عملیات طوفان‌الاقصی خیالات نتانیاهو درباره خاورمیانه را نقش بر آب کرد
کد خبر: 4200553
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
نماینده جنبش امل در ایران

عملیات طوفان‌الاقصی خیالات نتانیاهو درباره خاورمیانه را نقش بر آب کرد

نماینده جنبش امل لبنان در تهران با حضور در در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: عملیات طوفان‌الاقصی خیالات نتانیاهو درباره خاورمیانه را نقش بر آب کرد.

عملیات طوفان الاقصی خیالات نتانیاهو درباره خاورمیانه را نقش بر آب کردبه گزارش خبرنگار ایکنا نشست خبری صلاح فحص، نماینده جنبش امل لبنان در تهران، امروز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در غرفه کانون رسانه‌های حامی غزه در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد. 

وی در ابتدای این نشست گفت: موضوع فلسطین و رژیم اشغالگر اسراییل، از موضوعات پیچیده و شگفت‌آور است. حقیقتا ایجاد یک دولت تجاوزکار و نژادپرست، در قرنی که اروپاییان و غربی‌ها به حقوق بشر افتخار می‌کردند جای شگفتی دارد. البته ایجاد این رژیم، خود بطلان آن ادعاهاست. این موضوع را می‌توان از زوایای بسیاری مورد تحقیق و پژوهش قرار داد. بدون شک تاثیر حضور رژیم اشغالگر فقط بر خاک و مردم فلسطین نبوده است بلکه پیش از به رسمیت شناخته شدن این رژیم، تاثیرات و تحولات منطقه‌ای آغاز شد. یکی از اتفاقاتی که رخداد جنگ‌هایی بود که میان این رژیم و کشورهای منطقه رخ داد. 

سوابق جنگ اعراب و اسراییل

صلاح فحص، با اشاره به سوابق مبارزان جهان عرب و رژیم اشغالگر اسراییل ادامه داد: اولین مقابله جهان عرب با صهیونیست‌ها به پایان قیمومت انگلستان بر فلسطین و اعلام رسمی رژیم اشغالگر آغاز شد. در چهاردهم ماه می ۱۹۴۸ نیروهای ائتلاف کشورهای عربی، با رژیم اشغالگر وارد نبرد شدند. در این نبرد، لبنان، مصر، سوریه، اردن و عراق شرکت داشتند. ارتش کشورهای عربی ابتدا بخش‌هایی از فلسطین را پس گرفتند، اما در ادامه صهیونیست‌ها نیروهای عرب را عقب راندند و در اکتبر ۱۹۴۸ بر اوضاع مسلط شدند و در ۱۹۴۹ این رژیم با لبنان، مصر و سوریه، توافق ترک مخاصمه اعلام کرد. البته لازم به ذکر است که اگرچه اولین نبرد کشورهای عربی با اسراییل را این نبرد می‌دانند اما در اکتبر ۱۹۴۷ شورای اتحادیه عرب، در شهر عالیه برگزار شد و در آنجا تشکیل ارتش نجات به تصویب رسید. 

نماینده جنبش امل در تهران تصریح کرد: دومین نبرد بزرگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد که در ایران به آن جنگ شش روزه می‌گویند. متاسفانه اسم این جنگ هم مایه ناامیدی است چون اسراییل در شش روز ارتش کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن را شکست داد. این جنگ آثار نامطلوبی در همه جهان عرب گذاشت و این سال در بین کشورهای عربی به سال شکست معروف شد چراکه صهیونیست‌ها بلندی‌های جولان، کرانه باختری رود اردن و حتی صحرای سینا را به اشغال خود درآوردند. امام موسی صدر هنگام جنگ شش روزه در سفر به آفریقا به سر می‌برد. او می‌گوید پیروزی صهیونیست‌ها بر اعراب به خاطر برخورداری از مقدمات و ابزار پیروزی نبود بلکه دشمن، خود را با زور و تهدید بر دولت‌ها و جوامع از پیش شکست خورده مسلط کرد. امام موسی صدر در این بیانیه تاکید کرد که تنها راه، ادامه نبرد است و پیروزی نهایی و حقیقی بی‌تردید از آن ما خواهد بود. 

وی یادآور شد: در سال 1978 ارتش اسراییل به جنوب لبنان حمله و آنجا را به اشغال خود در آورد و در سال 1982 نیز سازمان آزادی بخش فلسطین یعنی ساف را از آنجا بیرون کرد اما یک اتفاق بسیار مهم و تأثیرگذار در سال ۱۹۷۹ می‌افتد که در روند مبارزه با اسرائیل، نقش تعیین کننده دارد. یعنی در حالی که از سال ۱۹۷۳ کشورهای عربی از مقابله مستقیم با صهیونیست‌ها پرهیز می‌کنند، در سال ۱۹۷۹ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی می‌رسد. این در حالی است که از سال قبل، امام خمینی(ره) بر روی مسئله آزادسازی سرزمین اشغال شده، حساس بود. اما مسئله مهم این است که با پیروزی انقلاب اسلامی چه تحولاتی در منطقه و در زمینه جبهه مقاومت رخ داد. 

دلیل روی آوردن دشمنان اسلام به ترور

صلاح فحص گفت: بنده این سوال را مطرح و‌ جواب آن را به خود شما واگذار می‌کنم.‌ در لبنان، امام موسی صدر و در ایران امام خمینی(ره) و در عراق امام محمد باقر صدر، رهبر شیعیان بودند لذا آیا عجیب نیست که چند ماه قبل از قرارداد کمپ دیوید که منجر به صلح بین مصر و اسراییل شد، امام موسی صدر ربوده و چند ماه پس از پیر‌وزی انقلاب نیز امام محمد باقر صدر به شهادت رسید. از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ مقاومت در جنوب لبنان با اسراییل درگیر شد که منجر به آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ شد و این اولین شکست رسمی اسراییل در تاریخ مقاومت بود. در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ نیز شاهد شکست اسراییل و آزادسازی اسرا توسط حزب الله لبنان بودیم.

وی با اشاره به روند قدرت‌گیری جبهه مقاومت در منطقه خاورمیانه و در نبرد با اسرائیل ادامه داد: زمانی اسراییلی‌ها می‌گفتند تیم ورزشی ما می‌تواند مقاومت لبنان را شکست دهد اما پس از شکل‌گیری جبهه مقاومت دیگر خبری از شکست‌های سهمگین عربی در گذشته نبود. این نشان می‌دهد که جبهه مقاومت قوی شده است. آنها سالانه میلیون‌ها دلار فقط برای حصارهای آهنین دور خود هزینه کرده و تانک‌های مرکاوای آنها پیشرفته هستند اما با این وجود شکست‌های بسیار زیادی از جبهه مقاومت خورده‌اند.

نماینده جنبش امل در تهران با اشاره به دلایل روی آوردن صهیونیست‌ها به ترور مخالفان تاکید کرد: آنها برای جبران این ناکامی‌هاست که دست به ترور می‌زنند چراکه وقتی نمی‌توانند در میدان عمل پیروز شوند به شنیع‌ترین عمل انسانی دست می‌زنند و نمونه بارز این سخن بنده ترور شهید والامقام قاسم سلیمانی است که چون دشمنان اسلام نتوانستند وی را در میدان مبارزه شکست دهند، به ترور وی روی آوردند. 

وی افزود: بنده در جای دیگری به صورت مفصل درباره عملیات طوفان الاقصی از سوی مبارزان فلسطینی اشاره کرده‌ام اما در نتیجه بحثم لازم است بگویم که عملیات طوفان الاقصی به شکل ترکیبی تقریبا سابقه نداشت. حضور نیروی زمینی، موشکی و دریایی مبارزان فلسطینی با این موفقیت توسط هیچ کشوری پیش‌بینی نمی‌شد. این عملیات خیال پردازی‌های نتانیاهو درباره خاورمیانه را نقش بر آب کرد. او در سخنرانی آخر خود در نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد ایده خاورمیانه جدید را مطرح کرد که با این عملیات و پیامدهای آن، خیال خام صهیونیست‌ها در هم شکست. عملیات طوفان الاقصی و تلفات سنگینی اسراییل باعث شده تا حد زیادی این ایده در همان ابتدا با مشکل روبه‌رو شود.

صلاح فحص در پایان گفت: حال می‌توانیم موقعیت مقاومت و رژیم اشغالگر در منطقه را بهتر درک کنیم.‌ زمانی ارتش‌های عربی توان مقابله با صهیونیست‌ها را نداشتند اما امروزه جبهه مقاومت با تمام توان در مقابل آنها ایستادگی کرده است. لازم است به سخن رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۴ اشاره کنم که فرمودند اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. روند اتفاقات هم همین را نشان می‌دهد. ان‌شاءالله این رژیم اشغالگر هرچه زودتر از بین خواهد رفت.

یادآور می‌شود؛ بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران از امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه آغاز به‌کار کرده است و تا دوم اسفندماه در مصلای امام خمینی(ره) ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha