انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن
کد خبر: 4200635
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن

رئیس اداره تبلیغات اسلامی طبس با بیان اینکه آیات متعددی در بحث انتخاب اصلح وجود دارد، گفت: حضور مردم مؤمن در پای صندوق رأی و انتخاب افراد شایسته، به معنای سپردن امانت به افراد اصلح است که این امر یک تکلیف دینی و عقلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا بهشتی‌فر، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان طبسحجت‌الاسلام والمسلمین رضا بهشتی‌فر، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان طبس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: یکی از سؤالاتی که در ذهن مردم به‌ویژه جوانان وجود دارد این است که آیا آیه‌ای در قرآن کریم درباره انتخاب اصلح وجود دارد یا نه؟ که با بررسی در آیات قرآن می‌بینیم که نه تنها یک آیه بلکه آیات متعدد وجود دارد از جمله آیه دوم سوره مائده که خداوند می‌فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى‌ وَ لاتَعاوَنُوا عَلَى الْإثْمِ وَالْعُدْوانِ؛ که در انجام نیکى‌ها و دورى از ناپاکى‌ها یکدیگر را یارى دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید.»

مسئله حضور در انتخابات به معنای تقویت نظامی است که ثمره خون هزاران شهید است و مصداق تعاون بر تقوا، کار نیک و پسندیده است و لذا عدم شرکت در انتخابات به معنای پاسخ دادن به دعوت دشمنان جمهوری اسلامی و از مصادیق تعاون و همکاری بر گناه و همراهی با دشمنان بوده است.

درآیه ۱۱۰ سوره کهف خداوند می‌فرماید: «...فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا...؛ پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد» که شرکت در انتخابات با توجه به این موضوع باعث تقویت و حفظ نظام اسلامی می‌شود و به فرمایش امام خمینی(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ پس حضور در انتخابات از مصادیق عمل صالح است.

خداوند در آیه ۱۴۱ سوره نساء نیز می‌فرماید: «وَ لَن يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلا؛ خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطى نداده است و این عدم تسلط کافران بر مؤمنان بوده»؛ از مصادیق این آیه حضور در انتخابات است که با عمل اعلام می‌کنیم که می‌خواهیم مستقل و آزاد زندگی کنیم نه با دستور دیگران.

همچنین خداوند در آیه هفتم سوره محمد(ص) می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم؛ ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، خداوند هم شما را یاری خواهد کرد و قدم­‌هایتان را محکم خواهد کرد»؛ لذا بدون شک شرکت در انتخابات، به معنای واقعی کلمه نصرت و یاری به جبهه­‌ حق و مستضعفین است. 

شرکت نکردن در انتخابات، و حضور نیافتن پای صندوق رأی یقیناً به معنای زمینه‌سازی برای سلطه­ و تسلط کفار و مستکبران عالم بر مؤمنان خواهد بود؛ براساس آیه ۱۱ سوره رعد «إنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛ همانا خداوند سرنوشت قومى را تغییر نمى‌دهد مگر به دست خودشان» تغییر سرنوشت کشور در حوزه‌ مدیریتی، سیاسی و فرهنگی به سمت اصلاح حقیقی امور با رأی مستقیم مردم رقم می‌خورد.

حال که این چنین است نباید اجازه بدهیم هر کسی سرنوشت کشور را برعهده بگیرد و باید با حضور اکثریت و انتخاب اصلح، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، به شایسته­‌ترین فرد محول شود. با بررسی در آیات قرآن می‌بینیم که نه تنها یک آیه بلکه آیات متعدد در بحث انتخاب اصلح وجود دارد. حضور مردم مؤمن در پای صندوق رأی و انتخاب افراد شایسته، به معنای سپردن امانت به افراد اصلح است که وظیفه‌ شرعی و تکلیف دینی و عقلی است.

بر اساس آیه هشتم سوره ابراهیم می‌توان گفت که یقیناً جمهوی اسلامی، نعمتی است که به برکت رهبری حضرت امام خمینی(ره) در کشور ما ایجاد شد که با صلابت و قدرت هرچه تمام‌تر، به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) به راه خود ادامه می‌دهد و کمترین وظیفه ما شکر این نعمت است و یکی از راه­‌های شکر این نعمت بزرگ حضور حداکثری در انتخابات است.

مشارکت بالا رتبه کشورمان را به لحاظ بین‌المللی و ملی بالا می‌برد. انتخابات با مشارکت بالا سبب می‌شود تا منتخبان با پشتوانه مردمی به‌صورت ریشه‌ای مشکلات را حل کنند و در مقابل مستکبران و جهانخوران جهان بایستند و موضع‌گیری انقلابی داشته باشند و به فرمایش مقام معظم رهبری مشارکت حداکثری یعنی کاهش فشار دشمن است.

انتهای پیام
captcha