دانشگاه پیام نور به‌دنبال گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم است
کد خبر: 4199025
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸

دانشگاه پیام نور به‌دنبال گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم است

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان گفت: هدف از تأسیس دانشگاه‌ پیام‌ نور، گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم است و این مجموعه، استانداردترین دانشگاه از نظر سرفصل مورد تأیید وزارت علوم محسوب می‌شود.

مهدی محمدی معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور کشوربه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری سومین جشنواره «دستاوردها و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور کشور»، روز گذشته، ۲۱ بهمن‌ماه در ستاد دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شد.

مهدی محمدی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور در این نشست اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور با تصویب اساسنامه آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷ شکل گرفت. براساس مبنای اولیه، بخشی از هزینه‌های این دانشگاه به‌واسطه شهریه تحصیل دانشجویان و بخش دیگر با کمک دولت تأمین می‌شود، ولی سهم این دو بخش‌ دقیقاً مشخص نشده و همین نکته امروز مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: در دولت‌های گوناگون، دانشگاه پیام‌نور دستخوش سیاست‌زدگی شد و امروز هم تجمیع و کوچک‌سازی آن به همین صورت است. این دانشگاه درگیر طرح چابک‌سازی‌ست که طی سه سال انجام می‌شود و در حال حاضر، یک سال از این زمان سپری شده است. وابستگی ما به بودجه دولت حدود ۶۰ درصد است، ولی با عملیاتی شدن طرح چابک‌سازی، این عدد به ۳۰ درصد خواهد رسید. در کل کشور حدود ۴۰۰ مرکز و واحد پیام‌ نور داریم که در طرح چابک‌سازی، ۱۳۴ مرکز تجمیع می‌شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه پیام‌نور کشور گفت: دانشگاه فرهنگیان برای ما اولویت دارد، زیرا تربیت نسل آینده این سرزمین به عهده این دانشگاه است؛ بنابراین در انتقال نیروها تلاش می‌کنیم تا بهترین نیروهای انسانی کارمند و استاد به این دانشگاه منتقل شوند. در حال حاضر، ۳۵۰۰ استاد عضو هیئت علمی در کل کشور داریم که از میان آنان، دو هزار نفر به سایر مؤسسات و دانشگاه‌ها منتقل خواهند شد. از نظر آموزشی نیز دانشگاه پیام‌نور قوی‌ترین و کارآمدترین نظام آموزشی کشور را دارد، به‌طوری که ۳۰ درصد ورودی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های مادر از دانشگاه پیام نور است.

وی تصریح کرد: یکی از مزایای دانشگاه پیام‌نور، نداشتن خوابگاه است، به‌طوری که ما دانشگاه را به مناطق شهری گوناگون آوردیم تا دانشجویان بدون نیاز به خوابگاه بتوانند نزد خانواده خود زندگی کنند و تحصیلاتشان را ادامه دهند. بعضی از مراکز با کمبود دانشجو مواجه‌اند و ادامه حیات آنها برای ما به‌صرفه نیست، ولی اگر این مراکز بسته شوند، ادامه تحصیل برای جوانان این مناطق غیرممکن می‌شود؛ بنابراین عدالت آموزشی باید برای همگان برقرار باشد.

محمدی افزود: دکتر مجید اخشابی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور است و با کمک این خواننده معروف، استعدادیابی هنری را در کشور شروع کرده‌ایم تا جوانانی که در رشته‌های هنری گوناگون به‌ویژه گویندگی و خوانندگی مستعد هستند، شناسایی شوند و با شکل‌گیری شبکه‌های هنری، از استعداد آنها استفاده شود. اولویت اول ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی سمت‌وسوی کارآفرینی، کسب‌وکار و مهارت‌آموزی به خود گرفته است تا دانشجویان را به فضای شغلی نزدیک کنیم.

وی توضیح داد: در سال‌های گذشته، سه جشنواره دستاوردها و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور کشور که امسال استان اصفهان میزبانی آن را به عهده گرفته است، به‌صورت جداگانه در استان‌های گوناگون برگزار می‌شد، ولی امسال با توجه به بضاعتی که در اصفهان وجود دارد، سه جشنواره رویش، حرکت و نشریات را در این استان تجمیع کردیم. خاستگاه این سه جشنواره، سه فرایند حرکتی عظیم است؛ خاستگاه رویش به کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، خاستگاه حرکت به انجمن‌های علمی و خاستگاه نشریات به نشریات دانشجویی بازمی‌گردد که هر کدام سمت‌وسوی کارآفرینی و اشتغال دارند. با سازمان فنی‌وحرفه‌ای توافق کردیم تا مراکز مهارت‌آموزی، شغل‌های نوظهور را با استفاده از مشاوران خوب به دانشجویان معرفی کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور گفت: این جشنواره طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود، قصد داریم در این جشنواره پیوندی میان آثار ارائه‌شده در استان‌های گوناگون برقرار کنیم و به کار دانشجویان رونق دهیم. در خصوص نشریات، قلم به دست شدن در این عرصه اهمیت بسیاری دارد. ۸۴۳ اثر به جشنواره ارسال شده است که ۴۳ مورد از آنها برگزیده شده‌اند. جشنواره نشریات ۲۱ محور دارد که عبارتند از نشریات علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی، نشریات عمومی و زبان خارجی.

وی ادامه داد: در جشنواره رویش، ۶۹ محور وجود دارد. ۲۱۶۹ اثر به این جشنواره معرفی شده است که ۱۰۲ اثر برگزیده شده‌اند. محورهای جشنواره رویش شامل حوزه ادبی و هنری، اجتماعی، دینی و مذهبی، فرهنگ و اندیشه و دستاوردهای فردی است. جشنواره حرکت ۱۶ محور دارد و ۵۶۲ اثر به آن ارسال شده که ۳۶ مورد از آنها برگزیده شده‌اند. این محورها عبارتند از فعالیت خلاقانه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، انجمن برتر، اختراع و دانشگاه برتر که در رقابتی سالم و جامع قرار می‌گیرند.

رضا مختاری رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان

وضعیت مطلوب دانشگاه پیام نور در زمینه اشتغال

در ادامه، رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز اظهار کرد: دانشگاه پیام نور در عرصه‌های گوناگون خدمت به‌مثابه دانشگاه مولود انقلاب در صحنه حضور داشته است. یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به گفته مقام معظم رهبری، دانشگاه پیام نور است که استانداردترین دانشگاه از نظر سرفصل مورد تأیید وزارت علوم محسوب می‌شود.

وی افزود: آزمون‌های استاندارد ما مثل کنکور است. اگر سه مؤلفه سرفصل آموزشی، کتب استاندارد و آزمون‌های استاندارد را در کنار هم قرار دهیم، به سه رکن اصلی یک جامعه دانشگاهی پرداخته‌ایم. همین مسائل باعث می‌شود که در آزمون‌های استخدامی بیشترین قبولی را داشته باشیم. آخرین آماری که وزارت علوم درباره آمار اشتغال منتشر کرد، وضعیت بسیار مطلوب دانشگاه پیام نور را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان، هدف از تأسیس دانشگاه‌های پیام‌ نور، گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم است. هدف ما این است که با شعار «آموزش برای همه، همه‌ جا و همه‌ وقت» بتوانیم آموزش را برای همه به وجود آوریم. دانشگاه‌های پیام‌ نور در محروم‌ترین مناطق استان‌ها نیز واحد دارند که از نظر اقتصادی صرفه‌ای ندارد، ولی مؤسساتی کاملاً آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در خدمت شهرستان‌های محروم هستند.

وی تصریح کرد: سه بخش «رویش، حرکت و نشریات دانشجویی»، جشنواره دستاوردها و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور کشور را تشکیل می‌دهد. این جشنواره‌ها هیچ‌گاه تجمیعی نبوده است و در دوران کرونا بیشتر جشنواره‌ها به سوی تعطیل شدن رفت؛ برای اولین بار بعد از دوران کرونا این حرکت در حال انجام است و دانشگاه پیام‌نور چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کند. فرایند دریافت آثار شرکت‌کنندگان نیز بسیار دشوار بود.

مختاری اظهار کرد: روز ۲۸ بهمن‌ماه، پذیرش دانشجویان انجام می‌شود و روز 29 بهمن، برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و مهارت‌افزایی و بازدیدهای مرتبط در نظر گرفته شده است؛ همچنین بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام خواهد شد تا ارتباطاتی میان این افراد نخبه و فعالیت‌های این مجموعه برقرار و در نهایت به اشتغال فارغ‌التحصیلان و مهارت‌آموزی آنها منجر شود. روز 30 بهمن، اختتامیه جشنواره در سالن اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد و اهدای جوایز به ۱۸۱ برگزیده، رکن اصلی این مراسم است.

زهرا سادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha