مشق عشق نامداران بی‌نشان در سنگر گمنامی
کد خبر: 4201785
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
یادداشت

مشق عشق نامداران بی‌نشان در سنگر گمنامی

داشتن امنیت روانی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین عناصری است که هر کشوری برای حصول آن اقداماتی اتخاذ کرده و نیروهایی تربیت می‌کند. امنیت زمینی، دریایی و هوایی ایران پس از پیروزی انقلاب قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست و این امر را مدیون سربازان گمنام امام زمان(عج) هستیم. همان نامداران بی‌نشانی که در سنگرهای گمنامی، عشق را طرحی نو زدند.

سربازان گمنام امام زمان(عج)

نبی مکرم اسلام(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ والعافِیَةُ؛ دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی‏‌شود: امنیت و سلامتی». نیک می‌دانیم در زندگی فردی و اجتماعی داشتن سلامتی در ابعاد مختلف همچون سلاکت جسمی، روحی، روانی، معنوی و ... و امنیت نیز در بخش‌هایی همچون امنیت روانی، غذایی و ... تعریف می‌شود. از تمام این عناصر که بگذریم داشتن امنیت روانی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین عناصری است که هر کشوری برای حصول آن اقداماتی اتخاذ کرده و نیروهایی تربیت می‌کند.

حال باید دید بار سنگین امانت را چه افرادی بر دوش می‌کشند و آیا بابت جان‌فشانی‌ها و رشادت‌هایی که به خرج می‌دهند چشم‌داشتی دارند. با پیشرفت علم، صنعت و علوم مختلف پزشکی و ... افراد نخبه و کارآمد آن در دنیا مطرح شده و شناخته می‌شوند، اما این دیده شدن را نمی‌توان به تمام نخبگان و افراد اثرگذار جامعه تعمیم داد. چه‌بسا هستند جوانان جان برکفی که برای حفاظت از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی از تمام داشته‌های خود می‌گذرند و به قول معروف رفتنشان دست خودشان است و بازگشتشان با خدا. آنان به هر مأموریتی که می‌روند عزیزان خود را به خدا سپرده و با علم به اینکه شاید بازگشتی در کار نباشد، اما با توکل بر خدا قدم در راهی سخت می‌گذارند.

خوشبختانه امنیت هوایی، دریایی و زمینی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست. امنیت امروز ما به هوش، دانش و چشمان تیزبین افرادی گره خورده است که برای حفظ آرمان‌های نظام از جان خود گذشتند. شاید در برهه‌های زمانی خاص حفظ مرزهای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار باشد که نیروهای تربیت شده حتی زمانی کوتاه برای استراحت ندارند. چشمان همیشه بیدار آنان بوی اقتدار، صلابت و ایران قوی می‌دهد. آنان همیشه آماده پیکارند و اگر ذره‌ای احساس خطر کنند، توطئه دشمن را در نطفه خفته می‌کنند.

تربیت سربازان امام زمان(عج) برای اهداف بلند

برای نیروهای امنیتی تعریف، تمجید و تعارفات روزمره هیچ اهمیتی ندارد؛ چراکه آنان برای تحقق آرمان‌های بلندتری تربیت شدند. آنان از هرگونه تقدیرهای متداول که گاه ادارات خودشان از خودشان دارند، مبرا هستند و ساده، اما با اقتدار مسیر حرکتی خود را می‌پیمایند. برای سرباز انقلاب تفاوتی ندارد کدام مرز از مرزهای ایران پرگهر در معرض خطر قرار گرفته است؛ چراکه برای او کرد، بلوچ، لر، آذری و ... فرقی ندارد و همه آنان را در قامت ایرانی مقتدر می‌بیند. او از زمانی که لباس خدمت به تن کرده با خدای خویش عهد بسته تا از میهن خود دفاع کند، حتی اگر به قیمت جان شیرینش تمام شود.

هیچ‌گاه تریبونی برای معرفی عملکردهایشان نداشتند، اما گاه جَسته‌ و‌ گریخته از صدا‌ و‌ سیما خبرهایی از کشف باندهای معاند می‌شنویم، بدون تردید این رشادت‌ها نشان از عِرق واقعی به میهن دارد و تمام ملت ایران به جز دعا برای سربازان میهن که نامشان با امنیت، اقتدار، صلابت و عزت گره خورده است، کاری از دستشان برنمی‌آید.

کمتر کسی را می‌توان یافت که نام سربازان گمنام امام زمان(عج) را نشنیده باشد. از اسم‌ ایشان پیدا است باید در گمنامی خدمت کنند. آنان تفکر حسینی را مشق کرده و لباس خدمت به تن کردند. آنان همچون صاحب مکتبشان سیدالشهدا(ع) جان‌فشانی کرده و بازویی توانمند و قوی برای نظام هستند. آنان هستند تا ما با غرور در میادین مختلف علمی، ورزشی و ... حضور بهم رسانده و برای کشور افتخارآفرین باشیم.گویا غرور ما به نوعی با غرور ملی آنان پیوند خورده است. حتی گاه شاهدیم آنان برای حفظ مرزهای کشور مجبورند در خاک سایر کشورها با دشمن مبارزه کنند تا دشمنان حتی خیال دست‌اندازی و چپاول به خود راه ندهند. چقدر دلمان به بودنشان گرم است.

امام راحل «سرباز گمنام امام زمان(عج)» خواندشان و لباس خدمت تنشان کرد. آنان به قول فرمایش مقام معظم رهبری «سربازان خاموش» هستند؛ چراکه در عین خاموشی، دمیده شدن و جوانه زدن روزنه‌های امید را می‌توان دید. چشمان همیشه بیدارشان هوش از سر دشمن ربوده و چه زیبا آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» را جامه عمل پوشاندند. همچنین حضرت امیر(ع) در وصف سربازان و مجاهدان در خطبه 102 نهج‌البلاغه فرمودند: «يُجَاهِدُهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَوْمٌ أَذِلَّةٌ عِنْدَ الْمُتَكَبِّرِينَ، فِي الْأَرْضِ مَجْهُولُونَ وَ فِي السَّمَاءِ مَعْرُوفُون، گروهى با آنان در راه خدا جهاد مى‌كنند كه در چشم خودخواهان مشتى فرومايه‌اند. در روى زمين هيچ جا كسى آنان را نمى‌شناسد ولى در آسمان نزد همه شناخته‌اند». همین توجهات برای ما کافی است با وجود اینکه نمی‌شناسیمشان، اما قدردان زحماتشان باشیم.

رونق اقتصادی در سایه امنیت اجتماعی

اثر و برکت زحمات سربازان امام زمان(عج) را می‌توان در رونق و ثبات اقتصادی، پیشرفت و ... شاهد بود. آنان هستند تا دانشمندان، اندیشمندان، نخبگان علمی راحت و بدون دغدغه فکری در مسیر موفقیت حرکت کنند. پشت هر موفقیت و به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری اسلامی در میادین بین‌المللی امنیتی از جنس اقتدار نهفته است که اگر خوب بنگریم آن را خواهیم دید. سردار شهید سلیمانی در وصیت‌نامه خود گفته است: «ما ملت امام حسینیم» و چه زیبا این تفکر معنا پیدا می‌کند وقتی گمنام تفکر حسینی را صادر می‌کنیم. هوشیاری و عملکرد به‌هنگام نیروهای عملیاتی ضریب بروز توطئه و فتنه در کشور را به صفر رسانده است و اگر خطایی از نیروهای معاند همچون واقعه کرمان، همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سرزند با سخت‌ترین روش مقابله کرده و انتقام خون شهدای مظلوم همچون ریحانه سلطانی‌نژاد، کودک 18 ماهه و معروف به کاپشن صورتی را خواهند گرفت.  

قلم یارای نوشتن از سربازانی بی‌ادعا ندارد، اما مردم به خوبی می‌دانند آنان دژ مستحکمی هستند که شکستنی نیست. ملت ایران همواره از نیروهای خدوم انقلاب به نیکی یاد کرده و قدردان خدمات آنان بود و به وجود داشتن این افراد مفتخر است. با تلاش شبانه‌روزی آنان چتر امنیت گسترانیده شده است. نیروهای فعال در وزارت اطلاعات ثابت کردند که اقدامتشان فقط جنبه سلبی ندارد و افراد قابل هدایت و اصلاح به دامان جامعه با حفظ کرامت انسانی باز خواهند گشت. امروز در مقابل  توطئه‌های دشمنان واجب است هریک از ما سرباز امام زمان(عج) باشیم و از آرمان‌های نظام دفاع کنیم. آنان در عین بی‌نشان بودن، خوش‌نام هستند و به انگیزه میلاد حضرت ولیعصر(عج) چند سطری نگارش شد تا به حد بضاعت تقدیری ناچیز از این مجموعه داشته باشیم.

مریم روشن، سردبیر ایکنای مرکزی

انتهای پیام
captcha