شاخصه‌های مسئولان در نظام اسلامی براساس آموزه‌های مهدوی
کد خبر: 4201950
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
مشارکت حداکثری، ایران قوی/ ۲۱

شاخصه‌های مسئولان در نظام اسلامی براساس آموزه‌های مهدوی

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدان به بیان شاخصه‌های مدیران و مسئولان در نظام اسلامی براساس آموزه‌های مهدوی برگرفته از آیات و روایات پرداخت.

حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایتحجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت و فرمانده بسیج اساتید حوزه علمیه همدان در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است به تبیین «شاخصه‌های مسئولان در نظام اسلامی براساس آموزه‌های مهدوی» پرداخته است، متن این یادداشت از نظر می‌گذرد:

شناخت خداوند و اطاعت محض اولین و مهم‌ترین شاخصه مدیران و مسئولان در نظام اسلامی براساس آموزه‌های مهدوی است. روایات یاران امام زمان(عج) را انسان‌هایی خداشناس معرفی می‌کند، به گونه‌ای که در روایات داریم «آنان مردانی هستند که خدا را آن چنان که باید، شناخته‌اند» و یا در بحارالانوار نقل شده «آنان هیچ تردیدی در ذات خداوند ندارند»، «آنان به وحدانیت خداوند، آن‌چنان‌که حق وحدانیت اوست، اعتقاد دارند».

براساس این شناخت عمیق آنان را مطیع محض خداوند می‌کند و در راه اطاعت خدا پر تلاش‌ خواهند بود و همین معرفت و اطاعت باعث می‌شود که خداوند دوست‌دار ایشان و ایشان نیز دوست‌دار خداوند باشند. کسانی که در طول زندگی یا مسئولیت خود خدا را فراموش کرده‌اند و مسیری بر خلاف رضایت خداوند را برگزیده‌اند؛ گزینه مناسبی برای انتخاب نیستند.

معرفت، محبت و اطاعت از ولی خدا

در روایات آمده است یاران امام مهدی(عج) معتقد به امامت او هستند و خداوند تبارک و تعالی آن قدر به آنان از عقل و فهم و معرفت، ارزانی داشته که غیبت امام زمان(عج) در نزد آنها به مانند مشاهده و دیدار اوست. همچنین وارد شده «خوشا به حال دوست‌داران او» آنها آن‌قدر به امام خود علاقه دارند که برای تبرک، به زین اسب امام دست می‌کشند و اطاعت آنان از امام، از فرمان‌برداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است.

در راه اطاعت او، از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند، خداوند به وسیله ایشان، رهبر حق را یاری می‌کند. بر این اساس برای حرکت به سوی ظهور باید مسئولینی را بر جامعه حاکم کنیم که معرفت به ولایت داشته باشند و عاشقانه در راه ولی خدا تلاش کنند و در هنگام پذیرش مسئولیت به دنبال جلب رضایت امام زمان(عج) باشند.


بیشتر بخوانید:


در روایات داریم یاران امام مهدی(عج) کسانی هستند که «هر چه [امام] بخواهد از جان و دل انجام می‌دهند» و با تمام وجود اعلام می‌کنند «[مولای من!] جان، مال، فرزندان، خویشان و هر آنچه را خداوند بر من ارزانی داشته، به پیشگاهت نثار می‌کنم و همه را در اختیار امر و نهی تو می‌گذارم» آنان کسانی هستند که از خانواده و فرزندانشان دست کشیدند، وطن را ترک کردند، از بستر و خواب آرام گذشتند، و تجارت‌ها و بازرگانی خود را رها کردند، به کسب و کار خویش ضرر و زیان وارد کردند ... و با افرادی که نسبتی نداشتند، برای کمک و یاری‌ رساندن در کارشان، رابطه دوستی برقرار کردند، و نزدیکانی را که سدّ راهشان می‌شدند، کنار گذاشتند».

بر این اساس کسی که مسئولیتی را می‌پذیرد باید خود را وقف آرمان‌های اسلام و انقلاب کند و حاضر باشد در این راه از بهترین داشته‌ها و عزیزان خود هزینه کند؛ نه اینکه از دستاوردهای انقلاب برای خود و نزدیکانش هزینه نماید.

تقوا

طبق روایات امام زمان(عج) «یاران امام زمان(عج) تقوا را پیشه خود می‌سازند و با بصیرت و هدایت گام برمی‏‌دارد»، به نقل سید بن طاووس از صحف ادریس پیامبر نیز خداوند چنین افرادی را برای یاری امام مهدی(عج) برگزیده و فرموده است «و برای این زمان (ظهور) بندگانی را برگزیدم که دل‌هاشان را به ایمان آزمودم و آنان را از ورع، اخلاص، یقین، تقوا، خشوع، راستی، صبر، شکیبایی و وقار، پرهیز و زهد، سرشار کردم». بر این اساس انتخاب مهدوی یعنی انتخاب کسی که به رعایت تقوا ملزم باشد. تقوای در گفتار، تقوای در رفتار، تقوای در سیاست، تقوای در مسئولیت، تقوای در کار، تقوای در تبلیغات، تقوای در رقابت، تقوای در رفاقت و ... .

ساده‏ زیستی و مردمی بودن

در روایات آمده است امام مهدی(ع) «سنگی روی سنگ نمی‌گذارد (یعنی از مادیات دنیا چیزی برنمی‌دارد)» همچنین آمده است «به خدا قسم که لباس او جز پوشاکی درشت، و خوراک او جز غذایی سخت و بی‌خورشت، نیست»، «او نیز در حقّ خود تعهد می‌کند که از راهی عبور کند که آنان عبور می‌کنند، جامه‌ای چون جامه آنان بپوشد، مرکبی چون مرکب آنان سوار شود، آن‌گونه که مردم می‌خواهند باشد و به کم قانع شود ... و برای خود دربان و نگهبان اختیار نکند».

امام صادق(ع) در بیان آیه ۲۰ شوری «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ و كسی كه حاصل دنیا را می‌‏طلبد كمی از آن به او خواهیم داد امّا در آخرت برایش هیچ بهره‌‏ای نخواهد بود» فرمود «[این افراد] در دولت حق حضرت قائم هیچ بهره‏ای نخواهد داشت» مدیران و مسئولین اگر ساده زیست و مردمی باشند، می‌توانند درد مردم را بفهمند و به فکر حل مشکلات جامعه خواهند بود. مدیرانی که به زندگی اشرافی عادت کرده‌اند و خود را تافته جدابافته می‌دانند، چگونه می‌توانند حال مردم را بفهمند؟

عدالت‌خواهی

در کتاب الغیبة شیخ طوسی، ص ۵۲ درباره امام زمان(عج) آمده است «زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، هم‌چنان‌که پر از ظلم و بیداد شده است» همچنین در نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۸ وارد شده «پس به شما نشان خواهد داد که روش عادلانه (در حکومت) چگونه است»، امام عسکری(ع) در دعای قنوت خود درباره یاران فرزندش مهدی(ع) چنین دعا می‌کرد «بار الها! به وسیله ایشان تمام افق‌های هستی و تمام گوشه‌ها و اقطار جهان را پر از عدل و داد و مهربانی و احسان خود گردان» بر این اساس انسان‌ها همیشه آرزو داشته‌اند در جامعه‌ای زندگی کنند که عدالت بر آن حاکم باشد. عدالت همان گمشده دیرینه بشر است که آن را در سایه‌سار شعارهای زیبا و فریبنده جست‌وجو کرده و نیافته است. مدیران عدالت پیشه می‌توانند گوشه‌ای از روزگار زیبای ظهور را به مردم نشان دهند و جامعه را به سوی ظهور پیش ببرند.

روحیه جهادی، انقلابی و شهادت‌طلبی

امام علی(ع) در تفسیر آیه ۵۴ سوره مائده «در راه خدا جهاد می‌کنند»، فرمود «آنان یاران امام قائم‌اند»و این جهاد یک جهاد معمولی نیست بلکه «آن‌چنان که شایسته است در راه خدا جهاد می‌کنند»، یاران امام مهدی(عج) در راه رسیدن به آرمان‌ها حتی از مرگ نمی‌هراسند بلکه «برای شهادت دعا می‌کنند و آرزوی کشته شدن در راه خدا را دارند».

در روایات نقل شده در یوم الاخلاص درباره یاران امام مهدی(ع) گفته شده «دل‌هایشان، چون پاره‌های آهن [محکم] شده است» و«به هر یک از آنها، نیروی چهل مرد داده شده است ،همه شیرانی هستند که از بیشه‌ها خارج شده‌اند و اگر اراده کنند، کوه‌ها را از جا برمی‌کنند.

عاشقان امام زمان همواره از خداوند می‌خواهند که به ما قدرت پیروی و ادای حق آن حضرت را ارزانی بفرما. آنان به درگاه الهی ندبه و ناله می‌کنند که «خداوندا، ما را در ادای حقوق او یاری فرما» کسانی که درنظام اسلامی مسئولیت می‌گیرند باید توانایی ادای حق نظام اسلامی ولایت معظم فقیه، خون شهدای ایران اسلامی را داشته باشند و همواره سنگینی این بار را مد نظر داشته باشند، با توجه به سختی و البته پاداش عظیم خدمت در نظام مهدوی مسئول نظام اسلامی همیشه خود را بدهکار می داند.

عشق به مردم و محرومین

در روایات داریم امام مهدی(عج) «از همه به مردم مهربان‏تر است» و «او برای مردم از پدر و مادرشان مهربان‌تر است»، ایشان «با بینوایان رؤوف و مهربان است». امام باقر(ع) به بعضی از شیعیان فرمود «توانگران به ضعفا و بیچارگان یاری رسانند و به فقرا و مستمندان عطوفت ورزند ... و اگر چنین باشید كه سفارش كردیم و قبل از قیام قائم ما بعضی از شما از دنیا برود، شهید خواهد بود».

بر اساس این شاخصه اخلاقی امام زمان(عج) ایشان دین‌دار و اهل عبادت هستند،یاران امام مهدی(عج) «شب‌ها را با عبادت به صبح می‌رسانند و روزها را با روزه به پایان می‌برند»، «آنان مردان شب زنده‌داری هستند که زمزمه نمازشان، مانند صدای زنبوران به گوش می‌رسد. شب‌ها را با شب‌زنده‌داری سپری می‌کنند و بر بالای اسب‌ها، شب را به صبح می‌رسانند.

همچنین از جمله ویژگی‌های حضرت این است که ایشان برخاسته از متن مردم و مستضعفان است، خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید «ما می‌خواهیم بر آنان که در زمین ضعیف گشته‌‏اند، منّت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم»، امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر این آیه فرمود «آنان كه در زمین ضعیف گشته‌اند آل پیامبرند كه خداوند مهدى آنها را برمی‌انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند»

پیروی از ولی فقیه در دوران غیبت از دیگر ویژگی های یک مدیر شایسته است، امام زمان(عج) می‌فرماید «و امّا در مورد رخدادهای جدید، به راویان حدیث ما [فقهاء] رجوع کنید که ایشان حجّت من بر شما و من حجت خدا بر ایشان هستم.» جوان‌گرایی دیگر ویژگی یاران مهدوی است. «یاران مهدی همه جوان هستند، در میان آنها پیر یافت نمی‌شود، مگر اندکی مانند سرمه در چشم و نمک در طعام.»

همچنین یار امام زمان(عج) انس با قرآن را سرلوحه خود می‌داند. یاران امام مهدی(عج) «با آیات قرآن چشمشان روشن می‌شود و تفاسیر آیات را با گوش جان می‌شنوند و هر روز جام حکمت را می‌نوشند.»

انتهای پیام
captcha