عناوین برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی/ جمال، به‌نشر و مدرسه در صدر
کد خبر: 4200731
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

عناوین برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی/ جمال، به‌نشر و مدرسه در صدر

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور مسئولان فرهنگی و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد در جوار حرم نورانی عبدالعظیم‌حسنی(ع) برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سلسله برنامه‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)؛ ظهر دوشنبه 30 بهمن؛ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع)؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در جوار حرم آستان عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

بیان معارف اهل‌بیت فقط به اهل حدیث نیست

حجت‌الاسام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) در این مراسم با بیان آنکه توسعه معارف دینی و اسلامی در شرایط کنونی جامعه و شرایط بین‌المللی وظیفه شرعی، دینی و ملی برای همه ما است خاطرنشان کرد: چرا که معتقدیم مکتب اهل‌بیت(ع) زیباترین برنامه‌ها را برای هدایت مردم و جامعه دارد.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت رضا(ع) با اشاره به آنکه امام رئوف ما فرموده‌اند که معارف ما را احیا کنید؛ درباره چگونه احیا کردن این امر فرموده‌اند: «علوم ما را فراگیرید و آن را به دیگران تعلیم دهید. اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را بشنوند از ما تبعیت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان آنکه توجه به این نکته مهم است که اسلام را به‌گونه‌ای به مردم معرفی کنیم که بزرگان از ما خواستند گفت: اگر این مهم به وقوع بپیوندد این کلمات بسیار جاذبه دارند و مردم را به سمت اهل‌بیت و مذهب تشیع جذب می‌کنند. مؤسسه فرهنگی و علمی دارالحدیث یکی از رسالت‌هایش گام گذاشتن در حوزه ترویج فرهنگ تشیع از زبان کتاب و ادبیات است.

وی ادامه داد: انسان موجودی است که گل سرسبد آفرینش است. اگر با شیطان پیوند بخورد، سقوط می‌کند؛ اگر با خدا پیوند بخورد اوج می‌گیرد و به کمال می‌رسد.

تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: برای آنکه مردم و پیروان اسلام سقوط اخلاقی پیدا نکنند باید به‌گونه‌ای راه نفوذ شیطان را در وجودشان ببندد. حضرت رضا(ع) در سفارشی به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فرموده‌اند: «به ایشان بگو همیشه راست‌گو باشند؛ در سخنانشان صادقانه با مردم سخن بگویند. امانت‌دار باشند و حرف نامناسب نزنند. با یکدیگر مهربان باشید و از هم فاصله نگیرید.» اگر این توصیه‌ها انجام شود باعث می‌شود که مردم بیش‌از پیش به اهل‌بیت(ع) نزدیک شود.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در پایان گفت: بیان معارف اهل‌بیت فقط به اهل حدیث نیست و بخش مهمی از آن به حوزه‌های فرهنگ و هنر بازمی‌گردد که گاه در قالب یک شعر یا اثر هنری، رمان و داستان می‌تواند ما را متناسب با زمان حرکت دهد و برای هر نسلی پیام روشن خود را منتقل کنند. این همان رسالتی است که جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برعهده دارد.

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

کتاب مهمترین ابزار انتقال دانش میان نسل‌هاست

در ادامه مراسم محمدرضا هراتی، دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی؛ با بیان آنکه حضرت امام رضا(ع) در حدیثی که از ایشان به دست ما رسیده فرموده‌اند «همه کتابداران باید دانش‌ها را فرا گیرند و به مردم بیاموزند» گفت: یکی از مهمترین ابزارهایی که می‌تواند دانش را به نسل‌های مختلف منتقل کند کتاب است.

وی ادامه داد: در بطن این جشنواره تلاش کردیم تا محتوای کتاب‌هایی را به مردم و فرزندانمان نشان دهیم که فصل مهمی از معارف ائمه اطهار(ع) را در قالب زیست مردمان جامعه امروز به آن‌ها منتقل کند. جشنواره رضوی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفی رشد خوبی داشته و به‌همین سبب تلاش کردیم در گام دوازدهم این رخداد نگاهی آسیب‌شناسانه نسبت‌به آن داشته باشیم.

هراتی با بیان آنکه یکی از اتفاقاتی که در گام دوازدهم جشنواره کتابخوانی رضوی رخداد تغییر قالب‌ها بود تا حجم بیشتری از علاقه‌مندان به حوزه کتابخوانی بتوانند در این رویداد شرکت کنند گفت: در این دوره قریب 60درصد شرکت‌کنندگان را بانوان کتابخوان تشکیل می‌دادند و در این چند سال قریب به هفت میلیون نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند و در گام دوازدهم یک میلیون و 48هزار نفر شرکت‌کننده داشتیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در پایان با بیان آنکه امروزه به ‌سبب تعدد فضای رسانه‌ای نگاه فرهنگی و ترویجی حوزه کتاب نیز تغییر پیدا کرده است و این حوزه با خلاقیت و ابتکارات مختلف و متعددی مواجه است تصریح کرد: در این حوزه تلاش کردیم تا همسو با فضای فناوری اطلاعات بخش‌های مختلف و متعددی را به این جشنواره بیفزاییم تا بتوانیم دامنه گسترده‌ای از دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب را به جشنواره کتاب‌خوانی رضوی جلب کنیم.

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

کتاب به مسئله اصلی کشور تبدیل شود

در ادامه این آیین مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خوشحالیم که پایان جشنواره‌های فرهنگی فجر با جشنواره رضوی همراه است. امید این برنامه‌ها متبرک شود تا سال‌ آینده هم شاهد چنین جشنواره‌ای باشیم. جشنواره کتابخوانی رضوی بزرگ‌ترین رویداد در کتاب و کتابخوانی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هفت دوره این مراسم را برگزار کرده است.

رمضانی با اشاره به آنکه شاهد رشد جشنواره به لحاظ کیفی و کمی بودیم گفت: همه اقشار و سطوح در جشنواره حاضر بودند. کتاب ظرفیت بیش از این را دارد و باید تلاش کنیم کتاب به مسئله در کشور تبدیل شود‌. در برگزاری جشنواره کتابخانه رضوی نیازمند تولید بیش از گذشته هستیم و درباره محتوای قابل ارائه برای سنین مختلف جامعه بیشتر تولید شود و از محتواهای تولید شده بهره‌مند شویم.

در ادامه مراسم اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد رقابتی به شرح ذیل معرفی شدند:

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان بخش بزرگسال

زهرا سلیمان از استان قم در بخش نقاشی دیجیتال

محمودرضا اکرامی‌فر از استان البرز

ساره تیموریان از خراسان رضوی در بخش پادکست

سحر کوشکی از خراسان رضوی

زینب سلطان‌زاده در بخش خوانش کتاب

سارا نیازی از سیستان بلوچستان در بخش دست‌ساز

معصومه زمانی از آذربایجان شرقی در بخش چهارگزینه‌ای کتابخوانی

حمزه زرتشتی از استان خوزستان در بخش خطاطی و خوشنویسی

زکیه حمزه‌زاده از استان خوزستان

پروین پارسی‌نیا از استان آذربایجان غربی در بخش داستانک

مریم میرزاپور از استان آذربایجان غربی در بخش دیجیتال

اعظم حماسی زاده از استان یزد

ساغرسادات صالحی از چهارمحال بختیاری در بخش نقاشی

صدیقه ایمانی از فارس در بخش داستانک

حمیده پارسافر استان مرکزی در بخش شعر

لیلا خادمیان از فارس در بخش قصه‌گویی

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان بخش کودک

هانا محمدپور کیوانی از استان مازندران در بخش دست‌ساز

مهسا غفاری از استان مازندران در بخش معرفی کتاب

هدیه بحری از استان مازندران در بخش قصه‌گویی

علیرضا بذرافشان از استان فارس در بخش کولاژ

محمدجعفر رستمی از استان ایلام در بخش نقاشی

آتنا ایزدی از استان همدان در بخش دست‌ساز

مائده جابری از استان تهران در بخش نقاشی

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان بخش نوجوان

کوثرسادات رحمانی در بخش قصه گویی

مینا حقیقت در بخش چهارگزینه‌ای

فاطمه‌زهرا سوادکوهی در بخش دست‌ساز

حسن کامبخش در بخش چهارگزینه‌ای

ریحانه عباس‌آبادی در بخش شعر

کیانا تنهایی در بخش معرفی کتاب

پارمیس سلیمانی در بخش هنرهای دیجیتال

سحر فعال‌پور در بخش پادکست

نگار رفیعی در بخش شعر

زهرا مومنی در بخش کلاژ

ساغر خسروی در بخش نقاشی

معصومه ناظری دربخش خوانش کتاب

آرزو نصیری در بخش خطاطی

برگزیدگان بخش ناشران

سیدمحمد صفا بیدگلی مدیر انتشارات

محمدحسین چراغچی مدیر انتشارات مدرسه

مسعود فرزانه مدیر انتشارات به‌نشر

علیرضا سبحانی‎نسب مدیر انتشارات جمال

سیدحمید سیدی مدیر انتشارات اطلاعات

انتهای پیام
captcha