تهذیب نفس؛ مهم‌ترین وظیفه یک منتظر
کد خبر: 4199876
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۷
3 روز مانده تا میلاد منجی عالم

تهذیب نفس؛ مهم‌ترین وظیفه یک منتظر

یک پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: تهذیب نفس از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایفی است که یک منتظر باید انجام دهد، چراکه بدون تهذیب نفس نمی‌توانیم خودمان را جزو یاران و محبان آن حضرت بدانیم.

حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو فرمانده بسیج اساتید حوزه علمیه همدان،حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان درباره وظایف منتظران اظهار کرد: کتاب ارزشمند مکیال‌المکارم که به دستور امام عصر ارواحنا فداه نوشته شده، در جلد دوم این کتاب ۸۰ وظیفه‌ای که هر منتظر دارد را کامل توضیح داده است. توصیه می‌شود عزیزان مخاطب ایکنا این کتاب را مطالعه کنند.

اولین وظیفه‌ای که به آن می‌پردازیم وظیفه «تهذیب نفس» است. تهذیب نفس از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایفی است که یک منتظر باید انجام دهد، بدون تهذیب نفس نمی‌توانیم خودمان را جزو یاران و محبان آن حضرت بدانیم.

اگر کسی غرق گناه است و هنوز نتوانسته دست از گناه بردارد؛ باید بداند در پیشگاه امام زمان(عج)، خیلی جایگاهی ندارد. نکته مهم این است که وقتی ما گناه می‌کنیم و هنوز نتوانستیم اخلاق خودمان را اصلاح کنیم، قطعاً نمی‌توانیم روی بقیه افراد جامعه هم تأثیر بگذاریم. یکی از عوامل غیبت امام زمان(عج)، همین گناهان ماست که باعث می‌شود ما در زمره یاران حضرت قرار نگیریم.

امام صادق(ع) در خصوص یاران امام زمان(عج) می‌فرماید: «هر کس می‌خواهد از اصحاب حضرت قائم(عج) باشد، باید منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو ادامه دهد که اگر این شروط را رعایت کند یار حضرت است؛ چه ظهور را درک کند، چه ظهور را درک نکند، به ثواب یاری حضرت می‌رسد.»

در قرآن کریم نیز شرط رستگاری، تزکیه نفس بیان شده است، خداوند می‌فرماید: «قَد اَفلحَ مَن تَزَکّی؛ هر کس تزکیه نفس کرد رستگار شد.» (اعلی/ آیه 14) و این شرط پیروزی و سعادت ماست. از آیت‌الله بهجت درباره ارتباط با حضرت ولی‌عصر(عج) سؤال کردند، فرمود: «تا رابطه ما با حضرت ولی‌عصر(عج) قوی نشود، کار ما درست نمی‌شود و بدون اصلاح نفس نمی‌توان کاری پیش برد و برای جامعه کاری کرد.»

چگونه تهذیب نفس را در خود پرورش دهیم

از آیت‌الله بهجت نیز پرسیدند برای تزکیه نفس چه کار کنیم، ایشان گفتند: «انجام واجبات و ترک محرمات» و همچنین «به دانسته‌های خودتان عمل کنید.»؛ جواب دوم آیت‌الله بهجت این بود که روزی یک صفحه از کتاب «معراج سعاده» آقای نراقی را بخوانید. این کتاب در بحث خودسازی مؤثر است. 

مطالعه کتاب «سه دقیقه در قیامت»، که مربوط به خاطره جانباز مدافع حرمی است که در اتاق عمل علائم حیاتی‌اش با این دنیا قطع می‌شود و با عزرائیل می‌رود و.... و در نهایت به این دنیا بر می‌گردد و آنچه که در عالم برزخ و آخرت دیده را در قالب این کتاب توضیح می‌دهد، این کتاب چون بر مبنای واقعیت است، در تهذیب نفس و ترک گناه بسیار مؤثر و مفید است. حدیث معروفی از معصوم داریم که «خودتان هر روز به حساب و کتاب خودتان برسید.»

پیشنهاد می‌شود یک دفتر یادداشتی داشته باشیم و به خاطر گناهانمان، یک نظام تنبیهی برای خودمان قرار دهیم، تا بفهمیم که مسیر را درست می‌رویم یا نه، راهکار دوم در تهذیب نفس این است که هر کس هر روز بعد از نماز صبح 11 مرتبه سوره توحید بخواند، خداوند در آن روز، راه تسلط و نفوذ شیطان را بر او می‌بندد، چون با خواندن ۱۱ مرتبه سوره توحید حصاری دور خودمان درست می‌کنیم. همچنین در روایت هست کسی که هر روز سوره نجم بخواند؛ خداوند او را موفق به تهذیب نفس می‌کند و ارزشمندترین دعایی که در مفاتیح برای تزکیه نفس وجود دارد مداومت به خواندن دعای «مکارم‌الاخلاق» است، از این دعا هم غافل نشویم.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha