عمودی‌سازی شهرها به نفع مردم جامعه نیست
کد خبر: 4197243
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷
عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

عمودی‌سازی شهرها به نفع مردم جامعه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در رابطه با مقایسه ساخت مسکن ویلایی و آپارتمان‌سازی گفت: در ظاهر برای تأمین زیرساخت‌ها شاید تفاوت اندکی در هزینه‌های ساخت آپارتمان‌های چند طبقه و مسکن‌های دوطبقه ویلایی باشد، اما درواقع با احتساب هزینه‌های مشاعاتی و همچنین هزینه‌های غیر مستقیم روشن می‌شود که این عمودی‌سازی به نفع مردم جامعه نیست.

محمد منان‌رئیسی، عضو ‌هیئت‌ علمی دانشگاه قمبه گزارش ایکنا از قم، محمد منان‌رئیسی، عضو ‌هیئت‌ علمی دانشگاه قم، در نشست تخصصی معماری و شهرسازی که در چارچوب چهارمین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون، امروز 11 بهمن‌ماه، در دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: انقلاب اسلامی توفیقات بسیار زیادی در عرصه‌های مختف داشته است اما در عرصه‌ای که بسیار نیاز به کار دارد و به موفقیت آنچنانی که باید نرسیده است، عرصه مسکن و شهرسازی است، بیان نقطه ضعف نشان از سیاه‌نمایی نیست بلکه به این خاطر است که همچون عرصه‌های دیگر در سال‌های آینده به توفیقات خوبی دست یابیم.

وی افزود: اینکه می‌گوییم در عرصه مسکن و شهرسازی کوتاهی شده است به این معنا که در دسترسی به مسکن استطاعت‌پذیر متأسفانه در جهان رتبه خوبی نداریم، سهم مسکن در سبد خانوار متوسط جهانی آن زیر 20 درصد است، این درحالی است که در کشور ما و در شهر تهران 60 درصد درآمد خانوار سهم تأمین مسکن می‌شود.

مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی تصریح کرد: در کنار دلایل مختلف و روشنی که همگان می‌دانند، یکی از دلایلی که موجب شوریدن مردم علیه رژیم منحوس پهلوی شد غفلت این رژیم از وضعیت مسکن مردم به ویژه در کلان شهرها همچون تهران بود، امام خمینی(ره) اولین پیام اقتصادی که بعد از انقلاب اسلامی صادر فرمودند در خصوص لزوم توجه حاکمیت(جمهوری اسلامی) در مورد مسکن بود.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در این پیام فرمودند که  در  زمان رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت‌بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود، حضرت امام خمینی(ره) در این پیام مسکن را صرفا یک چهار دیواری نمی‌بینند بلکه یک بعد اجتماعی برای آن در نظر می‌گیرند، چرا که اگر این امر درست پیگیری و طراحی نشود از این ظرف نامتناسب تبعات نامناسب با گفتمان انقلاب اسلامی بروز و ظهور پیدا می‌کند که هم‌اکنون این اتفاق افتاده است.

منان‌رئیسی گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 1370 می‌فرمایند اگر بخواهیم به مسائل عمومی نظام جمهوری اسلامی با یک اولویت‌بندی نگاه کنیم شاید  بشود گفت که مسئله زمین و حل سریع آن در ردیف اول قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: ما در رابطه با بحث مسکن درواقع  خلاف این توصیه‌ها عمل کرده‌ایم، برخی مسئولین دلیلشان این است که اگر شهرها بیشتر از این گسترده شود هم هزینه خدمات شهری بیشتر می‌شود و هم هزینه آماده‌سازی و زیرساخت‌های شهری نیز بالا می‌رود در حالی که این کار درستی نیست.

منان‌رئیسی در رابطه با مقایسه ساخت مسکن ویلایی و آپارتمان‌سازی تصریح کرد: در ظاهر برای تأمین زیرساخت‌ها شاید تفاوت اندکی در هزینه‌های ساخت آپارتمان‌های چند طبقه و مسکن‌های دوطبقه ویلایی باشد، اما درواقع با احتساب هزینه‌های مشاعاتی که در آپارتمان‌سازی مردم می‌پردازند و همچنین هزینه‌های غیر مستقیم اعم از آلودگی هوا و غیره روشن می‌شود که این عمودی‌سازی به نفع مردم جامعه نیست.

وی گفت: در تهران هر سال نزدیک به 7 هزار نفر به علت آلودگی هوا فوت می‌کنند، وقتی که شهر متراکم می‌شود افزایش فعالیت‌های مربوط به جمعیت در یک پهنه محدود متمرکز شده و افزایش می‌یابد، همچنین پژوهش‌های علمی ثابت کرده است وقتی در ارتفاع پیش رفته و عمودی‌سازی می‌شود این ساختمان‌ها گردش هوا را محدود می‌کند گزارش‌های ارائه شده از شهر تهران می‌گوید که گلباد اصلی شهر تهران مسدود شده است و باد وزش پیدا نمی‌کند و این امر باعث تعطیلی مداوم و مستمر ادارات و مدارس می‌شود، هزینه‌های این تعطیلی‌ها را چه کسی می‌خواهد پرداخت کند، تهران سال گذشته تنها 3 روز از 365 روز سال هوای پاک داشته است و این یک فاجعه است.

مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی بیان کرد: طبق گزارش وزارت بهداشت در سال 1400، خسارت حاصل از مرگ و میر شهروندان به علت آلودگی هوا 12 میلیارد دلار بوده است، درواقع حدود 240 هزار میلیارد تومان خسارت این مسئله بوده است، این هزینه‌های پنهان باید محاسبه شود.

وی تأکید کرد: آیا در این نوع ساختمان‌سازی‌های عمودی و متراکم سبک زندگی اسلامی شکل می‌گیرد؟ تمدن اسلامی و ایرانی شکل می‌گیرد؟ این‌ها همه هزینه‌هایی است که باید در نوع ساخت و ساز شهری توجه شود که متأسفانه مغفول مانده است، این در حالی است که خود غربی‌ها نیز شهرهایشان را دیگر به این شکل نمی‌سازند اما ما همچنان مقلد ساخت و سازهای چندین سال پیش آن‌ها هستیم.

انتهای پیام
captcha