وهابیت عقاید «علی‌اللهی»‌ها را به شیعه نسبت می‌دهند
کد خبر: 4198193
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

وهابیت عقاید «علی‌اللهی»‌ها را به شیعه نسبت می‌دهند

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: بسیاری از مطالبی که در آثار وهابیت وجود دارد نسبت‌دادن عقاید این گروه(علی‌اللهی‌ها) به همه شیعیان است در حالی که ما عقاید این گروه را قبول نداریم.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، 16 بهمن ماه در ادامه جلسات تفسیری سوره مبارکه ذاریات که در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد، با بیان اینکه آیات 39 به بعد به داستان موسی و فرعون اشاره کرده است، گفت: در اولین آیه اشاره کرده است که موسی(ع) با سلطان مبین یعنی معجزات سراغ فرعون رفت و عکس‌العمل فرعون هم این بود که بر قدرت خودش تکیه کرد که بخشی از آن سربازان و امکانات مالی و وضعیت اجتماعی، سیاسی و تبلیغاتی بود و چون دید که موسی(ع) حیثیتش را بر باد داده، موسی(ع) را به سحر و جنون متهم کرد. این اتهام سحر و جنون در زندگی تمامی انبیاء وجود داشته است و امروز هم این مسئله از سوی دشمنان اسلام برای از بین بردن حقانیت اسلام ناب مطرح است.

وی ادامه داد: امروز هم در شبکه‌های وهابی می‌گویند شیعیان جادوگرند و با کلماتشان شما را سحر می‌کنند و مبادا به سخنان و منابر اینها گوش بدهید. حتی در مراکز علمی خود از اینکه مردم آثار شیعه را بخوانند به شدت منع می‌کنند و اگر کتاب و منبعی در اختیار دیگران قرار دهند همان منابعی است که خودشان درباره شیعه نوشته‌اند و آن‌ها را نشر می‌دهند تا تصویر خودشان از شیعه منتشر شود.

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از دروغ‌هایی که دائماً به شیعه نسبت می‌دهند این است که عقاید علوی‌ها یا علی‌اللهی‌ها را به همه شیعه نسبت می‌دهند، اظهار کرد: اعتقاد علی‌اللهی‌ها که در برخی مناطق ایران حتی در تهران هم وجود دارند و در ترکیه جمعیت آنان ظاهراً بالای 20 میلیون نفر است و در منطقه بالکان و مناطقی از عراق هم سکونت دارند و در سوریه حتی خاندان بشار اسد بر این اعتقاد هستند، حدودی شبیه مسیحیان است.

وی ادامه داد: یعنی می‌گویند علی بن ابیطالب(ع)، خود خداوند است کما اینکه مسیحیان می‌گویند خدا هر چه پیامبر فرستاد، دید مردم ایمان نمی‌آورند لذا خودش به دنیا حلول کرد و در نهایت هم کشته شد؛ علی(ع) هم آمده است تا به جای همه پیروانش، عبادت کند لذا علی‌اللهی‌ها، نه نماز می‌خوانند و نه روزه می‌گیرند و نه حج می‌روند و کلی کار شد تا علوی‌ها کمی به فروع پایبند شده‌اند از جمله اینکه برای حج می‌آیند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: البته یکسری آداب محلی دارند از جمله علی‌اللهی در کردستان ما که معروف به علی‌اللهی‌های خروسی هستند، سه روز 19 تا 21 ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرند و روزه آخر یک خروس را قربانی می‌کنند؛ کل روزه آنان همین سه روز است. اینها عقایدی از این دست دارند و از جمله تعبیر «خان الامین» را که گفته‌اند شیعه در پایان نماز می‌گوید جزء عقاید این‌ها است. البته برخی از علمای ما علی‌اللهی‌ها را کافر می‌دانند و جالب اینکه وهابیت عقاید همین گروه را به کل شیعه نسبت می‌دهند.

وهابیت عقاید «علی‌اللهی» ها را به شیعه نسبت می‌دهند

هادوی تهرانی تصریح کرد: بسیاری از مطالبی که در آثار وهابیت وجود دارد نسبت‌دادن عقاید این گروه به همه شیعیان است؛ حافظ اسد وقتی انقلاب اسلامی برپا شد از این مسئله استفاده کرد و در سوریه گفت که ایرانی‌ها هم مانند ما علی‌اللهی هستند و همین مسئله این تصور را در مسئولان ما ایجاد کرد که حافظ اسد هم شیعه است. گروهی به سوریه اعزام شدند تا در این باره تحقیق کنند و نتیجه این شد که این گروه چهره منفی دارند و فسادهایی زیادی هم دارند. البته الان یک درصد جمعیت سوریه را شیعیان دوازده امامی تشکیل می‌دهند.    

وی افزود: به هر حال این شگرد‌ها در طول تاریخ وجود داشته است و فرعون هم وقتی دید نمی‌تواند در برابر موسی(ع) برهان و استدلالی بیارد، او را جادوگر معرفی کرد و دستور داد که سحره را جمع کنند. این داستان خیلی عجیب است و تصویر کرده است که اینها کمی قبل از دیدار موسی(ع) از فرعون مزد می‌خواستند، ولی وقتی معجزه موسی را دیدند کاملاً از نقطه مادی محض به قله معنویت برگشتند و فانی فی الله شدند و گفتند هر بلایی دوست داری بر سر ما بیاور ما به حقانیت خدای موسی پی برده‌ایم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: این ماجرا نشان می‌دهد که آئین موسی فقط برای بنی‌اسرائیل نبوده است و حتی سحره فرعون هم ایمان آوردند بنابراین یکی از بزرگ‌ترین تحریف‌هایی که یهودیان امروزی مرنکب می‌شوند اختصاصی دانستن شریعت موسی به بنی‌اسرائیل است و در خود منابع یهودی هم بر این نکته تصریح شده است. بنابراین تعبیر ساحر او مجنون در مورد موسی(ع)، عجیب و غریب نیست؛ جالب اینکه فرعون به سحره هم گفت که شما نفوذی موسی بوده‌اید یعنی باز هم نخواست حقانیت موسی مورد پذیرش قرار بگیرد و این خودش یک روش تبلیغی در دست دشمنان خداست که در طول تاریخ هم سابقه دارد؛ البته خداوند فرموده است که ما اینها را به عذاب خود گرفتیم، گرفتار کردیم و در رود نیل انداختیم.

وی با بیان اینکه تعبیر «ملیم» در این آیات (فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ وَهُوَ مُلِيمٌ)یعنی کسی که مورد ملامت واقع می‌شود، اظهار کرد: مشکل فرعون و طرفداران او علم نبود بلکه ایمان و یقین بود وگرنه آگاهی به حقانیت خدا و موسی(ع) داشتند؛ بنده بارها عرض کرده‌ام نگوییم این ماجرا برای چندهزار سال قبل و موسی و فرعون است و ربطی به ما ندارد؛ خیر اینطور نیست زیرا تفرعن هنوز هم در همه ما وجود دارد و گاهی می‌دانیم حق چیست و باز نمی‌پذیریم.

وی تأکید کرد: البته از بین بردن این تفرعن در وجود زحمت زیادی دارد و ما برای خیلی از کارها زحمت می‌کشیم ولی در این موارد حواسمان جمع نیست در حالی که اصل سعادت دنیا و آخرت ما در گرو پذیرش حقیقت است.  

وضعیت روح در هنگام مرگ

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: در روایات بیان شده است انسان وقتی مرد روح تا مدتی کنار جسد است و صحنه‌ها را مشاهده می‌کند و بعد می‌بیند که همه، یکی یکی راه خود را می‌گیرند و می‌روند و حتی زن و بچه هم می‌رود؛ روح فریاد می‌زند کجا می‌روید؟ و بعد اندوه فراوانی او را می‌گیرد که من این همه برای اینها زحمت کشیدم ولی هیچکدام نماندند جز اعمال انسان که در قالب یک هیئتی تجلی پیدا کرده است. بنابراین بزرگ‌ترین توشه ما برای قیامت، اعمال ما هست و ما به آن بی‌توجهیم در حالی که نسبت به موارد متعدد دیگر بی‌توجه هستیم.

انتهای پیام
captcha