تردد می‌کنند که این نشان از توسعه و رونق تجارت در این مرز است همچنین مرز پیرانشهر یکی از مرزهای مهم صادراتی استان است و تمام اصول فنی پایانه‌های مرزی از جمله ۲۴ ساعته کردن مرز و رقابتی کردن آن انجام شده است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در سایه برنامه‌ریزی‌های دقیق و با تاکید بر اشتراکات بین مردمان دو سوی مرزها برای دو سال متوالی زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین پیرانشهر راهی عتبات عالیات شدند و پیروان ادیان و مذاهب مختلف نیز در این مرز اقدام به برپایی موکب کرده بودند.

وی تصریح کرد: توسعه روابط با کشورهای منطقه با تاکید بر رعایت خط قرمزهای امنیتی کشور در اولویت قرار دارد و در این راستا دیدارها دوجانبه و چندجانبه با مسئولان کشورهای همسایه برگزار شده است، در نتیجه این دیدارها خط دوم لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه نیز در چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معتمدیان گفت: واگذاری برخی اختیارات به استانداران یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم بوده که موجب تسریع در انجام کارها شده است. 

بزرگی مساحت مناطق آزاد افتخار نیست

وی با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد متعدد بدون مطالعه و کارایی لازم اقدام درستی نیست، گفت: بزرگی مساحت منطقه آزاد افتخار نیست بلکه باید از این مناطق درآمد کسب کرد در حالی که منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور بوده در برابر منطقه آزاد ارس درآمد اقتصادی پایینی دارد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه توسعه استان متوازن نبوده و باید براساس ظرفیت‌های هر شهرستان اقدام به اجرای طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای کرد.

وی گفت: وجود معادن یکی از ظرفیت‌های استان بوده که متاسفانه از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی بهره‌ای برده نشده است برای بهره‌وری بهتر مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای اولین بار از سال گذشته در آذربایجان غربی آغاز شده و در مراحل پایانی قرار دارد و در این راستا ۲۲ هزار کیلومتر از محدوده هفت شهرستان جنوب استان مورد پایش قرار گرفته است.

معتمدیان خاطرنشان کرد: پهنه‌های معادن استان به افراد غیرفنی و ناصالح واگذار شده و آنها توانایی، تخصص و لازم را نداشته و همین موضوع باعث عدم بهره‌وری این معادن شده است.

وی اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵٢٠٠ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی و افتتاح شده است کا از جمله آنها می‌توان به تکمیل بیمارستان نقده، اشنویه خوی و ..‌. اشاره کرد.

اتصال ۴۱۲ روستا به شبکه ملی اینترنت

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: سال گذشته بیش از هشت هزار میلیارد تومان اعتبار جذب شد که نسبت به سال‌های ماقبل درصد جذب اعتبارات استان افزایش داشته در ۴۱۲ روستا پوشش اینترنتی و مخابراتی برقرار شده است و تا چند ماه آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اینترنت وصل می‌شوند.

احداث ۷۹۳ باب کلاس درسی

وی گفت: در دو سال گذشته ۷۹۳ کلاس درسی در سطح استان احداث شده و ۸۰۰ کلاس درسی نیز ناتمام مانده و آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر کشور از نظر حیث احداث بیشترین کلاس درسی است، در حال حاضر ۵۶۲ روستا به شبکه گاز وصل هستند و ۳۰۸ روستا که به دلیل صعب‌العبور بودن گاز ندارند و تا پایان سال آینده از بین این روستاها همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

معتمدیان با اشاره به آب‌رسانی به ۲۰۲ روستا گفت: ۶۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده و با هدف احیای دریاچه ارومیه برای اجرای دو پروژه زاب و ارس بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اجرای ۶۹۶ مورد طرح هادی خاطرنشان کرد: سفرهای شهرستانی با هدف شناسایی ضعف‌ها و مشکلات انجام می‌شود و ۱۸۲۶ مصوبه حاصل سفرهای شهرستانی بوده است.

احیای ۲۹۸ واحد تولیدی

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: ۲۹۸ واحد در قالب طرح یکشنبه‌های تولید احیا شده و در نتیجه این اقدامات و تزریق اعتبار به پروژه‌های اقتصادی نرخ بیکاری در استان کاهش یافته است.

 

 

انتهای پیام
captcha